építészet
Több száz kilométernyi biciklisávot alakítottak ki a fény városának utcáin. A kerékpárosok új jogokat nyertek az utakon, és a szocialista polgármester, Bertrand Delanoe által 2007-ben elindított biciklikölcsönzés is arra ösztönözi a párizsiakat, hogy autójukat kétkerekűre cseréljék. A cél az, hogy egy évtizeden belül megkétszerezzék a kerékpárok számát a körutakon.
A Champs Elysée-n véget érő Tour de France kivételével régebben meglehetősen ritka látvány volt a bicikli Párizs utcáin. A kerékpárosok kevés joggal bírtak, és a fővároson való áttekerés jelentős kockázatot rejtett, főként a közismerten nehéz természetű taxisok miatt.
Az 1995-ös évek vége felé kezdődtek a változások, amikor Párizs a bénító tömegközlekedési sztrájkok csapdájába esett, mivel ezáltal sok városlakó kényszerült arra, hogy kerékpárra pattanjon. Hat évvel ezelőtt Delanoe lett a polgármester, aki elindította azt a kampányt, amelynek célja a forgalom és a légszennyezés visszaszorítása volt. A "Lélegző Párizs" kampány keretében lefektették az első kerékpárutakat és lezártak utcákat a forgalom elől hétvégékre.
Ám a nagy változás csak ezután, három éve következett be a Velib' önkiszolgáló rendszer elindításával, amely lehetővé teszi a párizsiak és a turisták számára, hogy a városban elhelyezett több száz tároló egyikéből elvigyenek egy kerékpárt és aztán a város egy másik pontján lévő állomáson rakják le.
A bérlők befizethetnek a szolgáltatásra egy napra, egy hétre, de akár egy évre is, amennyiben kifizették a 29 eurós éves tagdíjat. Az első félóra ingyenes, azután pedig fokozatosan nő a bérleti díj.
"Az első naptól lecseréltem a saját biciklimet a Velib'-re. Van tagságom, és imádom." - mondta Kate Dupont, egy harmincas nő, aki mindennap igénybe veszi a szolgáltatást amikor a Bastille közeli lakása és a Louvre szomszédságában lévő munkahelye között ingázik.
A 2007 júliusában útjára indított kezdeményezésnek persze megvoltak a maga hibái. A városnak a teljes, 20 ezer darabos kerékpárflottát le kellett cserélnie két éven belül az adófizetők pénzéből, mert megrongálták vagy ellopták a közlekedési eszközöket. Mindent egybevéve hatalmas siker a Velib', amelyet a reklámnagyhatalom JC Decaux üzemeltet cserében extra reklámfelületekért a párizsi utcákon.
Mintegy 162 ezer párizsi fizetett be hosszú távra, és az első három év alatt 80 millió utat regisztráltak. Az Apple iPhone-jának új alkalmazása már azt is lehetővé teszi a Velib'-esek számára, hogy megnézzek, hogy a főváros 1800 állomásából melyiken hány kerékpár parkol.
A múlt hónapban London bejelentette, elindítja a párizsi rendszerről modellezett biciklis programját, Brüsszel pedig tavaly indította útjára a Villo! névre hallgató hasonló kezdeményezést.
A városi tanács által júniusban elfogadott tervek szerint Párizs 2014-ig 440 km-ről 700 km-re növeli kerékpárút-hálózatát. A kerékpárosoknak jogukban áll az egyirányú utcákban is bármelyik irányban közlekedni, valamint jobbra fordulhatnak piros lámpánál is.
A város ígéretet tett továbbá évi ezer parkolóhely megteremtésére, valamint egy "bicikli-ház" létrehozására, amely a Bastille környékén épülne, és ahol bérelni, szervizelni lehetne a bicikliket.