zene
Lackfi János elmondta: egy korszak lezárul, ezt illik megkönnyezni, de biztos, hogy Lovasi Andrással, a frontemberrel sokszor találkozunk még, sok színpadon. Hozzátette: bár a búcsúkoncert napján este otthon dolgozni fog, "lélekben nagyon integetek majd, és nem kizárt, hogy rituálisan hallgatok is egy kicsi Kispált".
Sokan próbálták már megfejteni Kispálék titkát; a költő egyetért azzal a megközelítéssel, hogy a sodró gitárzene mellett Lovasi András csavaros szövegeitől (volt) ilyen jó és sikeres a Kispál.
"Ne felejtsük ki persze Lovi színpadi jelenlétét, hiszen irgalmatlanul sokat számít, mennyire +él+ valaki odafenn. András +beszólásai+, humora, öniróniája, karaktere hihetetlenül otthonossá teszik a Kispál-koncerteket" - fejtette ki.
Lackfi János az MTI-nek elmondta, hogy nemcsak Kispáléknak, neki is van (némi) pécsi kötődése: még negyedéves egyetemistaként nagyszerű tanára, Ferenczi László levitte a baranyai városba, hogy ott szemináriumot tartson. Mint felidézte, pompás év volt, hiszen alig volt idősebb a hallgatóinál.
"Fiatalkorom egyébiránt még a Kispál előtti zenekarokhoz, a Kontroll Csoporthoz, az Európa Kiadóhoz, no meg Dreschhez és egyéb dzsesszekhez köthető. Volt némi punk és hardrock beütés is, sok Jimi Hendrix és Deep Purple. Nekem a húgom +kispálosodott be+ nagyon. Aztán itt is, ott is, búvópatakszerűen, mintegy véletlenül hallottam Kispál-számokat, hümmögtem egyet, hogy, na, milyen jó is ez, nézd már!+" - emlékezett a költő.
Arról, hogy hová is sorolható Lovasi szövegírói stílusa, Lackfi János megjegyezte: még a kortárs költők is nehezen besorolhatók manapság bármilyen irányzatba, inkább klubok, baráti társaságok, körök vannak, "meg szerencsére sok szép vers".
"Erőltetett dolog dalszövegeket +papír-alapon+ elemezgetni, hiszen nem erre készültek. Olyan ez, mint egy kitömött zsiráf megfigyelése alapján viselkedéstani következtetéseket levonni. Hiszen attól zseniálisak ezek a szövegek, hogy Bandi beleszámítja a zene lüktetését, arra +dolgozik rá+, vagy éppen az ellen dolgozik. Vannak aztán olyan motívumok, metaforák, amelyekre költő is büszke lehetne, mint a +szendvicsek apa felhőivel+ vagy a +húsrágó, hídverő+, a +lekvárt ettem, ragasszon össze+. Nagy kedvencem, a Mennyország egyik sora: +mennyi kedves állat nyomja hozzád nedves orrát+. Költészetileg ezt egyszerű megfejteni, belső rímnek nevezzük, a kedves/nedves összecsengésre jó néhány költő épített már. Lovasi viszont nagyon ravaszul időzíti ezt a patront a gitárakkordok hömpölygése közepette, így lesz igazán eufórikus a jelentés-összeszikrázás. Egy égő gyertya önmagában is szép, de ha egy hordó puskaporra állítjuk, garantáltan nagyobb a hatás" - szögezte le.
Lackfi János szerint Lovasi nagy találmánya, hogy a soráthajlásokat mesterien bele tudta vinni az ettől amúgy irtózó könnyűzenébe. Ha ő félbehagy egy mondatot a zenei frázis végénél, nem azt érezzük, hogy ez erőltetett és szaggatott, hanem izgalommal várjuk a folytatást.
"Ha kocsiban, dolgozószobában, egyetemi irodámban elkezdek vonítani egy-egy Kispál-szöveget, legritkábban maradok meg egy sornál, hiszen jön vele a többi. A legjobb példa talán a Csillag vagy fecske szövege. +Maradj otthon, nézzél tévét, töksötét vonatokat mutat minden csatorna, mennek, utas nincs egy sem, csak a büfékocsiban állnak részegen ketten, amelyik rosszul van, az vagyok én, kár, hogy most mutatnak, az elébb még Istent dicsértem én+. Ezt nem lehet szétnyiszálni. Igaz, a legfontosabb, hogy +Réééészegeeen!+".
A Hangzó Helikon sorozatban megjelent CD-n, amelyen Heidl György zenéire Lovasi András énekli Lackfi János verseit, a költő dalszövegíróként is szerepel, vagyis már megírt dallamhoz alkotott szöveget.
"A projekt folytatódik, újabb dalok is születtek ezzel a módszerrel, remélem, lemez is lesz belőle előbb-utóbb. Írtam szöveget hasonlóképpen a Naprának, a Csík Zenekarnak vagy Szalóki Áginak is. Van, hogy csak úgy kering bennem egy dalfoszlány, és előbb-utóbb verset hív elő. Mostanában például gyakran jut eszembe Kiss Tibitől a Quimbyből, hogy +ragad a hajnal, süpped a beton+; nem kizárt, hogy lesz belőle valami" - fejtette ki.