bezár
 

art&design

2010. 07. 14.
Kiderítették a Leonardo-kép titkát
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Leonardo da Vinci Londonban őrzött Sziklás Madonnájának restaurálása során a festmény számos titkára derült fény.

A Sziklás Madonna címet Leonardo da Vinci két vallásos tárgyú képe is viseli: a korábbi, 1483 és 1486 között festett változatot a Louvre őrzi, a későbbi (1491-1508) pedig a Londoni Nemzeti Galéria gyűjteményét gazdagítja 1880 óta.

A Heródes elől Egyiptomba menekülő Szent Család egy sivatagi barlangban talált menedéket, és itt találkoztak a gyermek Keresztelő Szent Jánossal, valamint a védelmére rendelt arkangyallal. A festmény sziklás barlangot ábrázol a középen ülő Szűz Máriával. A Keresztelő Szent Jánosnak vélt gyermek fél térdre ereszkedve imádkozik, Mária pedig átöleli őt a jobb karjával. Másik oldalán, kissé távolabb, keresztbe tett lábbal ül Jézus. Szűz Mária lefelé fordított tenyere Jézus feje és az angyal kinyújtott ujja fölött van. Az angyal Jézus mögött ül, de a Mária jobbján ülő gyermekre mutat. A festmény második változatában a Mária jobbján lévő gyermek hosszú vörös keresztet tart.

A másfél évig tartó restaurálás során bebizonyosodott, hogy a festmény teljes egészében Leonardo da Vinci műve, s nem pedig asszisztenseivel festette, mint korábban a művészettörténészek feltételezték. A tévedést az okozta, hogy a képet valójában sohasem fejezte be a művész, így a festmény különböző részei különböző "készültségi fokot" mutatnak. Így az angyal kezét csupán vázlatosan festette meg, míg a főalakok fejét igen aprólékosan dolgozta ki.

"Lehetségesnek tűnik, hogy Leonardo festette az egész képet" - hangsúlyozza közleményében a Londoni Nemzeti Galéria.

A kép megtisztítása során újból napvilágra került számos olyan részlet, amelyek az 1948-49-ben felvitt lakkréteg alatt rejtőzködtek. Az elmúlt hat évtized alatt a fedőréteg igen rossz állapotba került, elhomályosítva a finom árnyalásokat, különösen a festmény sötétebb tónusú részein. Ez viszont kihatott a kép keltette térhatásérzetre.

Az infravörös fény alkalmazásával azt derítették ki, hogy a festmény alatt két másik vázlata rejtőzködik. Ezek egyike teljes mértékben különbözött a festmény tematikájától, míg a másik a Sziklás Madonna volt, ám lényeges eltérésekkel.

A Sziklás Madonna szerdától látható ismét a Londoni Nemzeti Galériában. A festmény új keretet kapott, amelybe egy XV. század végéről származó olasz keret darabjait is beépítették - utóbbit speciálisan a Sziklás Madonna számára vásárolta az intézmény.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

(Súlyosan elfogult vélemény)
A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről

Más művészeti ágakról

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Bartók György szerzői estje a Fugában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés