art&design
2010. 07. 10.
Munkácsy-képekből nyílt kiállítás Veszprémben
Munkácsy Mihály festőművész 32 képéből nyílt kiállítás szombaton Veszprémben, a várbeli Csikász Galériában; a festményeket a tulajdonosuk, Pákh Imre, az Egyesült Államokban élő magyar műgyűjtő bocsátotta rendelkezésre.
Munkácsy mai értelemben véve nemzetközi sztár volt a maga idejében, s erre rendkívüli művészi tehetsége és személyes varázsa predesztinálta - mondta a művészt méltatva a kiállítás megnyitóján Bellák Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusa. Hangsúlyozta, hogy Munkácsy az impresszionisták generációjához tartozott ugyan, ám művészetével előttük járt, s már a modern művésznemzedékeknek is követendő példa volt.
A főmuzeológus rámutatott, hogy a XX. század elején a modern művészet kulcsfogalma a "szerkezet" volt, azaz "a dolgok szerkezetét, struktúráját" kell láttatni - ekkor születik meg a kubizmus is és "más modern izmusok" -, de Munkácsy festészetében már "ott feszül egy nagyon erős formai kompozicionális szerkezet".
Munkácsy a modern művészek számára is kiindulópontot jelentett - hangsúlyozta a főmuzeológus, emlékeztetve arra, hogy történeti festőnek készült, ám "szerencsére a mesterei és támogatói lebeszélték erről". A művész az életképek felé fordult, "az egyszerű embereket" is festette, s "a magyar életképek festőjeként, a magyar zsánerpiktúra művészeként vált világhírűvé".
Az első világhírű művei - a Siralomház, a Tépéscsinálók vagy az Éjszakai csavargók - magyar témájú életképek, amelyek bizonyos értelemben "egzotikumot is jelentettek a korszak párizsi művészvilágában" - mondta Bellák Gábor, megjegyezve, hogy Munkácsy volt az első professzionálisan menedzselt festőnk is, egyben a világban máig a legismertebb magyar festőművész.
Nanovfszky György, a Munkácsy Alapítvány elnöke a megnyitón jelen lévő mintegy száz érdeklődőt arról tájékoztatta, hogy Pákh Imre családi okok miatt nem lehet jelen, de a jövő héten már Veszprémbe érkezik. Utalt arra, hogy összesen mintegy 650 Munkácsy-képről tudunk, ebből 350 van az Egyesült Államokban - jó néhány a Munkácsról származó Pákh család személyes tulajdonában - és Magyarországon, s Pákh Imre úgy döntött, hogy a Munkácsy-gyűjteményt meg kell ismertetnie Magyarországgal. Nanovfszky György szerint nemsokára Munkácsy-kiállítás lesz még Kijevben, Párizsban és New Yorkban is.
Debreczenyi János (Fidesz), Veszprém polgármestere elmondta: azt szeretnék, ha minél többen láthatnák a Munkácsy-kiállítást, ezért a város hárommillió forintot juttatott a helyi kulturális alapítványnak, illetve a Veszprémi Ünnepi Játékok Kft.-nek, s így minden, Veszprémben tanuló diák - kísérőjével együtt - ingyen nézheti meg a tárlatot. A Munkácsy-kiállítás egyébként a július 29-én kezdődő, négynapos Veszprémi Ünnepi Játékok kísérőrendezvénye.
A polgármester közölte, hogy Pákh Imrének Veszprém város aranyérmét adományozzák.
Derecskei Andrea, a Munkácsy-kiállítás kurátora elmondta, hogy a veszprémi Csikász Galéria három hónapig ad otthont a 32 Munkácsy-műnek. Emlékeztetett arra, hogy 2005 óta már 19 magyar városban több mint egymillióan látták a képeket.
Az ismertebb Munkácsy-művek közül a veszprémi kiállításon látható az Ásító inas, a Krisztus-trilógia, a Mosónők, az Önarckép, a Legenda, a Cigányok az erdőszélen, a Téli út, az Isaszegi csatatér, valamint a Szalonképek gyűjtőcímen ismert festményei.
A főmuzeológus rámutatott, hogy a XX. század elején a modern művészet kulcsfogalma a "szerkezet" volt, azaz "a dolgok szerkezetét, struktúráját" kell láttatni - ekkor születik meg a kubizmus is és "más modern izmusok" -, de Munkácsy festészetében már "ott feszül egy nagyon erős formai kompozicionális szerkezet".
Munkácsy a modern művészek számára is kiindulópontot jelentett - hangsúlyozta a főmuzeológus, emlékeztetve arra, hogy történeti festőnek készült, ám "szerencsére a mesterei és támogatói lebeszélték erről". A művész az életképek felé fordult, "az egyszerű embereket" is festette, s "a magyar életképek festőjeként, a magyar zsánerpiktúra művészeként vált világhírűvé".
Az első világhírű művei - a Siralomház, a Tépéscsinálók vagy az Éjszakai csavargók - magyar témájú életképek, amelyek bizonyos értelemben "egzotikumot is jelentettek a korszak párizsi művészvilágában" - mondta Bellák Gábor, megjegyezve, hogy Munkácsy volt az első professzionálisan menedzselt festőnk is, egyben a világban máig a legismertebb magyar festőművész.
Nanovfszky György, a Munkácsy Alapítvány elnöke a megnyitón jelen lévő mintegy száz érdeklődőt arról tájékoztatta, hogy Pákh Imre családi okok miatt nem lehet jelen, de a jövő héten már Veszprémbe érkezik. Utalt arra, hogy összesen mintegy 650 Munkácsy-képről tudunk, ebből 350 van az Egyesült Államokban - jó néhány a Munkácsról származó Pákh család személyes tulajdonában - és Magyarországon, s Pákh Imre úgy döntött, hogy a Munkácsy-gyűjteményt meg kell ismertetnie Magyarországgal. Nanovfszky György szerint nemsokára Munkácsy-kiállítás lesz még Kijevben, Párizsban és New Yorkban is.
Debreczenyi János (Fidesz), Veszprém polgármestere elmondta: azt szeretnék, ha minél többen láthatnák a Munkácsy-kiállítást, ezért a város hárommillió forintot juttatott a helyi kulturális alapítványnak, illetve a Veszprémi Ünnepi Játékok Kft.-nek, s így minden, Veszprémben tanuló diák - kísérőjével együtt - ingyen nézheti meg a tárlatot. A Munkácsy-kiállítás egyébként a július 29-én kezdődő, négynapos Veszprémi Ünnepi Játékok kísérőrendezvénye.
A polgármester közölte, hogy Pákh Imrének Veszprém város aranyérmét adományozzák.
Derecskei Andrea, a Munkácsy-kiállítás kurátora elmondta, hogy a veszprémi Csikász Galéria három hónapig ad otthont a 32 Munkácsy-műnek. Emlékeztetett arra, hogy 2005 óta már 19 magyar városban több mint egymillióan látták a képeket.
Az ismertebb Munkácsy-művek közül a veszprémi kiállításon látható az Ásító inas, a Krisztus-trilógia, a Mosónők, az Önarckép, a Legenda, a Cigányok az erdőszélen, a Téli út, az Isaszegi csatatér, valamint a Szalonképek gyűjtőcímen ismert festményei.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje