art&design
A Hamisítványok, tévedések, felfedezések górcső alatt című kiállítás olyan eljárásokat mutat be az érdeklődőknek, mint az infravörös képalkotás, röntgenvizsgálat, vagy a tömegspektroszkópia, amelyek segítségével ki lehet szűrni a hamisítványokat és meg lehet állapítani a műalkotások valódi szerzőit.
A tárlaton felvonultatott negyven festmény között szerepel a Madonna gyermekével és egy angyallal című alkotás, amelyet a National Gallery Francesco Raibolini (1453-1518) bolognai festő műveként vásárolt 1924-ben. A tavaly elvégzett vizsgálatok azonban fényt derítettek arra, hogy hamisítványról van szó: a festékréteg alatt grafitceruzával készített vázlatok rejtőznek, ezzel az eszközzel viszont aligha dolgozhattak a reneszánsz mesterei.
A kiállításon azt is bemutatják, hogy miként alakultak át az idők során némely festmények. Így látható egy ismeretlen XVI. századi itáliai festő Ablaknál álló asszony című alkotása, amely a viktoriánus kori Angliában a prüdéria áldozatául esett. Míg a festő eredetileg egy csábos tekintetű, sokat sejtető ingvállban pózoló szőke asszonyt ábrázolt, az átdolgozott alkotáson már egy szolid ruházatú, visszafogott barna nő látható. Az átalakulást a National Gallery munkatársai fedezték fel a festmény tisztításakor az 1970-es évek végén. Az intézmény restaurátorai eltávolították a későbbi festékrétegeket, helyreállítva az eredeti pikáns képet.
Míg egyes eredetinek vélt festmények hamisítványnak bizonyulnak a tüzetesebb vizsgálatok során, arra is akad példa, hogy jelentéktelen festők alkotásainak tartott művekről derül ki, valójában híres művészek nevéhez köthetők. Így történt ez az Assisi Szent Ferenc angyalokkal című XV. századi festmény esetében, amelyről azt hitték, hogy Botticelli egyik tanítványa festette. A vásznat 2002-ben tisztították meg és restaurálták, ekkor jutottak a szakemberek arra a következtetésre, hogy a vászon Botticelli keze munkáját dicséri.
Az ingyenesen látogatható tárlat szeptember 12-ig tekinthető meg.