bezár
 

irodalom

2010. 06. 27.
A kis herceg "atyja" 110 éve született
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Száztíz éve, 1900. június 29-én született Lyonban Antoine de Saint-Exupéry francia író, A kis herceg szerzője.

prae.hu

Régi arisztokrata család sarja volt. A Tengerészeti Főiskolára készült, de végül a Képzőművészeti Főiskola építész hallgatója lett. 1921-ben bevonult, és a katonai szolgálati idő alatt repülős kiképzést kapott. Gyorsan jutott előre, pilóta, majd egy repülőezred hadnagya lett. 1923-ban leszerelt, hivatalnok, majd gépkocsiügynök volt, igen csekély sikerrel.

1927-ben az első francia légitársaság pilótája lett a Toulouse-Dakar vonalon, majd másfél évig a marokkói Cap Juby légitámaszpont parancsnokaként próbált közvetíteni a berber felkelők és a franciák között. 1928-ban jelent meg A déli futárgép című regénye. 1929-31-ben Buenos Airesben, az Aeroposta Argentina igazgatója volt. 1931-ben megnősült, s ugyanebben az évben jelent meg az Éjszakai repülés című regénye, amely rögtön Fémina-díjat kapott, s film és opera is készült belőle.

1935-ben, 150 ezer frank elnyerése fejében megkísérelte megdönteni a Párizs-Saigon légi út rekordját, gépe azonban lezuhant a Líbiai-sivatagban, s gépészével öt napig bolyongtak étlen-szomjan, míg egy karaván rájuk talált. Ebből az élményből született meg Az ember földje, amely elnyerte a Francia Akadémia Regény Nagydíját. 1936-ban Spanyolországba utazott, hogy tudósításokat írjon a polgárháborúról, s ekkor kezdte írni - befejezetlenül maradt - Citadella című művét.

1939-ben - kora és repülőbalesetei ellenére - felderítő pilótaként bevették a hadseregbe. 1940 és 1943 között New Yorkban élt. Ebben az időszakban jelent meg a század talán legkedveltebb irodalmi meséje, "a gyermekeknek és felnőtteknek" szánt A kis herceg, amelyet maga illusztrált.

1943 márciusában ismét Észak-Afrikába ment, és csatlakozott a De Gaulle vezette haderőhöz. 1944-től korára való tekintettel nem engedték repülni, parancsnokai, hogy figyelmét másfelé tereljék, még a június 6-i partraszállás titkaiba is beavatták. Saint-Exupéry minden követ megmozgatott, hogy ismét repülőbe üljön, még Roosevelt elnök fia is közbenjárt érdekében. Először csak öt felszállásra kapott engedélyt, majd még hármat kiharcolt. Lightning P-38-as gépével 1944. július 31-én reggel nyolcadszor szállt fel Korzikáról, hatórányi üzemanyaggal, de többé nem tért vissza. Gépét minden valószínűség szerint lelőtték a németek.

Halálának körülményeit a mai napig legendák övezik. 1998 októberében egy halász Marseille közelében kifogta a tengerből ezüst karkötőjét, 2000 májusában ugyanebben a térségben, Riou szigetének közelében, 100 méter mélyen a Földközi-tengerben megtalálták Saint-Exupéry gépét, a roncsot 2004 júniusában azonosították minden kétséget kizáróan.

Regényeiben, melyek főképp önvallomások és elvont reflexiók lejegyzései, nem követi a történetre épülő hagyományos regényírói módszereket. Írásai lazán egymásba kapcsolódó meditációk, amelyek a repülés adta szabadság élményét, a bajtársiasság tisztaságát, a nehézségek leküzdésének szépségét és a másokkal szembeni felelősséget méltatják.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről
Claudia Durastanti az Őszi Margón

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés