bezár
 

art&design

2010. 06. 24.
Meghalt a New York-i híres "csókfotón" látható ápolónő
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Meghalt az az ápolónő, aki a XX. század egyik leghíresebb sajtófotóján látható, amint egy tengerésszel csókolózik a II. világháború végét ünneplő New Yorkban.

Edith Shain 91 éves korában, májrákban hunyt el Los Angeles-i otthonában - közölte családja.

A Life magazinban megjelent felvétel, amelyet Alfred Eisenstaedt német-amerikai fotográfus és fotóriporter készített a Times Square-en a Japánok felett aratott győzelem napján, egyike lett a háború végét jelképező ikonikus képeknek. A tüzes csókjelenetet azóta naponta turisták tucatjai utánozzák azon a helyen.

Edith Shain tanuló ápolónőként dolgozott az egyik New York-i kórházban, amikor 1945. augusztus 14-én a rádió bejelentette, hogy Japán kapitulált. A műszak végén barátaival a Times Square-re ment, hogy csatlakozzon az örömmámorban úszó tömeghez. A téren egyszer csak derékon kapta és szájon csókolta egy tengerész - mesélte később.

Az 1995-ben elhunyt fotóművész a kép keletkezéséről azt mondta, hogy előbb a sötét egyenruhás férfira lett figyelmes, aki minden útjába kerülő nőt megcsókolt. "Ezután észrevettem az ápolónőt, a hatalmas tömeg közepén. Szemmel tartottam, és ahogy reméltem, a tengerész odament hozzá, elkapta és átkarolva hátradöntötte, hogy megcsókolja" - idézte fel Eisenstaedt. "Persze, ha a lány nem lett volna ápolónő, ha sötét ruhát viselt volna, nem csináltam volna meg a képet" - tette hozzá. A felvételen a pár körül nevető matrózok és ámuló járókelők állnak.

Voltak kritikusok, akik megkérdőjelezték a fénykép eredetiségét, és úgy vélték: annyira tökéletes, hogy csak beállított jelenet lehet, amit a fotós visszautasított. Sokan adták ki magukat a halhatatlanná tett pár egyik vagy másik tagjának is, és csak évtizedekkel később, az 1970-es évek végén fedte fel Edith Shain, hogy valójában ő a felvétel egyik főszereplője. Állítását a fotóriporter is megerősítette, miután személyesen találkoztak. A szenvedélyes tengerész kilétét azonban máig homály fedi.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

(Súlyosan elfogult vélemény)
art&design

Keresztes Zoltán privát ikonjai mellé
art&design

Eperjesi Ágnes és Várnagy Tibor: TAVATE: lebegés című tárlata az acb Galériában
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés