építészet
2010. 06. 20.
Riksák Firenzében
Riksák viszik a turistákat Firenze központjában. Toscana fővárosának önkormányzata az első Olaszországban, mely engedélyezte e közlekedési eszköz bevezetését - a taxisok tiltakozása közepette.
Rómában ló húzta konflissal, Firenzében ember hajtotta riksával járhatjuk be a műemlékeket. A hagyományos ázsiai közlekedési eszköz modern változatát látni Toscana megyeszékhelyének utcáin. Az utas helyet foglal a kényelmes, a naptól is védett ülőrészen, a vezető pedig - gyalogos futás helyett - pedálozva hajtja a három kerekű riksát.
Matteo Renzi polgármester és az ellenzék közösen szorgalmazta a riksák bevezetését. Pontosabban ezek működésének szabályozását. Vállalkozó szellemű firenzeiek ugyanis már eddig is triciklivel szállították a turistákat. Az olasz közlekedési szabályzat azonban tiltja, hogy az ilyesfajta járművek a forgalomban haladjanak. Nem szívesen látták a pedálozó konkurenciát a taxisok sem, akik június elejétől utcafoglalással tiltakoztak az egy menetért 8 eurót kérő, de számlát nem adó riksások ellen.
A megoldást az önkormányzati képviselők adták: megkerülve a közlekedési szabályok megsértését a riksát nem közlekedési, hanem városnéző eszköznek kiáltották ki. Hiszen a pedálozó vezető kerekezés közben a firenzei műemlékeket is bemutatja az utasnak. Első lépésben, kísérleti jelleggel a következő három hónapra 5 riksának adnak engedélyt.
Az engedély kiváltásához a pályázóknak fel kell tüntetni a riksa útvonalát, azt, hogy hányan kívánnak vele dolgozni, milyen tarifáért. Kötelező a riksa vezetőjére és az utasokra kötött személyi biztosítás, és előírás az is, hogy a riksa kizárólag Firenze történelmi városközpontjában mozoghat, vagyis ott, ahol az utcák többsége a gyalogos közlekedésre van fenntartva. Az elégedetlen taxisok szerint csak idő kérdése, és Firenzét ellepik a riksák, melyek ellen a gyalogosok is tiltakozni fognak.
Matteo Renzi polgármester és az ellenzék közösen szorgalmazta a riksák bevezetését. Pontosabban ezek működésének szabályozását. Vállalkozó szellemű firenzeiek ugyanis már eddig is triciklivel szállították a turistákat. Az olasz közlekedési szabályzat azonban tiltja, hogy az ilyesfajta járművek a forgalomban haladjanak. Nem szívesen látták a pedálozó konkurenciát a taxisok sem, akik június elejétől utcafoglalással tiltakoztak az egy menetért 8 eurót kérő, de számlát nem adó riksások ellen.
A megoldást az önkormányzati képviselők adták: megkerülve a közlekedési szabályok megsértését a riksát nem közlekedési, hanem városnéző eszköznek kiáltották ki. Hiszen a pedálozó vezető kerekezés közben a firenzei műemlékeket is bemutatja az utasnak. Első lépésben, kísérleti jelleggel a következő három hónapra 5 riksának adnak engedélyt.
Az engedély kiváltásához a pályázóknak fel kell tüntetni a riksa útvonalát, azt, hogy hányan kívánnak vele dolgozni, milyen tarifáért. Kötelező a riksa vezetőjére és az utasokra kötött személyi biztosítás, és előírás az is, hogy a riksa kizárólag Firenze történelmi városközpontjában mozoghat, vagyis ott, ahol az utcák többsége a gyalogos közlekedésre van fenntartva. Az elégedetlen taxisok szerint csak idő kérdése, és Firenzét ellepik a riksák, melyek ellen a gyalogosok is tiltakozni fognak.
További írások a rovatból
Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról
Más művészeti ágakról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés