bezár
 

art&design

2010. 05. 22.
Centenáriumi Aero Piknik - Száz éves a debreceni repülés
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Malév Li-2-es veterán repülőgépének landolásával, majd az azt követő emlékmű-avatással kezdődött a debreceni repülőtéren a Centenáriumi Aero Piknik kétnapos programsorozata, amellyel a magyarországi és a debreceni repülés századik évfordulóját ünneplik.

prae.hu

Győri Gyula debreceni fideszes önkormányzati képviselő volt az első tisztje annak az, Európában is ritkaságnak számító szovjet gyártmányú Li-2-es repülőnek, amely a Malév emléklapját hozta a városnak. Fehérváry Gézát, a légitársaság üzemeltetési vezérigazgató-helyettesét a kifutópályán Pajna Zoltán (Fidesz) alpolgármester és Farkas András, az Airport Debrecen Kft. ügyvezetője fogadta.

A repülőtér fogadóépületében először emléktáblát, majd az épület előtt egy másfél méter magas emlékművet lepleztek le, amelyek az idén száz éves debreceni repülésnek és az ország egyik első belföldi - Budapest és Debrecen közötti - légi járatának állítanak emléket.

Pajna Zoltán ünnepi beszédében emlékeztetett arra, hogy az ország és a város nagyon korán, már 1910-ben bekapcsolódott a nemzetközi repülésbe. Száz évvel ezelőtt ugyanis Adorján János Budapestről, majd öt hónappal később Szatke Ferenc Debrecenből indult légi útra.

A debreceni repülést elindító mérnök a saját maga által épített Turul nevű géppel szállt fel a helyi huszárok gyakorlóterületéről. Az első repülések a mostani reptér területéről 1925-ben kezdődtek, majd 1931-ben végleg a mai helyére került a debreceni repülőtér.

A magyar polgári repülésbe 1946-ban kapcsolódott be Debrecen, az év október 15-én indult el az 1961-ig működő Budapest-Debrecen járat. "A szolgáltatással akkoriban az utasok egy 1. osztályú vonatjegy áráért közlekedhettek a két város között" - idézte fel Pajna Zoltán.

Fehérváry Géza, aki egykor pilótaként is dolgozott a Budapest-Debrecen vonalon, embert próbálónak nevezte a Li-2-es gépekkel való közlekedést. Szavai szerint a járat csak akkor indulhatott el, ha a reptéren 200 méter alatt nem volt felhő vagy köd, illetve, ha nem volt felázott vagy fagyos az általában füves kifutópálya.

A kétnapos ingyenes programsorozatra kilátogató családok a reptér történetét bemutató fotókiállítást, repülési bemutatókat és katonai gépeket nézhetnek meg földön és a levegőben. A veterán repülők mellett külön látványosság lesz szombat délután a Gripen vadászgépek átrepülése a reptér fölött.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés