bezár
 

art&design

2010. 04. 28.
A képzelet tudománya - Sci-fi a Lumúban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A tudományos-fantasztikus műfaj, a sci-fi áll a budapesti Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum (Lumú) legújabb tárlatának középpontjában. A képzelet tudománya című nemzetközi csoportos kiállítást csütörtöktől láthatja a nagyközönség.

prae.hu

A tárlat - amelyen tizenhárom művész, köztük három magyar alkotó művei szerepelnek - az 1945-1989 közötti időszak európai és észak-amerikai kultúráját értelmezi sajátos szemszögből.

A művek az elmúlt tíz év alatt készültek, kivéve Chris Marker francia filmes és Panamarenko (Henri Van Herwegen) belga mérnök-művész hatvanas években született egy-egy alkotását - mondta Somogyi Hajnalka kurátor a sajtó képviselőinek tartott szerdai tárlatvezetésen.

A terembe lépve a látogatókat a lengyel Anna Molska másfél perces klip-szerű videója fogadja, amelyen egy kötelekkel biztosított, fehér overallba öltözött emberi figura mászik előre. Kaszás Tamás Kollapszista emlékmű című installációjának középpontjába egy síléceken álló kosarat helyezett, Kokesch Ádám cím nélküli "objektjei" formákkal idézik fel a sci-fi világát. Lassan körbeforgó, mobiltelefonokkal teleaggatott, indián harcos mozdulatát idéző fémszobor Pawel Althamer lengyel művész Self-Portrait - Sorcerer (Önarckép - Mágus) című munkája.

Az első orosz legénységű rakéta fellövését dokumentálja Bajkonur Kozmodromból a Nemzetközi Űrállomásra a brit Jane és Louise Wilson Dream Time (Álom idő) című filmje, s alternatív űrprogramtervet mutat be a szlovén Saso Sedlacek Origami Space Race (Origami Űrverseny) című installációja.

A Harmadik Világháború után, Párizsból induló időutazás mozzanatait villantja fel Chris Marker La Jetée (A kilátóterasz) című filmje, Panamarenko Milkyways and Happenings (Tejutak és történések) című portfóliója a művész tudományos-fantasztikus kollázsai alapján készült.

Ismert sci-fi írók között lezajlott beszélgetéseket rekonstruál az ír Gerard Byrne 1984 and Beyond (1984 és ami utána következik) 2005-2007 című fotó és videó installációja, Deimantas Narkevicius litván művész The Dud Effect (A besülés) című mozgóképe egy 1977 óta lezárt litván katonai támaszponton játszódik, ahol egykor kilövésre kész nukleáris rakétákat tároltak. A német Daniel Roth encounter at a possible end of the inner chambers (találkozás a belső kamrák egy lehetséges végén) című munkája rajzokból, c-printből, fakéreg-kabátból és egy fekete-fehér filmből áll.

Marine Hugonnier francia képzőművész The Last Tour (Az utolsó körutazás) című filmje akkor játszódik, amikor a turistalátványosságokat elkezdik teljesen elzárni a közönség elől.

Csákány István Borostyánszoba című műve egy hobbi-ezermester műhelyének 1:1 arányú, teljesen fából készült mása. A barkácsolást a gépek korában a szabadidős tevékenységek körébe minősítették át, ez a privát műhely fából kifaragva és egy szürreális kék szobába helyezve egy befejezett múltból itt maradt időkapszulának tűnik.

A képzelet tudománya című tárlatot június 27-ig láthatják az érdeklődők a Lumúban.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés