bezár
 

zene

2010. 04. 28.
+3dB Kortárs Hangművészeti Fesztivál a Képzőművészeti Egyetemen
2010 május 11-14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Cseh, holland, lengyel, német, örmény, szlovák és magyar szerzők saját előadásukban mutatják be műveiket a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A fesztivál ideje alatt, a különböző országokból érkező művészek zenei performace-ai mellett, hanginstalláció kiállítás lesz látható a 2B Galériában, a Labor Galériában pedig tematikus előadásokat hallgathatnak meg az érdeklődők a hangművészettel kapcsolatban.

prae.hu

Az RCF bemutatja: +3dB Kortárs Hangművészeti Fesztivál
2010 május 11-14.


hang —
elkésett zaj, ajándék gondolataidnak,
az időben idegen,
itt végre kihajt.

Paul Celan: Semmi (Ford.: Schein Gábor)

Az idén második alkalommal megrendezésre kerülő eseménysorozatot ismét azzal az igénnyel hívják életre, hogy a képzőművészet és a zene között elhelyezkedő művészeti ágakra, mint a hangművészet és hanginstalláció, szélesebb rálátást biztosítsanak.

Cseh, holland, lengyel, német, örmény, szlovák és magyar szerzők saját előadásukban mutatják be műveiket a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A fesztivál ideje alatt, a különböző országokból érkező művészek zenei performace-ai mellett, hanginstalláció kiállítás lesz látható a 2B Galériában, a Labor Galériában pedig tematikus előadásokat hallgathatnak meg az érdeklődők a hangművészettel kapcsolatban. 

Hanginstalláció kiállítás

Megnyitó: Május 11. (kedd) 18:00 2B Galéria

A kiállításon szereplő hanginstallációk intermediális alkotások, melyek egyszerre használják a klasszikus zene és a képzőművészet eszköztárát, ezáltal egybevonva és kitágítva mindkét művészeti ág fogalomkörét. A kiállítást és egyben a Fesztivált Sőrés Zsolt nyitja meg.

Neon & Landa (NL)
Leon Spek és Nanda Milbreta 2007 óta dolgoznak együtt hangművészeti munkáikon. Elektronikus és analóg „alapanyagok” kísérleti felhasználásával hoznak létre hanginstallációkat, szobrokat, hangszereket és zeneműveket.

A művészpáros Waltz Promenade című munkája arra a kérdésre kíván választ adni, hogy hogyan adható hozzá a hang a térhez, és hogyan képezhető tér a hang segítségével. A térben „klasszikus pózban” elhelyezett alumínium csövek rezonáló testekként funkcionálva adnak hangot, kihasználva az emberi hallást is lehetővé tevő elvet, mely a levegő nyomásának változásán alapszik. Az installáció által a hallható hang folyamatosan változik, a keringő dallamától kezdve egészen a kiszámíthatatlan hanghatásokig.

Hans W. Koch (DE)
Zeneszerző, performer. 2008-ban a linzi Ars Electronica díjazottja.
Circle of Fifths című installációjában a virtuális és fizikai tér 12 hangszóró segítségével találkozik. A nyugati klasszikus zene évszázadokig a kvintkörre épült, mely 12 hangon alapszik. A 12 hangszóró mindegyike egy hangot szólaltat meg a tonális skálából, így a lejátszott dallam a befogadó helyének függvényében különbözik. A jól ismert zenei részletek így egy új olvasatot kapnak.

Nagy Gergő (HU)
A hanginstalláció, performance és a zeneszerzés a főbb alkotói területei. Az MKE Képgrafika Tanszékén végzett 2009-ben. A Besorolás Alatt csoport egyik alapító tagja.

Sinus című hang-objektjében a bipoláris szinusz görbe fizikális változása fémlapokon nyomonkövethető, melyekhez valós idejű hang kapcsolódik, így a görbe a fémlapok hangján keresztül jut el a hallgatóhoz.

Zenei Performance-ok

A zenész szerepe az energiák megszervezésében és újraelosztásában áll. Rendelkezésekre álló nyers emberi erőforrásokból merít, és újra alakítja őket, a hangok laza szövetét kemény hálóvá szövi, amelyen a képzetlen ember is képes a talpára állni, hogy aztán szárnyra kapjon.
Frederic Rzewski

Május 12. (szerda) 18:00 Epreskert , Fríz-terem

George Bagdasarov (AM)
Sokoldalú művészegyéniség; zeneszerző és előadó valamint dokumentum-film-rendező. Jelenleg a prágai Filmművészeti Egyetem (FAMU) PhD hallgatója.

Szabad improvizációt mutat be szaxofon, preparált gitár és egyéb bolhapiacon talált, általa hangszerré alakított eszközök segítségével.

Ahad (Sőrés Zsolt) (HU)
1969-ben született Budapesten, improvizált/elektroakusztikus/ noise zenész, hangművész, szerkesztő, performer és konceptuális művész.

Improvizatív előadását analóg és digitális hangkeltő eszközök, preparált hegedű, ütős hangszerek, home-made rugophone, kontakt mikrofonok, DAT - magnó, mixer visszacsatolás segítségével hozza létre.

Neon & Landa (NL)
A holland előadók zenei kísérlete a részletekre, apró változásokra fókuszál. A saját készítésű hangszerek és a számítógép segítségével alakított hangok párbeszéde egy hangbeli utazásról szól.

Hans W. Koch (DE)
Zenei performance-ában újragondolja a zenével kialakított befogadói viszonyt. Hétköznapi eszközöket használ fel előadásában a hangkeltésre, hangot adó tárgyaknak, azokat új kontextusba helyezve, eddig nem észlelt karaktert kölcsönöz.


Tematikus előadások

Május 13. (csütörtök) 11:00- 17:00 Epreskert, Feszty-ház


Hans W. Koch (DE)
Előadásában a német hangművészet kortárs tendenciáit ismerteti.

Vidovszky László (HU)
Kossuth-díjas zeneszerzõ, az Új Zenei Stúdió alapító tagja. A JPTE Művészeti Karának dékánja.

Audiovizuális művei közül a Na-Ne Audio Video Games (1990) című munkáját eleveníti fel, egy ma már muzeálisnak számító Atari ST számítógép segítségével.

Jozef Cseres (SK)
Író, esztéta, a konceptuális zene és a konkrét zene területeit kutatja, Csehországban és Szlovákiában oktat zene és képzőművészet elméletet.

Az 1989 utáni szlovákiai kísérleti zenéről és kísérleti zenei fesztiválokról tart történeti előadást.


Záróesemény

Május 14. (péntek) 18:00 Labor Galéria

Blažíček & Blazsek (Martin Blažíček (CZ) / Blazsek András (HU))
Martin Blažíček multimédia performer, film és videókészítő. Az Ultra és a Mikroloops expanded cinema csoportok alapítója. Jelenleg a prágai Filmművésztei Egyetem (FAMU) tanára.

Blazsek András a magyar hangművészek fiatal generációjának képviselője. Az MKE Szobrász Tanszékén végzett 2009-ben. A Besorolás Alatt csoport egyik alapító tagja.

A cseh és magyar tagokból álló alkotópáros kifejezetten a +3dB Fesztiválra hozza létre audiovizuális performance-át, melyben Blazsek András az audiális, Martin Blažíček pedig a vizuális hatásokért felel. Az orsós magnók mechanikus mozgásának a hangját számítógép és elektronikus eszközök segítségével felerősítve hallhatjuk majd, emellett 16 és 35 mm filmről digitalizált képkockák játékát láthatjuk. A hang és a képi információk analógból digitálisra váltásával, az ebből keletkező „zajjal” dolgozik mindkét művész.


Május 14. (péntek) 19:00 Labor Galéria

Kerekasztal-beszélgetés az ELTE Művészettörténeti Intézet végzős hallgatóinak kezdeményezésére, amelynek célja a fiatal képzőművészek és művészettörténészek közötti kommunikációs platform lehetőségének megteremtése a Fesztivál közönségének aktív részvételével.

A beszélgetés témája a Fesztiválhoz kapcsolódóan a hangművészet által felvetett elméleti kérdések, úgy mint a képzőművészet és a zene határterületén kialakult művészeti jelenség interpretációs lehetőségei és korlátai. A beszélgető feleket és a közönséget együttgondolkodásra invitáljuk.
Résztvevők: Besorolás Alatt csoport (a Fesztivál szervezői)
Moderátor: Rózsás Lívia


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés