bezár
 

zene

2010. 04. 27.
Illés Márton operabemutatója Münchenben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Münchenben tartják Illés Márton operája, A fehér hercegnő ősbemutatóját szerdán. A mű Rainer Maria Rilke azonos című (Die Weisse Fürstin) drámai költeménye nyomán született.

prae.hu

Az ősbemutatót szerda este nyolckor tartják a 12. Müncheni Biennálén. A német nyelvű darab Andrea Moses rendezésében a Gasteig kulturális központ Orff termében látható három estén, májusban a kieli színház tűzi műsorára. Ahogy a német színházakban szokás, a premier előtt a közönség találkozhat a szerzővel és megismerheti az új alkotást, a bevezető beszélgetést szerdán fél hétkor tartják.

A költészeti impresszionizmus jeles alakja, Rilke két változatban írta meg a történetet. Illés Márton elmondta az MTI-nek, hogy ő az 1898-as korai változatot használja.

"Megfogott a nyelvezete, a líraiság és drámaiság különös kombinációja. Nagyon vékony a cselekmény szála, két dimenziójú, mert a fehér hercegnő és húga álmodozik a be nem teljesült szerelemről, nőiségükről, a ki nem élt szexualitásról. A körülöttük lévő világról, a szegénység, betegség létezéséről azonban nem akarnak tudomást venni" - fogalmazott a fiatal zeneszerző.

Kitért arra, hogy a "felszínen roppant édeskés, romantikus német nyelv ötvöződik az én erőteljes magyar zenei nyelvezetemmel, remélem, ezt az érdekességet a közönség is érzékeli majd".

A szöveg elsőleges érzelmi tartalmakat fejez ki. Tömény, ezért jól alkalmazható színpadra, de nem írt vagy íratott belőle szabályos librettót, változtatás nélkül használja a költő szövegét - fűzte hozzá. Tulajdonképpen nincsenek meghatározott szerepek, különböző hangok szólaltatják meg a különféle érzelmeket, gondolatokat.

Három szoprán és két színésznő játssza a 60 perces operát: Lesia Mackowycz (szoprán), Heike Wittlieb (szoprán), Merja Mäkelä (mezzo), Katja Sieder (színésznő) és Astrid Meyerfeldt (színésznő).

Közreműködik egy 6 tagú szólisztikus férfi kórus is: Steffen Doberauer (tenor), Michael Müller (tenor), Michail Milanov (basszus), Hans Griepentrog (basszus), Marek Wojciechowski (basszus), Kevin Thompson (basszus) és Julian Mehne (színész), a kieli filharmonikusokból alakult 24 tagú kamarazenekar kíséretével.

A müncheni biennálén Illés Márton nem először szerepel, korábban hangszeres alkotásokkal volt jelen. Idén azonban a híres német mester, Peter Ruzicka, a müncheni Theaterakademie igazgatója, illetve korábban a Salzburgi Ünnepi Játékok művészeti vezetője a zenés színház műfaját állította a biennalé fókuszába.

Illés Márton zongora tanulmányait a Bázeli Zeneakadémián végezte. Zeneszerzést Detlev Müller-Siemensnél tanult Bázelben, majd 2001-től 2005-ig Wolfgang Rihm osztályában. Mint zeneszerző és zongoraművész meghatározó tapasztalatokat szerzett különböző nemzetközi mesterkurzusokon olyan neves művészektől, mint Karl-Heinz Kämmerling, Sándor György, Lazarij Berman, Falvai Sándor, Kerek Ferenc, Ligeti György, Kurtág György és Helmut Lachenmann.

A 2008-ban Siemens-díjjal is elismert Illés Márton a Karlsruhei Zeneművészeti Főiskolán oktat zeneelméletet.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés