zene
2010. 04. 10.
Kesselyák Gergely az operalegenda Visnyevszkajával zsűrizett Moszkvában
Első forduló első alkalommal a Galina Visnyevszkaja Opera Centerben
2010. április 5-én lezajlott a válogatás az Armel operaverseny kettes számú első fordulós helyszínén, Moszkvában, a Galina Visnyevszkaja Opera Centerben.
A Visnyevszkaja Opera Center idén első alkalommal vesz részt a verseny első fordulójának helyszíni megszervezésében. Az Operaverseny hazai szervezői a világhírű intézmény bekapcsolódásától a keleti régió énekeseinek eddiginél markánsabb részvételét várják, ugyanakkor bevonása logikusan következett a 2009-es Operaverseny és Fesztivál orosz illetve ukrán jelentkezőinek magas arányából is.
A hatalmas túljelentkezés miatt a versenyzőknek itt előválogatáson kellett részt venniük, így a zsűri – Kesselyák Gergely és a 83 éves opera-legenda, Galina Visnyevszkaja –a legjobbnak talált 35 énekest hallgatta meg, hogy kiválassza közülük azokat, akik a moszkvai helyszínről az Operaverseny második fordulójába jutnak.
A válogatásra az Opera Center színháztermében került sor, a zsűri a díszpáholyban ülve hallgatta végig a jelentkezőket. Az eredményhirdetésre már röviddel a válogatást követően sor került, az összes versenyző részvételével.
Kesselyák Gergely zsűrielnökként volt jelen a moszkvai válogatáson. Zeneigazgató-asszisztensi és zeneigazgatói minőségben számtalan énekest hallott már, és a zsűri székében sem most ült először. „Egy darabig, úgy kétezer énekesig számoltam, de lehet, hogy azóta már háromezren is túl vagyok.”
A Magyar Állami Operaház karmesterét és a Szegedi Szabadtéri Játékok Művészeti vezetőjét leginkább a fantasztikus színvonal taglózta le. „A nyolc éve létező, Visnyevszkaja nevével fémjelzett Opera Center híre nem véletlenül ért el már hozzánk, a híres keleti-orosz iskolában nem kellett csalódnunk, hihetetlen 'hanganyag' és technikai tudás tárult elénk.”
Elmondása szerint a meghallgatott harmincöt énekes közül – talán egyetlenegy kivétellel – mindegyik azonnal megállná a helyét a világ bármely operaszínpadán.
Azt viszont fájlalja, hogy a versenyre jelentkezett három különleges drámai-mezzoszopránt nem juthatta tovább a második fordulóba.
„Ez egy olyan hangtípus, ami nálunk Magyarországon rendkívül ritka, mondhatni hiány van belőle. Azonban a 2010-es évben az Armel Operaverseny előre meghatározott versenyszerepei között csak lírai szoprán szerepek találhatóak, így sajnos nem juttathattuk őket tovább a szegedi második fordulóba. Pedig szívesen megmutattam volna őket a Fesztivál hallgatóságának, de legalább a második fordulón a rendezőknek és a partneroperaházakat (New York, Pilzen, Krakkó, Bergen és Debrecen) képviselő igazgatóknak.”
S hogy milyen volt Galina Visnyevszkajával dönteni a jelentkezők sorsáról?
„Hatalmas élmény. A döntések teljes egyetértésben születtek. Az igazság keresésének szellemiségében igyekeztünk megtalálni a versenyszerepekre a legmegfelelőbb énekest. És az is bebizonyosodott, hogy az igazán nagy egyéniségekkel leírhatatlanul jó együtt dolgozni.”
A hatalmas túljelentkezés miatt a versenyzőknek itt előválogatáson kellett részt venniük, így a zsűri – Kesselyák Gergely és a 83 éves opera-legenda, Galina Visnyevszkaja –a legjobbnak talált 35 énekest hallgatta meg, hogy kiválassza közülük azokat, akik a moszkvai helyszínről az Operaverseny második fordulójába jutnak.
A válogatásra az Opera Center színháztermében került sor, a zsűri a díszpáholyban ülve hallgatta végig a jelentkezőket. Az eredményhirdetésre már röviddel a válogatást követően sor került, az összes versenyző részvételével.
Kesselyák Gergely zsűrielnökként volt jelen a moszkvai válogatáson. Zeneigazgató-asszisztensi és zeneigazgatói minőségben számtalan énekest hallott már, és a zsűri székében sem most ült először. „Egy darabig, úgy kétezer énekesig számoltam, de lehet, hogy azóta már háromezren is túl vagyok.”
A Magyar Állami Operaház karmesterét és a Szegedi Szabadtéri Játékok Művészeti vezetőjét leginkább a fantasztikus színvonal taglózta le. „A nyolc éve létező, Visnyevszkaja nevével fémjelzett Opera Center híre nem véletlenül ért el már hozzánk, a híres keleti-orosz iskolában nem kellett csalódnunk, hihetetlen 'hanganyag' és technikai tudás tárult elénk.”
Elmondása szerint a meghallgatott harmincöt énekes közül – talán egyetlenegy kivétellel – mindegyik azonnal megállná a helyét a világ bármely operaszínpadán.
Azt viszont fájlalja, hogy a versenyre jelentkezett három különleges drámai-mezzoszopránt nem juthatta tovább a második fordulóba.
„Ez egy olyan hangtípus, ami nálunk Magyarországon rendkívül ritka, mondhatni hiány van belőle. Azonban a 2010-es évben az Armel Operaverseny előre meghatározott versenyszerepei között csak lírai szoprán szerepek találhatóak, így sajnos nem juttathattuk őket tovább a szegedi második fordulóba. Pedig szívesen megmutattam volna őket a Fesztivál hallgatóságának, de legalább a második fordulón a rendezőknek és a partneroperaházakat (New York, Pilzen, Krakkó, Bergen és Debrecen) képviselő igazgatóknak.”
S hogy milyen volt Galina Visnyevszkajával dönteni a jelentkezők sorsáról?
„Hatalmas élmény. A döntések teljes egyetértésben születtek. Az igazság keresésének szellemiségében igyekeztünk megtalálni a versenyszerepekre a legmegfelelőbb énekest. És az is bebizonyosodott, hogy az igazán nagy egyéniségekkel leírhatatlanul jó együtt dolgozni.”
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban