art&design
2010. 04. 01.
Márffy Ödön tárlata a Kogart Házban
Szín, fény, ragyogás címmel Márffy Ödön (1878-1959) festőművésznek, az első magyar avantgárd csoport, a Nyolcak egyik alapítójának 110 alkotásából látható gyűjteményes kiállítás péntektől a Kogart Házban, amelynek éttermében a Márffy-képek ihlette ételeket is kínálnak.
Fertőszögi Péter, a Kogart Ház művészeti vezetője a tárlatot bemutató csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta, hogy 12 köz- és 40 magángyűjteményből, például Németországból is érkeztek képek.
A nyergesi lány című alkotás, amely Rockenbauer Zoltán Márffy-kutató szerint a magyar fauve stílus kimagasló műve, még úton van az Egyesült Államokból a tárlatra. A Nyergesújfalun, Kernstok Károly, a Nyolcak társalapítója birtokán készült képpel együtt összesen kilencven olajkép és húsz grafika lesz látható a kiállításon, amely a legteljesebb válogatás 1958 óta.
Rockenbauer Zoltán, a tárlat vezető kurátora felidézte, hogy a művésznek nagy kiállítása csak élete végén, 1958-ban volt Budapesten, az Ernst Múzeumban. Most viszont Debrecenben, a MODEM-ben is látható Márffy-kiállítás, de az a Csinszka-korszakot, az együttélésük 14 évében készült alkotásokat mutatja be színházi díszletekkel, hangeffektekkel, míg a Kogart Ház kiállítása hagyományos módon kíséri végig az életművet. Olyan Márffy-műveket is lehet most látni, amelyek a legutóbbi években kerültek elő.
A kiállítás átfogó képet ad Márffy munkásságáról, kezdve a korai évekkel, amikor 1902 és 1906 között Párizsban dolgozott, ahol hatással voltak rá a posztimpresszionisták, majd a fauve-ok, Matisse, Derain, Braque. Mint arra Rockenbauer Zoltán rámutatott, az élénk színkontrasztok utalnak erre munkáiban.
Az 1909-ben alapított Nyolcak működése idején keletkezett műveinek negyede látható a tárlaton, így a Fürdő nők című vászna is, amellyel annak idején nagy botrányt kavart.
Márffy Ödön legjellegzetesebb munkái a 30-as években keletkeztek, amikor feleségül vette Ady özvegyét, Csinszkát. Képei kivilágosodtak, a KÚT (Képzőművészek Új Társasága) elnöke lett, befutott festő. Óbudai kiskocsmák teraszai, itáliai, svájci, dalmáciai tájak és a cirkusz világa jelennek meg akkor készült képein.
A kiállítás különlegessége az a hangfelvétel, amelyet a Magyar Rádió archívumában találtak, és amelyen egy Márffy halála előtt készült, 20 perces beszélgetés szerepel - jegyezte meg a vezető kurátor.
A Kogart Akadémián a Márffy-kiállítással összefüggésben május minden hetében szerdánként 18 órától előadásokat tartanak a festőről és a korszak művészetéről, az előadó Rockenbauer Zoltán lesz - közölte Szabó László, az akadémia igazgatója.
A Kogart Kulinart elnevezésű új program keretében pedig az étteremben olyan ételeket szolgálnak fel, amelyeket négy Márffy-festmény ihletett. A Balaton című kép mellé például paprikás lisztben sült fogas jár, a Cirkusz című alkotás pedig pattogatott kukorica fagylalt megalkotására késztette a séfet.
A Szín, fény, ragyogás című Márffy-tárlat augusztus 1-ig tart nyitva a Kogart Házban.
A nyergesi lány című alkotás, amely Rockenbauer Zoltán Márffy-kutató szerint a magyar fauve stílus kimagasló műve, még úton van az Egyesült Államokból a tárlatra. A Nyergesújfalun, Kernstok Károly, a Nyolcak társalapítója birtokán készült képpel együtt összesen kilencven olajkép és húsz grafika lesz látható a kiállításon, amely a legteljesebb válogatás 1958 óta.
Rockenbauer Zoltán, a tárlat vezető kurátora felidézte, hogy a művésznek nagy kiállítása csak élete végén, 1958-ban volt Budapesten, az Ernst Múzeumban. Most viszont Debrecenben, a MODEM-ben is látható Márffy-kiállítás, de az a Csinszka-korszakot, az együttélésük 14 évében készült alkotásokat mutatja be színházi díszletekkel, hangeffektekkel, míg a Kogart Ház kiállítása hagyományos módon kíséri végig az életművet. Olyan Márffy-műveket is lehet most látni, amelyek a legutóbbi években kerültek elő.
A kiállítás átfogó képet ad Márffy munkásságáról, kezdve a korai évekkel, amikor 1902 és 1906 között Párizsban dolgozott, ahol hatással voltak rá a posztimpresszionisták, majd a fauve-ok, Matisse, Derain, Braque. Mint arra Rockenbauer Zoltán rámutatott, az élénk színkontrasztok utalnak erre munkáiban.
Az 1909-ben alapított Nyolcak működése idején keletkezett műveinek negyede látható a tárlaton, így a Fürdő nők című vászna is, amellyel annak idején nagy botrányt kavart.
Márffy Ödön legjellegzetesebb munkái a 30-as években keletkeztek, amikor feleségül vette Ady özvegyét, Csinszkát. Képei kivilágosodtak, a KÚT (Képzőművészek Új Társasága) elnöke lett, befutott festő. Óbudai kiskocsmák teraszai, itáliai, svájci, dalmáciai tájak és a cirkusz világa jelennek meg akkor készült képein.
A kiállítás különlegessége az a hangfelvétel, amelyet a Magyar Rádió archívumában találtak, és amelyen egy Márffy halála előtt készült, 20 perces beszélgetés szerepel - jegyezte meg a vezető kurátor.
A Kogart Akadémián a Márffy-kiállítással összefüggésben május minden hetében szerdánként 18 órától előadásokat tartanak a festőről és a korszak művészetéről, az előadó Rockenbauer Zoltán lesz - közölte Szabó László, az akadémia igazgatója.
A Kogart Kulinart elnevezésű új program keretében pedig az étteremben olyan ételeket szolgálnak fel, amelyeket négy Márffy-festmény ihletett. A Balaton című kép mellé például paprikás lisztben sült fogas jár, a Cirkusz című alkotás pedig pattogatott kukorica fagylalt megalkotására késztette a séfet.
A Szín, fény, ragyogás című Márffy-tárlat augusztus 1-ig tart nyitva a Kogart Házban.
További írások a rovatból
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon