bezár
 

színház

2010. 03. 17.
Dicstelenült tért vissza Hamlet a Metropolitanbe
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A főszereplők elismerésre méltó teljesítménye ellenére 113 év után dicstelenül tért vissza a New York-i Metropolitan Operába Ambroise Thomas Hamlet című műve - hangzottak az első kritikák az előadást követően.

Szkéné színház

"Utoljára 1897-ben játszották a Hamletet és könnyű megérteni, miért telt el több mint egy évszázad, mielőtt visszatért volna" - írta kritikájában az AP amerikai hírügynökség munkatársa, aki szerint a darab legjobb esetben is csak törékeny varázslatot sugároz, világokra eltávolodva Verdi Shakespeare-adaptációinak izgalmától.

A világhírű operaház kedden este idézte meg a tragikus sorsú Hamletet Simon Keenlyside brit baritonnal a címszerepben. Keenlyside 1996-ban Genfben játszotta először a szerepet, amelyet ezúttal is magával ragadóan énekelt - hangzottak az értékelések. A művész gyengédséget vitt az Ophéliával előadott duettbe, de a közönség üdítő harciasságot és áradó haragot is láthatott tőle.

Az Ophéliát alakító Marlis Petersennek nehéz dolga volt a művel. A német szoprán szinte az utolsó pillanatban, Natalie Dessay francia koloratúr szoprán betegsége miatt ugrott be a darabba. A német művésznő pénteken még Bécsben lépett fel, onnan repült New Yorkba, ahol mindössze két napja volt próbálni. A körülmények ellenére Petersen elismerésre méltó munkát végzett, noha a két főszereplő közötti kapcsolaton még lett volna mit javítani - értékelt az amerikai hírügynökség, amelynek kritikusa felrótta a produkciónak, hogy nem segítette eléggé a német énekesnőt. Petersen viszont külön dicséretet érdemelt ki az Ophélia őrültségi jelenetében nyújtott teljesítményéért.
A hibák ellenére Patrice Caurier és Moshe Leiser produkciója emlékezetes pillanatokkal is szolgált, ilyen volt például a nyitójelenet.

Ebben a kórus a sötétből előbújva jelenik meg. Lenyűgöző fényjátékkal emelték annak a jelenetnek a színvonalát, amelyben Hamlet először látja apja szellemét. Érdekes az Ophélia temetésére készülődő sírásók képe, ebben a kiváló színpadtechnika révén magába a színpadba ásnak.

Nem kaptak jó értékelést a mellékszereplők, a Gertrúdot alakító Jennifer Larmore leginkább a Disney-rajzfilmek gonosz mostoháihoz hasonlít, míg a Claudiust játszó veterán James Morris kínlódott és nyersnek tűnt. Laertes szerepében Toby Spence debütált a színpadon, a tenor azonban ijesztő benyomást tett jeleneteiben - értékelt az amerikai szakember.

A magyar közönség március 27-én a Művészetek Palotájának vetítésén bizonyosodhat meg arról, hogy vajon a bírálatok érvényesek-e a produkcióra.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban

Más művészeti ágakról

art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés