bezár
 

zene

2010. 03. 15.
Széchenyi-díj Komlós Katalin zenetörténésznek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Komlós Katalin zenetörténész, aki több évtizedes tudományos, oktatói és előadóművészi tevékenységéért vehette át hétfőn a Parlamentben a Széchenyi-díjat, elsősorban annak örül, hogy Széchenyi István nevét viselő elismerésben részesült.

prae.hu

"Egész életemben szerettem a tudományos munkát, a kutatást, a könyvtárazást, a nyelveket. A XVIII. század második felének zenetörténetével foglalkoztam elsősorban, a klasszicizmus nagyjainak billentyűs muzsikájával. Nincs tehát egy zeneszerző, akire összpontosítottam volna. Bár az előző év kivétel, hiszen Joseph Haydn halálának 200. évfordulója kiemelkedő jelentőségű esemény volt számunkra" - mondta az MTI-nek a zenetörténész.

Komlós Katalin három és fél évtizede tanít, zeneakadémiai munkássága során persze kétezer év zenetörténetével ismerteti meg a hallgatókat. Idén kicsit kilép Haydn és bécsi klasszikusok bűvköréből, és két másik jeles évforduló okán a 200 éve született Frédéric Chopint és Robert Schumannt közvetlenül megelőző zene- és stílusirányzatok kerültek érdeklődése előterébe.

Bár régóta tanít, úgy véli, hogy nem teremtett iskolát, azonban létrejött valamiféle bázis azokból, akiket tanított. Bennük sok minden közös a művek, zeneszerzők megközelítésében, a róluk való gondolkodásban.

Amikor 2007-ben megkapta a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének alkotói nagydíját, a laudáció is kiemelte, hogy a magyar zenetudomány doktora, a zeneakadémiai oktatás egyik legműveltebb, legsokoldalúbb és legnagyobb tiszteletnek örvendő egyetemi tanára milyen rendíthetetlenül hisz a zene szépségében. Komlós Katalin fő szakterülete maga a zene, annak minden alkotórésze, elmélete, gyakorlata és szépsége.

A zenetörténész és fortepianista a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zenetudományi tanszakán szerezte meg diplomáját 1969-ben. Tagja az intézmény doktori tanácsának és az MTA Zenetudományi Bizottságának. 1980-tól 1983-ig doktori tanulmányokat és ezzel párhuzamosan fortepiano stúdiumokat folytatott a Cornell Egyetemen (Ithaca, USA), James Webster, Neal Zaslaw és Malcolm Bilson professzorok irányításával.

További tudományos munkája eredményeként 1998-ban kapta meg a Magyar Tudományos Akadémia Doktora címet. Komlós Katalin a Soproni Régi Zenei Napok állandó vendége, szerkesztőbizottságának alapító tagja. Fortepianos and Their Music című könyve 1995-ben jelent meg az Oxford University Press kiadásában. 
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés