irodalom
2007. 06. 13.
Kegyeletsértés az iwiwen?
A legnépszerűbb közösségi portálon nemrég „megjelent” a tavaly elhunyt Bada Dada – szelleme. A provokatív felbukkanás miatt sebek szakadtak fel, kérdések fogalmazódtak meg. Művészet, marketing vagy kegyeletsértés? Élénk üzenetváltás zajlott az üzenőfalon, kapcsolatok törlése. Állásfoglalás az iwiw Kft-től: „A halottakkal kapcsolatos ügyintézést csak személyesen tudunk elfogadni [sic!]. Vegye fel velünk a kapcsolatot a delete@iwiw.net címen.” De egyáltalán: művészet a dada?
Ki az a Bada Dada Tibor?
Bada Tibor 1963-ban született, Újvidéken. 2006-ban Budapesten, Rákoskeresztúron halt meg. Bada Tibor; Bada Dada, Bada Dada Tábor, Badart, Dekor Tibor néven ismert. 1984 és 1988 közt az Új Symposion munkatársa, 1990-ben és 1991-ben a Képes Ifjúság képregény-rovatának szerkesztője volt. 1991-ben Magyarországra költözött. Budapesten, Rákoskeresztúron talált otthonra szüleivel. Tagja volt a Tudósok együttesnek. Maradandót alkotott a festészet, a kísérleti film, a költészet és a zene különböző műfajaiban és performanszaiban. A magyarországi és a vajdasági avantgárd és underground meghatározó és megkerülhetetlen egyénisége volt. Leghíresebb dalszövegei/(kép)versei az Apa kocsit hajt, és a Szabó Rozáliát agyonbaszta a villám. Művei értő befogadó nélkül halott műtárgyak, betűsorok.
Valami terjed, mint a vírus
Ahogy tüntetések szerveződnek, ahogy különleges vércsoportba tartozó vért keresnek a rászorulóknak az emberek az interneten, ahogy agyalágyult láncleveleket küldenek körbe egymásnak (ha nem küldöd tovább, szerencsétlenség ér stb.), ugyanúgy alternatív marketingre, sőt: művészetre is alkalmas az internetnek minden olyan felülete, amelyen emberek kapcsolatba lépnek egymással. A közösségi oldalak kifejezetten ezzel a céllal jöttek létre, tehát ott is gyakran futunk bele ilyen (komoly vagy szomorúan bugyuta) játékokba. Mégis meglepődünk, amikor valaki invenciózusan használja ezt az eszközt.
Action
Még január végén-február elején arra lettem figyelmes, hogy bejelölt engem az iwiw-en Bada Dada Tibor. [a]http://iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=9898165[text]http://iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=9898165[/a] Először csak bejelölt, majd elkezdtek megjelenni a versek. A Prae irodalmi folyóirat 2006/4-es számába a szövegeit magam válogattam, és örömmel fedeztem fel, hogy interneten is terjedni kezdenek a szövegek. Aztán nem várattak sokat a az üzenőfalon a felháborodott üzenetek sem.
Reaction
Voltak, akik „jogi” passzust idéztek, ami alapján ki kellene zárni Badát az iwiwről. Mások örömmel olvasták Bada meglepő sorait. Megint mások egyenesen felháborító kegyeletsértésként fogták fel a versek közzétételét. Vicces volt, hogy egyesek szerint a módszer nem méltó Bada Dada emlékéhez. A legpoétikusabb érv az volt az akció befejezése mellett, hogy engedjék el a lelkét… Minderre tromfoltak azok, akik Bada Dadához hasonlóan elkezdtek Bada-verseket kiírni az üzenőfalra.
Ma Bada Dadának 3574 ismerőse van, ami igazán nem semmi. Adatlapján az alábbi (leleplező) bemutat(koz)ás olvasható: „2006. július 4-én, röviddel születésnapja előtt, rákoskeresztúri műtermében öngyilkos lett barátunk, BADA TIBOR - korunk meghatározó erejű, underground művésze. Ez az oldal az ő személyének kíván emléket állítani. Költő, festő, zenész és performer – sok száz egyéni kiállítás, koncert és irodalmi est létrehozója, akinek költeményeit és dalszövegeit (Doktor Zsivágó Dark Stars, Jugoszláviai Tudósok) számos generáció szavalja és énekli. (…)”(Kiemelés tőlem: B.E. - [a]http://prae.hu/prae/users.php?uid=62[text]http://prae.hu/prae/users.php?uid=62[/a] )
Jó nyomon
De vajon ki áll a történet hátterében? Ki az az elvetemült figura, akinek a műalkotások ennyire sokat érnek? A Prae irodalmi folyóirat Bada Dada száma miatt 2006 végén és 2007 elején többször találkoztam a body art-művész Tricepsszel, aki a volt Jugoszláviában együtt lógott és dolgozott Bada Dada Tiborral, majd sorsuk abban is megegyezett, hogy – mint annyian – Budapestre költöztek a délszláv háború elől. Triceps egy munkamegbeszélés után megvallotta, hogy ő áll a sztori mögött, megpróbálja ezzel az akcióval életben tartani a műveket, s hogy ebbe naponta rengeteg energiát öl. Nyár elejére szeretné az összes Bada-verset felrakni az üzenőfalra, és ezzel ez az akció befejeződne. Egyébiránt kizárólag olyan embereket keresett meg „Bada”, akikről feltételezhető, hogy ismerhetik, hiszen valamelyik általa is gyakorolt művészeti ággal kapcsolatban állnak. Részben így tudja a bonyolult jogi problémákat is kivédeni: csak ismerősök olvassák a verseket. Azon jogi problémákat, amelyek minden interneten terjesztett alkotással kapcsolatban felvetődnek, Bada Dada adatlapja oldja fel. Itt ugyanis kiderül, hogy hol látogatható a Bada Dada emlékszoba, miként lehet bejelentkezni, azaz a hivatalos örökösök legitimációját bírja az internetes akció. (BADA DADA EMLÉXOBA, Bp. XVII. Pesti út 71. fsz/1., Látogatható: szombaton 14-20h, Bejelentkezés: 256-2481)
A kérdés mindenesetre nem dönthető el mindenki számára megnyugtató módon: vajon kegyeletsértés-e egy mostanában meghalt alkotó alkotásait így eljuttatni az emberekhez, avagy a művészet mindent elsöprő erejétől indíttatva elfogadjuk, hogy így is terjedjenek a versek? És akár még egy lépéssel tovább is léphetünk: vajon kegyeletsértés volna a Balassi Bálint álnév mögé bújva Balassi verseit széjjelszórni az éterben?
Vagy netán művészet?
Végül nem árt elgondolkodni azon, hogy amikor a műalkotásokat kiviszik a megszokott befogadási helyükről, és szokatlan pontokon szembesülünk velük, akkor a szélesebben értelmezett művészetfelfogás szerint művészettel van dolgunk. A művészetnek ez olyan felfogása, amely beépíti a szövegeket a mindennapokba, és közben él a meghökkentés, a meglepetés erejével, állásfoglalásra késztet. Sokan hallottak a versmetróról – ennek az akciónak köszönhetően a metróaluljáróban találkoztunk a verssorokkal, ahol legfeljebb plakátokat szoktunk bámulni, vagy magányosan, Chandler-kötetünket bújjuk. Ilyennek tekinthetjük Triceps Bada Dada-akcióját is, melyet az ismert közösségi portálon hozott létre.
Pózolva most kissé, és elfogultan mutatjuk, hogy milyen versekről is van szó. Íme:
rengeteg…
vers
kullog utánam
csattogva hajkurásznak, nyomatékosan
kényszerítenek
teljesíteni alapvető emberi kötelezettségem
rengeteg
rengeteg
vers
veszett el bennem.
rengeteg.
sebaj.
legalább van mit olvasnia
rengeteg
bennem elveszett
atomfizikusnak,
csintalankodó patikusnak,
meggyőződéses légtornásznak,
tombolni szomjas éhenkórásznak,
megveszett kutyának,
s mint neki is, a nyakamon belülről szorított póráznak.
rengeteg.
rengeteg
20 éves
rengeteg
örökre Agyaghurkaimba vésett emlék.
rengeteg
csomózott zsebkendő torlasz szegény torkomon.
megbaszta az isten, ha már emlékből él az örvénylő szél.
érdekes
rengeteg
érdekes dolog játszódik le bennem,
fülem botja a szögletes kapufa,
hálóba értékesíts nagy Pelé, nem pedig oda.
Pelé és báj Warhol,
és még mindenki,
kiket örökre szívembe zártam,
bizonyára szeretitek a
rengeteg
bennem elveszett verset,
mivel ilyenkor
üdvrivalgásoktól szívem forró, vagyis meleg.
rengeteg
vers veszett el
bennem
nincs kiút
nincs kiút
nincs kiút,
lenyeltem a kulcsot.
Kapcs. ford.: [a]http://badadada.freeblog.hu/[text]http://badadada.freeblog.hu/[/a]
Balogh Endre
Bada Tibor 1963-ban született, Újvidéken. 2006-ban Budapesten, Rákoskeresztúron halt meg. Bada Tibor; Bada Dada, Bada Dada Tábor, Badart, Dekor Tibor néven ismert. 1984 és 1988 közt az Új Symposion munkatársa, 1990-ben és 1991-ben a Képes Ifjúság képregény-rovatának szerkesztője volt. 1991-ben Magyarországra költözött. Budapesten, Rákoskeresztúron talált otthonra szüleivel. Tagja volt a Tudósok együttesnek. Maradandót alkotott a festészet, a kísérleti film, a költészet és a zene különböző műfajaiban és performanszaiban. A magyarországi és a vajdasági avantgárd és underground meghatározó és megkerülhetetlen egyénisége volt. Leghíresebb dalszövegei/(kép)versei az Apa kocsit hajt, és a Szabó Rozáliát agyonbaszta a villám. Művei értő befogadó nélkül halott műtárgyak, betűsorok.
Valami terjed, mint a vírus
Ahogy tüntetések szerveződnek, ahogy különleges vércsoportba tartozó vért keresnek a rászorulóknak az emberek az interneten, ahogy agyalágyult láncleveleket küldenek körbe egymásnak (ha nem küldöd tovább, szerencsétlenség ér stb.), ugyanúgy alternatív marketingre, sőt: művészetre is alkalmas az internetnek minden olyan felülete, amelyen emberek kapcsolatba lépnek egymással. A közösségi oldalak kifejezetten ezzel a céllal jöttek létre, tehát ott is gyakran futunk bele ilyen (komoly vagy szomorúan bugyuta) játékokba. Mégis meglepődünk, amikor valaki invenciózusan használja ezt az eszközt.
Action
Még január végén-február elején arra lettem figyelmes, hogy bejelölt engem az iwiw-en Bada Dada Tibor. [a]http://iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=9898165[text]http://iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=9898165[/a] Először csak bejelölt, majd elkezdtek megjelenni a versek. A Prae irodalmi folyóirat 2006/4-es számába a szövegeit magam válogattam, és örömmel fedeztem fel, hogy interneten is terjedni kezdenek a szövegek. Aztán nem várattak sokat a az üzenőfalon a felháborodott üzenetek sem.
Reaction
Voltak, akik „jogi” passzust idéztek, ami alapján ki kellene zárni Badát az iwiwről. Mások örömmel olvasták Bada meglepő sorait. Megint mások egyenesen felháborító kegyeletsértésként fogták fel a versek közzétételét. Vicces volt, hogy egyesek szerint a módszer nem méltó Bada Dada emlékéhez. A legpoétikusabb érv az volt az akció befejezése mellett, hogy engedjék el a lelkét… Minderre tromfoltak azok, akik Bada Dadához hasonlóan elkezdtek Bada-verseket kiírni az üzenőfalra.
Ma Bada Dadának 3574 ismerőse van, ami igazán nem semmi. Adatlapján az alábbi (leleplező) bemutat(koz)ás olvasható: „2006. július 4-én, röviddel születésnapja előtt, rákoskeresztúri műtermében öngyilkos lett barátunk, BADA TIBOR - korunk meghatározó erejű, underground művésze. Ez az oldal az ő személyének kíván emléket állítani. Költő, festő, zenész és performer – sok száz egyéni kiállítás, koncert és irodalmi est létrehozója, akinek költeményeit és dalszövegeit (Doktor Zsivágó Dark Stars, Jugoszláviai Tudósok) számos generáció szavalja és énekli. (…)”(Kiemelés tőlem: B.E. - [a]http://prae.hu/prae/users.php?uid=62[text]http://prae.hu/prae/users.php?uid=62[/a] )
Jó nyomon
De vajon ki áll a történet hátterében? Ki az az elvetemült figura, akinek a műalkotások ennyire sokat érnek? A Prae irodalmi folyóirat Bada Dada száma miatt 2006 végén és 2007 elején többször találkoztam a body art-művész Tricepsszel, aki a volt Jugoszláviában együtt lógott és dolgozott Bada Dada Tiborral, majd sorsuk abban is megegyezett, hogy – mint annyian – Budapestre költöztek a délszláv háború elől. Triceps egy munkamegbeszélés után megvallotta, hogy ő áll a sztori mögött, megpróbálja ezzel az akcióval életben tartani a műveket, s hogy ebbe naponta rengeteg energiát öl. Nyár elejére szeretné az összes Bada-verset felrakni az üzenőfalra, és ezzel ez az akció befejeződne. Egyébiránt kizárólag olyan embereket keresett meg „Bada”, akikről feltételezhető, hogy ismerhetik, hiszen valamelyik általa is gyakorolt művészeti ággal kapcsolatban állnak. Részben így tudja a bonyolult jogi problémákat is kivédeni: csak ismerősök olvassák a verseket. Azon jogi problémákat, amelyek minden interneten terjesztett alkotással kapcsolatban felvetődnek, Bada Dada adatlapja oldja fel. Itt ugyanis kiderül, hogy hol látogatható a Bada Dada emlékszoba, miként lehet bejelentkezni, azaz a hivatalos örökösök legitimációját bírja az internetes akció. (BADA DADA EMLÉXOBA, Bp. XVII. Pesti út 71. fsz/1., Látogatható: szombaton 14-20h, Bejelentkezés: 256-2481)
A kérdés mindenesetre nem dönthető el mindenki számára megnyugtató módon: vajon kegyeletsértés-e egy mostanában meghalt alkotó alkotásait így eljuttatni az emberekhez, avagy a művészet mindent elsöprő erejétől indíttatva elfogadjuk, hogy így is terjedjenek a versek? És akár még egy lépéssel tovább is léphetünk: vajon kegyeletsértés volna a Balassi Bálint álnév mögé bújva Balassi verseit széjjelszórni az éterben?
Vagy netán művészet?
Végül nem árt elgondolkodni azon, hogy amikor a műalkotásokat kiviszik a megszokott befogadási helyükről, és szokatlan pontokon szembesülünk velük, akkor a szélesebben értelmezett művészetfelfogás szerint művészettel van dolgunk. A művészetnek ez olyan felfogása, amely beépíti a szövegeket a mindennapokba, és közben él a meghökkentés, a meglepetés erejével, állásfoglalásra késztet. Sokan hallottak a versmetróról – ennek az akciónak köszönhetően a metróaluljáróban találkoztunk a verssorokkal, ahol legfeljebb plakátokat szoktunk bámulni, vagy magányosan, Chandler-kötetünket bújjuk. Ilyennek tekinthetjük Triceps Bada Dada-akcióját is, melyet az ismert közösségi portálon hozott létre.
Pózolva most kissé, és elfogultan mutatjuk, hogy milyen versekről is van szó. Íme:
rengeteg…
vers
kullog utánam
csattogva hajkurásznak, nyomatékosan
kényszerítenek
teljesíteni alapvető emberi kötelezettségem
rengeteg
rengeteg
vers
veszett el bennem.
rengeteg.
sebaj.
legalább van mit olvasnia
rengeteg
bennem elveszett
atomfizikusnak,
csintalankodó patikusnak,
meggyőződéses légtornásznak,
tombolni szomjas éhenkórásznak,
megveszett kutyának,
s mint neki is, a nyakamon belülről szorított póráznak.
rengeteg.
rengeteg
20 éves
rengeteg
örökre Agyaghurkaimba vésett emlék.
rengeteg
csomózott zsebkendő torlasz szegény torkomon.
megbaszta az isten, ha már emlékből él az örvénylő szél.
érdekes
rengeteg
érdekes dolog játszódik le bennem,
fülem botja a szögletes kapufa,
hálóba értékesíts nagy Pelé, nem pedig oda.
Pelé és báj Warhol,
és még mindenki,
kiket örökre szívembe zártam,
bizonyára szeretitek a
rengeteg
bennem elveszett verset,
mivel ilyenkor
üdvrivalgásoktól szívem forró, vagyis meleg.
rengeteg
vers veszett el
bennem
nincs kiút
nincs kiút
nincs kiút,
lenyeltem a kulcsot.
Kapcs. ford.: [a]http://badadada.freeblog.hu/[text]http://badadada.freeblog.hu/[/a]
Balogh Endre
További írások a rovatból
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
Más művészeti ágakról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon