bezár
 

art&design

2010. 02. 24.
Reneszánsz és barokk női cipődivat
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hatvan pár XVI-XVII. századi magasított talpú, illetve magas sarkú női lábbeli, amely a torontói Bata Shoe Museum időszaki kiállításán szerepel, remek betekintést nyújt a reneszánsz és a barokk szertelen cipődivatjába.

prae.hu

A szeptember 20-ig látható tárlat anyagát 11 múzeum gyűjteményéből kölcsönözték ki.

"A cipők, amelyeket a hölgyek hosszú szoknyája teljességgel eltakart, láthatatlanok voltak ebben a korban. A reneszánsz festők alkotásain hihetetlenül magas nőket látunk, ám semmit sem veszünk észre a magas talpú papucsszerűségből, az úgynevezett chopine-ből " - hangsúlyozta Elizabeth Semmelhack, a Bata cipőmúzeum vezető kurátora. Mint hozzátette, most "fellebbentik" a hölgyek szoknyáját, láttatva a viselőjük társadalmi és anyagi helyzetéhez szorosan kötődő divattartozékokat.

Ismertetése szerint Itáliában és Spanyolországban "emelkedett" sohasem látott magasságokba a felsőbb osztálybeli hölgyek és a kurtizánok lábbelije a XVI-XVII. században. A tárlaton szereplő velencei chopine például csaknem 50 centiméteres talppal büszkélkedhet.
"E magas lábbelik a család gazdagságát voltak hivatottak demonstrálni, különösen Velencében és Firenzében, ahol igen fontos szerepet játszott a textilipar. Minél magasabb volt a cipőtalp, annál több textília kellett a ruhához, következésképp annál gazdagabb volt az adott família" - magyarázta Semmelhack.

Ezeken a magas talpakon a nők képtelenek voltak segítség nélkül közlekedni, legalább két személynek kellett támogatnia a chopine-on imbolygó szépasszonyt. Innen ered a napjainkban is honos szokás, hogy az urak karjukat ajánlják fel a hölgyeknek.

Érdekes módon Spanyolországban a chopine kilátszott a szoknya alól, ezzel magyarázható, hogy ezeket a lábbeliket igen gazdagon díszítették. Ezzel szemben minden cicomát nélkülözött a chopine itáliai változata, amelyet eltakart a szoknya, így teljességgel el volt rejtve az avatatlan szemek elől.

A XVII. század elején jelent meg a több egymás fölé helyezett bőrdarabból rakott sarok, amely kiszorította a chopine-t. Ez a viselet a férfi cipődivatra is kihatott: az urak kezdetben 1-2, majd 3-4 centiméteres sarkú lábbelit hordtak. A hegyes orrú női cipőcskék puha bőrből készültek, a lábfejet takaró nyelves felsőrészük hímzett volt, 5-6 centiméteres sarkuk erősen befelé dőlt, hogy a láb minél kisebbnek tűnjön.

A kiállítás honlapja a http://www.batashoemuseum.ca/exhibition.ca címen található.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
art&design

Keresztes Zoltán privát ikonjai mellé

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Platon Karataev: Napkötöző
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés