bezár
 

zene

2010. 02. 16.
Maratonok és Mozartok - sajtótájékoztató a Művészetek Palotájában
2010. február 10.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Művészetek Palotája és a Budapesti Fesztiválzenekar több közös projektje közül kiemelkedik a maratonok és a Mozart-operák sora. E rendezvények művészeti vezetője, valamint a maratont záró hangversenyek és a Mozart-operák karmestere is Fischer Iván. A Művészetek Palotája sajtótájékoztatóján Váradi Júlia, Csonka András, Fischer Iván és Körner Tamás beszélt a tervezett előadásokról.

prae.hu

2008. február 2-án, a Csajkovszkij-maratonnal kezdődött az egy-egy zeneszerzői életművet felvázoló egész napos hangversenyek sora. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem és a Fesztivál Színház óránként változó helyszínein 35 mű szólalt meg az orosz romantika zeneszerző-fejedelmének hagyatékából, tíz szólista, egy vonósnégyes, két kórus és hat szimfonikus zenekar közreműködésével. Kiállítás ismertette Csajkovszkij életét, az Előadóteremben operafilmeket látogathatott a közönség, CD-vásár kínálta a komponista alkotásait a legjobb előadók tolmácsolásában, orosz konyha várta a vendégeket a Bohém étteremben. Az előadások telt házzal mentek, összesen mintegy 9500 – nagyon méltányos árú – jegyet adtak el az árusító helyeken.

Ugyanebben a konstrukcióban született meg 2009. február 28-án a Dvořák-maraton, 20 előadott művel, 19 szólistával, egy vonósnégyessel, két kórussal és hat szimfonikus zenekarral. Vetítések, kiállítás, CD-vásár és cseh ételkülönlegességek egészítették ki az élő koncerteket, s miután ismét nem maradt eladható jegy az eseményre, a látogatók száma ezúttal is meghaladta a kilenc és fél ezret.

A Mozart-operák sora 2008. november-decemberében a Cosí fan tutte előadásával kezdődött, az eredetileg a világhírű Glyndebourne-i Fesztivál számára készült produkció rendezője Nicholas Hytner volt. A három előadásból a december 4-i tartozott a Müpa saját rendezésű produkciói közé, amelyre minden eladható széken látogató ült, összesen tehát mintegy 1400 zenebarát látta-hallotta akkor a darabot.

A 2009. márciusi, Fischer Iván rendezésében színre került Figaró házassága szintén háromszor szólalt meg, és ezúttal is a harmadik, a 11-i estet jegyezte sajátjaként a Müpa. Az érdeklődésre való tekintettel pótszékeket is aktiválni kellett, a látogatók száma másfél ezer volt.

A sajtótájékoztató elején Csonka András a Művészetek Palotája nevében kiemelte, hogy „a sorozat tekinthető a legsikeresebb Fesztivál Zenekar eseménynek, teltházas. Külföldi ötlet alapján valósítottuk meg a Fesztivál Zenekar művészeti veezetőjével: ő állítja össze a programot, a 11 koncertet kiválogatja, hogy mi kerüljön bele.

Fischer Iván pedig a sorozat liberális szelleméről beszélt: „az első fináléban Don Giovanni elhatározza, hogy kinyitja a kapuit, és nem csak a szokásos arisztrokrata közösséget engedi be. Hallatlanul liberális ajtónyitás - tulajdonképpen ezt csináljuk mi is a sorozattal. Új közönségréteg: nem a szokásos koncert, hanem nyitás vagy ajtónyitás. Ez most teljesen szcenírozott előadás lesz, és részt vesznek benne a Színművészeti Egyetem 2. évfolyamos diákjai is...

Körner Tamás a sorozat megkülönböztető jegyeit mutatta be: "Az első évben Csajkovszkij, a másodikban Dvořák, most Beethoven... 600 ember zenél... Elvben mind a 11-en részt lehet venni, s az utolsó mindig a Fesztivál Zenekar. Hagyomány, hogy nem csak hangversenyek vannak: video- és filmvetítések reggeltől estig, Beethovenhez kapcsolódó játékfelvétel és kiállítás (most Bonnból a Beethoven Emlékmúzeumból). A szokásos nyitánnyal szemben most az Egmont, a Goethe darabhoz írt egész kísérőzene elhangzik.

Váradi Júlia kérdéssel állt elő: „Integrált opera előadás/rendezés” - mit jelent ez? Van előzménye? Hiszen most egy személyben rendező és karmester Fischer Iván."

Fischer Iván pedig válaszolt: "Tökéletes összehangolása a látványnak és a zenének. Mindig pontosan ugyanazt fejezte ki a kettő, csak az opera szeszélye, hogy a különböző tényezők gyengítik egymást... ez most rendkívül izgat."

Váradi Júlia visszakérdezett: "Kacsintás az opera felé?"

Fischer Iván: "Abszolút nem érdekel, csak hogy a saját produkció összehangolódjon. Évente legfeljebb egy, nem lesz belőle sorozatgyártás..."

A 2010. februári közös rendezvényekre hetekkel a kitűzött dátumok előtt elővételben elkelt minden jegy. Várhatóan tehát a 21-i Beethoven-maraton alkalmából tízezer, a 24-i, 28-i és a Müpa sajátjaként kezelt 26-i Don Giovanni esetében pedig alkalmanként másfél ezernyi érdeklődőre számítanak a rendezők.

Beethoven-maraton
2010. február 21. Művészetek Palotája

Hangversenyek:

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 10.30

D-dúr hegedűverseny, op. 61
Concerto Budapest, szólista: Kelemen Barnabás (hegedű), vezényel: Keller András

Fesztivál Színház, 11.30

12 változat Händel Júdás Makkabeus c. oratóriumának egy témájára, WoO 45
C-dúr szonáta gordonkára és zongorára, op. 102. No. 1.
Hét változat Mozart Varázsfuvolájának egy témájára, WoO 46
Fenyő László (gordonka), Kovalszki Mária (zongora)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 12.30

3. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55
Óbudai Danubia Zenekar, vezényel: Héja Domonkos

Fesztivál Színház, 13.30

F-dúr („Tavaszi”) szonáta hegedűre és zongorára, op. 24
Lendvay Józseff (hegedű) és Würtz Klára (zongora)
„Kakadu”-változatok, op. 121/a
Kádár István (hegedű), Nagy Péter (zongora), Kousay Mahdi (gordonka)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 15.00

Egmont – kísérőzene Goethe szomorújátékához, op. 84
Filharmóniai Társaság Zenekara, szólisták: Wierdl Eszter (szoprán) és Kulka János (próza), vezényel: Kovács János

Fesztivál Színház, 16.00

G-dúr Allegro és Menüett, WoO 26
Pivon Gabriella és Jóföldi Anett (fuvola)
Esz-dúr kvintett zongorára és fúvósokra, op. 16
Jandó Jenő (zongora), Emma Schied (oboa), Ács Ákos (klarinét), Bereczky Dávid (kürt), Tallián Dániel (fagott)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 17.00

István király – nyitány, op. 117
4. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58
MÁV Szimfonikus Zenekar, szólista: Dimitris Sgouros (zongora), vezényel: Takács-Nagy Gábor

Fesztivál Színház, 18.00

C-dúr („Razumovszkij”) vonósnégyes, op. 59. No. 3.
Eckhardt-vonósnégyes (tagjai: Eckhardt Violetta – első hegedű, Sipos Gábor – második hegedű, Bodolai Cecília – brácsa, Sovány Rita – gordonka)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 19.00

C-dúr mise, op. 86
Pannon Filharmonikusok – Pécs, Budapesti Akadémiai Kórustársaság, szólisták: Váradi Zita (szoprán), Megyesi-Schwartz Lucia (mezzo), Alessandro Codeluppi (tenor), Rácz István (basszus), vezényel: Peskó Zoltán

Fesztivál Színház, 20.00

G-dúr zongoraszonáta, op. 14. No. 2.
Fisz-dúr („A Thérése”) zongoraszonáta, op. 78
Esz-dúr („Les Adieux”) zongoraszonáta, op. 81/a
Várjon Dénes (zongora)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 21.00

7. (A-dúr) szimfónia, op. 92
Budapesti Fesztiválzenekar, vezényel: Fischer Iván

Video- és filmvetítések (Előadóterem)

11.30
5. (c-moll. „Sors”) szimfónia, op. 67 (31')
Berlini Filharmonikus Zenekar, vezényel: Herbert von Karajan

12.30
Beethoven árnyékában (Copying Beethoven) – amerikai-német filmdráma (104')
rendező: Agnieszka Holland
Szereplők: Ed Harris (Ludwig van Beethoven), Diane Kruger (Anna Holtz), Joe Anderson (Karl van Beethoven), Angus Barnett (Krenski), Matthew Goode (Martin Bauer), Nicholas Jones (Rudolph főherceg)

15.00
4. (B-dúr) szimfónia, op. 60 (32')
Berlini Filharmonikus Zenekar, vezényel: Herbert von Karajan

16.00
Fidelio – opera két felvonásban, op. 72 – a Bécsi Állami Operaház 1978-as előadásának felvétele (147')
Vezényel: Leonard Bernstein, rendező: Otto Schenk
Szereposztás: René Kollo (Florestan), Gundula Janowitz (Leonore), Hans Heim (Don Ferrando), Hans Sotin (Don Pizarro), Manfred Jungwirth (Rocco), Lucia Popp (Marzelline)

19.00
6. (F-dúr, „Pasztorál”) szimfónia, op. 68 – 1967-es felvétel (36')
Berlini Filharmonikus Zenekar, vezényel: Herbert von Karajan

20.00
3. (c-moll) zongoraverseny, op. 37 . 1973-as koncertfelvétel (37')
Amszterdami Concertgebouw Zenekar, vezényel: Bernard Haitink, szólista: Artur Rubinstein

Kiállítás

„Beethoven és a 9. szimfónia” - a bonni Beethoven Ház kiállítása

Mozart: Don Giovanni – opera két felvonásban, K 527

szereplők:
Donna Anna - Laura Aikin
Donna Elvira - Juliane Banse
Zerlina – Sunhae Im
Don Giovanni – Tassis Christoyannis
Leporello – José Fardilha
Masetto – Molnár Levente
Kormányzó – Kristinn Sigmundsson

Budapesti Fesztiválzenekar
karmester és rendező: Fischer Iván

közreműködik: a Budapesti Stúdió Kórus (karigazgató: Strausz Kálmán)

Közreműködnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves zenés-színész osztályának hallgatói:

Ágoston Péter, Dénes Viktor, Hekler Melinda, Kosik Anita Zsuzsanna, Kulcsár Viktória, Marofka Mátyás, Mikola Gergő, Nagy Dániel Viktor, Nagyhegyesi Zoltán, Ódor Kristóf, Sándor Péter, Soltész Rita, Szabó Irén, Szilágyi Csenge, Törőcsik Franciska, Wunderlich József

osztályvezető tanár: Novák Eszter, Selmeczi György

díszlet- és jelmeztervező: Zeke Edit
koreográfus: Foltin Jolán
asszisztens karmester és rendezőasszisztens: Philipp György 
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Renaud-Delage: Gru 4
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés