bezár
 

zene

2010. 02. 15.
Magyar opera világpremierje Münchenben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy hét múlva tartják Eötvös Péter legújabb színpadi alkotásának, Az ördög tragédiájának világpremierjét a Bayerische Staatsoperben (BSO). A darabot a bajor állami operaházban Kovalik Balázs, a Magyar Állami Operaház (MÁO) művészeti vezetője állítja színpadra, a librettó, amelynek egyik inspirációja Madách drámája, Az ember tragédiája, Albert Ostermeier munkája.

prae.hu

Mint azt Várkonyi Judit, a MÁO sajtófőnöke az MTI-nek elmondta, a próbafolyamat mostanra a finisbe érkezett a jövő hétfői ősbemutató előtt. Hozzátette: Nikolaus Bachler, a BSO intendánsa Fidelio-rendezése alapján kérte fel Kovalik Balázst, hogy állítsa színpadra az új operát, amelyet a müncheni dalszínház rendelt Eötvös Pétertől.

Felidézte, hogy Kent Nagano, a (BSO) jelenlegi zeneigazgatója volt az, aki annak idején nagyobb színpadi alkotások komponálására bíztatta a világszerte elismert magyar zeneszerzőt, így keletkezett a Lyonban 1998-ban bemutatott Három nővér is.

Nikolaus Bachler a felkérést követő tárgyalásokon javasolta, hogy legyen az opera forrása Az ember tragédiája, 1991 és 2008 között ugyanis Bécsben dolgozott, legutóbb a Burgtheaterben, így ismerte Madách Imre drámáját. Eötvös Major Tamás rendezéséhez 1970-ben már egyszer írt kísérőzenét a darabhoz, de új verziót szeretett volna. Olyan változatot, amelyben jobban élnek a szituációk, amely érinti a Faust-témát is és amely a teremtés-mítoszt közelebb viszi a XXI. századhoz.

Eötvös Péter a Brecht-díjas Albert Ostermaiert ajánlotta librettistának. Mint azt a zeneszerző a premiert felvezető pódiumbeszélgetéseken többször is hangsúlyozta, a Németországban igen rangos színműíró-dramaturgként számon tartott Ostermaier nyelvi érzékenysége a zene alakulására is pozitívan hatott.

München egyébként teli van "ördögi" plakátokkal, a BSO honlapja szerint a Bayerischer Rundfunk-Klassik a premiert élőben közvetíti; 30 perccel az előadás kezdete előtt beszélgetésekkel, riportokkal jelentkeznek az előcsarnokból.

Évát a fiatal lírai szoprán, Cora Burggraaf, Ádámot a Budapesten is ismert finn tenor, Topi Lehtipuu alakítja. Lucifer az a Georg Nigl lesz, aki a moszkvai Bolsoj legutóbbi bemutatóján a Wozzeck címszerepét énekelte.

Az ördög tragédiájában Lucifer társat kap: Lucyt (Ursula Hesse von den Steinen), aki voltaképp mindenki ellen van. A 12 képből álló opera végén az ősmítosz Lilithjeként, Ádám első feleségeként ismeri föl saját identitását.

Az új művet komikus-utópisztikus operaként határozza meg a zeneszerző, mert véleménye szerint a világ sok gonoszsága nem az ördögtől jön, hanem tőlünk - ezt ironikus távolságtartással szemléli a darab, amely utópikus, mivel sok minden fikció benne.

Ahogy a Három nővérben, Az ördög tragédiájában is két zenekart használ a komponista, a kisebbik az árokban játszik, a nagyobb apparátus pedig a színpad hátterében, a szereplők mögött. Az előadás német nyelvű, német feliratozással.

A Magyar Kultúra Követe, a Kossuth-díjas Eötvös Péter operái rendszeresen műsoron vannak Európa és az Egyesült Államok operaházaiban. A Három nővért február elején a müncheni Prinzregententheaterben adták, márciusban Koblenzben mutatják be.

A Szerelemről és más démonokról című operát (Garcia Márquez könyve nyomán) ismét játsszák Chemnitzben és Vilniusban, áprilisban Kölnben tűzik műsorra, Strassbourgban és Mulhouse-ban ősszel tartják a darab premierjét. A Lady Sarashina pedig novemberben Varsóban látható.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Nils Frahm: Day
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés