film
2010. 02. 15.
Berlinale: a titokzatos Banksy első filmje
A Sundance után a hétvégén a Berlinalén is levetítették a Banksy művésznéven közismert utcai graffitiművész Exit Through The Gift Shop című első filmalkotását. A kilétét szigorúan titkoló brit művész azonban csak videóüzenetben - arctalanul és elváltoztatott hangon - szólt a közönséghez, az nem derült ki, vajon a szervezők ígéretének megfeleően valóban megjelent-e az eseményen.
Az üzenetben a kapucnit a fejébe húzó, elsötétített arcú Banksy elmondta: az volt a célja, hogy egy olyan filmet készítsen, amely akkorát lendíthet a graffiti ügyén, mint a Karate kölyök a harcművészetekén.
"Minden iskolást arra indíthat, hogy vegyen a kezébe egy festékszóró dobozt és tegyen próbát vele" - fogalmazott a vasárnapi vetítés előtt lejátszott bevezetőjében. Ugyanakkor nem zárta ki, hogy épp az ellenkező hatást váltja ki: "lehet, hogy a filmünk azt műveli majd az utcai művészettel, amit a Cápa a vízisível".
A félig dokumentumfilm, félig játékfilm a városi művészet történetét meséli el Banksy korábbi kollégája, a francia Thierry Guetta közreműködésével, aki a javarészt illegálisnak számító tevékenységük közben örökítette meg a graffitiseket.
Banksy többek között az Izrael és Ciszjordánia között húzódó falra festett graffitijével, illetve a kaliforniai Disneylandet sokkoló, guantanamói elítéltet ábrázoló életnagyságú képével került a címlapokra. Műveitől nem áll távol a szatirikus ábrázolás, a politikát és a hagyományos kultúrát egyaránt "kóstolgatja". A művész munkáit manapság már akkora becsben tartják, hogy egy-egy falról lementett képéért vagyonokat fizetnek ki a gyűjtők. Két éve egy londoni falra festett graffitije több mint 200 ezer fontért kelt el.
A graffitis rendezőként jegyzi a 87 perces filmet, amelyben többször tűnik fel munka közben - de csak a keze vagy legfeljebb a háta látható.
A The Hollywood Reporter című szaklap a produkciót "olyan hibrid dokumentumfilmként" jellemezte, amely "annyira valószerűtlen, hogy muszáj megnézni ahhoz, hogy értékelni lehessen". A Variety pedig "a gerilla utcai művészet érdesen szórakoztató posztmodern feltérképezésének" nevezte, amely a műfaj emblematikus figuráját, Banksyt állította a középpontjába.
"Az Exit Through The Gift Shop egyike a legőszintébb filmeknek, amit valaha láttak" - ajánlotta a rendező a nézők figyelmébe az üzenetben. "Nem volt terv, nem volt forgatókönyv és még csak azt sem tudtuk, hogy film készül, amíg a felét le nem forgattuk. Szerintem ez egy jó film, már ha nem várnak tőle túl sokat" - körvonalazta a produkciót a debütáló filmes.
Dieter Kossick, a Berlinale igazgatója ugyan azt állította, hogy Banksy elutazik Berlinbe, végül is nem derült ki, hogy a titokzatos brit vasárnap megjelent-e a bemutatón. Ámbár lehet, hogy mégis a fesztiváligazgatónak volt igaza, aki előzőleg így figyelmeztette a kíváncsiskodókat: "ott lesz, csak senki nem fogja látni."
"Minden iskolást arra indíthat, hogy vegyen a kezébe egy festékszóró dobozt és tegyen próbát vele" - fogalmazott a vasárnapi vetítés előtt lejátszott bevezetőjében. Ugyanakkor nem zárta ki, hogy épp az ellenkező hatást váltja ki: "lehet, hogy a filmünk azt műveli majd az utcai művészettel, amit a Cápa a vízisível".
A félig dokumentumfilm, félig játékfilm a városi művészet történetét meséli el Banksy korábbi kollégája, a francia Thierry Guetta közreműködésével, aki a javarészt illegálisnak számító tevékenységük közben örökítette meg a graffitiseket.
Banksy többek között az Izrael és Ciszjordánia között húzódó falra festett graffitijével, illetve a kaliforniai Disneylandet sokkoló, guantanamói elítéltet ábrázoló életnagyságú képével került a címlapokra. Műveitől nem áll távol a szatirikus ábrázolás, a politikát és a hagyományos kultúrát egyaránt "kóstolgatja". A művész munkáit manapság már akkora becsben tartják, hogy egy-egy falról lementett képéért vagyonokat fizetnek ki a gyűjtők. Két éve egy londoni falra festett graffitije több mint 200 ezer fontért kelt el.
A graffitis rendezőként jegyzi a 87 perces filmet, amelyben többször tűnik fel munka közben - de csak a keze vagy legfeljebb a háta látható.
A The Hollywood Reporter című szaklap a produkciót "olyan hibrid dokumentumfilmként" jellemezte, amely "annyira valószerűtlen, hogy muszáj megnézni ahhoz, hogy értékelni lehessen". A Variety pedig "a gerilla utcai művészet érdesen szórakoztató posztmodern feltérképezésének" nevezte, amely a műfaj emblematikus figuráját, Banksyt állította a középpontjába.
"Az Exit Through The Gift Shop egyike a legőszintébb filmeknek, amit valaha láttak" - ajánlotta a rendező a nézők figyelmébe az üzenetben. "Nem volt terv, nem volt forgatókönyv és még csak azt sem tudtuk, hogy film készül, amíg a felét le nem forgattuk. Szerintem ez egy jó film, már ha nem várnak tőle túl sokat" - körvonalazta a produkciót a debütáló filmes.
Dieter Kossick, a Berlinale igazgatója ugyan azt állította, hogy Banksy elutazik Berlinbe, végül is nem derült ki, hogy a titokzatos brit vasárnap megjelent-e a bemutatón. Ámbár lehet, hogy mégis a fesztiváligazgatónak volt igaza, aki előzőleg így figyelmeztette a kíváncsiskodókat: "ott lesz, csak senki nem fogja látni."
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón