art&design
2010. 02. 14.
A miniszter közbelépett
A France 2 közszolgálati televízió szombat esti híradója szerint Frédéric Mitterrand francia kulturális miniszter személyes közbelépése nyomán került vissza a párizsi képzőművészeti főiskola épületére egy Párizsban dolgozó kínai művész vitatott alkotása, amely Nicolas Sarkozy francia államfő egyik jelszavát fordította visszájára.
Ko Siu Lan, a művésznő szerdán erősítette fel az École des Beaux Arts de Paris falára a két, egyenként 7 méter magas függőleges vásznat, amelyek mindkét oldalán felülről lefelé fekete alapon nagy fehér betűkkel egy-egy francia szó olvasható.
Attól függően, hogy az utcán a néző hol állt, vagy azt olvashatta le a két vászonról, hogy TÖBBET DOLGOZNI, vagy azt, hogy KEVESEBBET KERESNI. A franciák, akárcsak a 32 éves alkotó, persze jól tudják, hogy Sarkozy egyik leggyakrabban ismételt jelszava a 2007-es elnökválasztási kampányban így hangzott: Dolgozzunk többet, hogy többet keressünk!
A kétségtelenül politikai vonzatú opusz egy pénteken megnyílt kiállítás számára készült, amelyet a párizsi képzőművészeti főiskola londoni és szingapúri társintézményével együtt rendez. Ko Siu Lan több évig tanult Párizsban és Kínába való visszatérése előtt vesz részt a kiállításon, amelynek katalógusában szerepel is a mű. Ennek ellenére szerdán alig néhány órával azután, hogy a szöveg a falra került, a főiskola leszedette, azzal az indokolással, hogy az "sértheti a közszolgálat semlegességét".
A főiskola külön közleményt is kiadott, miszerint a művész anélkül helyezte ki művét, hogy tájékoztatta volna erről a vezetőséget. Mivel a falon látható feltűnő feliratnak nincs címe, nincs feltüntetve az alkotó neve és nincs benne utalás a kiállításra, az alkotás kifejezetten politikai jelleget kap - érvelt a vezetés, megjegyezve, hogy a szerző egy állami oktatási intézményen elhelyezve kívánta látványosan közzétenni üzenetét.
Ko Siu Lan azonnal a médiához fordult. "Kínában sok szó esik a cenzúráról, de engem vagy valamelyik általam készített művet ott soha nem cenzúráztak meg ilyen brutálisan" - jelentette ki a sajtónak. Ügyvédje útján a művész pénteken azt is közölte, hogy a párizsi közigazgatási bírósághoz fordul a határozat felülvizsgálásáért. Bertrand Delanoe, Párizs szocialista polgármestere a maga részéről szintén "cenzúrának" minősítette az esetet, és egy párizsi kulturális teret ajánlott fel a felirat számára.
A főiskola előtt a kiállítás pénteki hivatalos megnyitója előtt tüntetők jelentek meg kis zászlócskákkal, amelyekre a falról leszedett szavakat írták, majd röplapok százait szórták szét, hasonló szöveggel. A főiskola több diákja az igazgató, Henry-Claude Cousseau lemondását követelte a "nyugtalanító öncenzúra" miatt.
Végül az École des Beaux Arts fölötti fennhatóságot gyakorló kulturális miniszter szombaton felszólította az intézményt, hogy "haladéktalanul" helyezze vissza az eredeti helyre Ko Siu Lan alkotását. A művész szombaton délután elégedetten közölte: Frédéric Mitterrand személyesen hívta fel, hogy tájékoztassa: csak pénteken szerzett tudomást "az ostoba ügyről" és "igazán sajnálja a történteket."
A döntést követően azonnal vissza is szerelték a vitatott feliratot az épület Malaquais-rakparti falára, ismét látható a négy szó: TRAVAILLER - PLUS - GAGNER - MOINS.
Azzal a különbséggel, hogy mielőtt leszedték volna a feliratokat, csak az arra haladók láthatták - viszont a hétvégén minden francia média részletesen beszámolt róluk, és persze be is mutatta Ko Siu Lan művét.
Attól függően, hogy az utcán a néző hol állt, vagy azt olvashatta le a két vászonról, hogy TÖBBET DOLGOZNI, vagy azt, hogy KEVESEBBET KERESNI. A franciák, akárcsak a 32 éves alkotó, persze jól tudják, hogy Sarkozy egyik leggyakrabban ismételt jelszava a 2007-es elnökválasztási kampányban így hangzott: Dolgozzunk többet, hogy többet keressünk!
A kétségtelenül politikai vonzatú opusz egy pénteken megnyílt kiállítás számára készült, amelyet a párizsi képzőművészeti főiskola londoni és szingapúri társintézményével együtt rendez. Ko Siu Lan több évig tanult Párizsban és Kínába való visszatérése előtt vesz részt a kiállításon, amelynek katalógusában szerepel is a mű. Ennek ellenére szerdán alig néhány órával azután, hogy a szöveg a falra került, a főiskola leszedette, azzal az indokolással, hogy az "sértheti a közszolgálat semlegességét".
A főiskola külön közleményt is kiadott, miszerint a művész anélkül helyezte ki művét, hogy tájékoztatta volna erről a vezetőséget. Mivel a falon látható feltűnő feliratnak nincs címe, nincs feltüntetve az alkotó neve és nincs benne utalás a kiállításra, az alkotás kifejezetten politikai jelleget kap - érvelt a vezetés, megjegyezve, hogy a szerző egy állami oktatási intézményen elhelyezve kívánta látványosan közzétenni üzenetét.
Ko Siu Lan azonnal a médiához fordult. "Kínában sok szó esik a cenzúráról, de engem vagy valamelyik általam készített művet ott soha nem cenzúráztak meg ilyen brutálisan" - jelentette ki a sajtónak. Ügyvédje útján a művész pénteken azt is közölte, hogy a párizsi közigazgatási bírósághoz fordul a határozat felülvizsgálásáért. Bertrand Delanoe, Párizs szocialista polgármestere a maga részéről szintén "cenzúrának" minősítette az esetet, és egy párizsi kulturális teret ajánlott fel a felirat számára.
A főiskola előtt a kiállítás pénteki hivatalos megnyitója előtt tüntetők jelentek meg kis zászlócskákkal, amelyekre a falról leszedett szavakat írták, majd röplapok százait szórták szét, hasonló szöveggel. A főiskola több diákja az igazgató, Henry-Claude Cousseau lemondását követelte a "nyugtalanító öncenzúra" miatt.
Végül az École des Beaux Arts fölötti fennhatóságot gyakorló kulturális miniszter szombaton felszólította az intézményt, hogy "haladéktalanul" helyezze vissza az eredeti helyre Ko Siu Lan alkotását. A művész szombaton délután elégedetten közölte: Frédéric Mitterrand személyesen hívta fel, hogy tájékoztassa: csak pénteken szerzett tudomást "az ostoba ügyről" és "igazán sajnálja a történteket."
A döntést követően azonnal vissza is szerelték a vitatott feliratot az épület Malaquais-rakparti falára, ismét látható a négy szó: TRAVAILLER - PLUS - GAGNER - MOINS.
Azzal a különbséggel, hogy mielőtt leszedték volna a feliratokat, csak az arra haladók láthatták - viszont a hétvégén minden francia média részletesen beszámolt róluk, és persze be is mutatta Ko Siu Lan művét.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon