art&design
2010. 01. 29.
Háromszoros áron kelt el egy Leonardo-másolat
A kikiáltási ár háromszorosáért, másfél millió dollárért (300 millió forint) kelt el egy korábban Leonardo da Vinci festményének tartott másolat egy New York-i árverésen.
A Sotheby's csütörtöki aukcióján eladásra kínált La belle Ferroniere című portré eredetije a Louvre gyűjteményét gazdagítja. A szakértők szerint az eredeti mű 1490-ben készült és a reneszánsz mester, Leonardo da Vinci vagy egyik tanítványa festette egy párizsi vaskereskedő feleségéről.
Az árverésen elkelt mű egy későbbi másolat, amely a tudományos vizsgálatok alapján a XVIII. század közepénél korábban keletkezhetett, ám évtizedekig nagy viták dúltak az alkotó személyéről.
A Sotheby's katalógusában ismeretlen festőként tüntette fel a művészt, és 300-500 ezer dollárra becsülte előzetesen a kép értékét. Az aukción azonban végül 1,538 millió dollárnál csapott le a kalapács. A vevő nevét nem hozták nyilvánosságra.
A másolat az első világháború idején Európában szolgáló katona, Harry Hahn révén került az Egyesült Államokba 1920-ban. Hahn francia felesége nagyanyjától kapta a képet nászajándékba. Akkor egy francia szakértő Leonardo-festményként hitelesítette.
A kép eredetiségét akkor kérdőjelezték meg, amikor Hahn megpróbálta eladni a Kansasi Művészeti Intézetnek. Ezt követően hosszú pereskedés vette kezdetét a tulajdonosok és a mű hitelességét cáfoló Joseph Duveen neves műkereskedő között. A század műkincsperében végül Hahn asszony diadalmaskodott, és Duveen peren kívül kiegyezett a családdal. A szakértők túlnyomó többsége azonban ma is másolatként kezeli a képet.
Az árverésen elkelt mű egy későbbi másolat, amely a tudományos vizsgálatok alapján a XVIII. század közepénél korábban keletkezhetett, ám évtizedekig nagy viták dúltak az alkotó személyéről.
A Sotheby's katalógusában ismeretlen festőként tüntette fel a művészt, és 300-500 ezer dollárra becsülte előzetesen a kép értékét. Az aukción azonban végül 1,538 millió dollárnál csapott le a kalapács. A vevő nevét nem hozták nyilvánosságra.
A másolat az első világháború idején Európában szolgáló katona, Harry Hahn révén került az Egyesült Államokba 1920-ban. Hahn francia felesége nagyanyjától kapta a képet nászajándékba. Akkor egy francia szakértő Leonardo-festményként hitelesítette.
A kép eredetiségét akkor kérdőjelezték meg, amikor Hahn megpróbálta eladni a Kansasi Művészeti Intézetnek. Ezt követően hosszú pereskedés vette kezdetét a tulajdonosok és a mű hitelességét cáfoló Joseph Duveen neves műkereskedő között. A század műkincsperében végül Hahn asszony diadalmaskodott, és Duveen peren kívül kiegyezett a családdal. A szakértők túlnyomó többsége azonban ma is másolatként kezeli a képet.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról