film
A filmzenéket kiválasztó világhírű zenészek rengeteg szempontot figyelembe vettek a sorrend kialakításakor. Például azt, hogy az adott zenei darab mekkora szerepet játszott a filmzene dramaturgiai eszközként való megjelenésében, vagy a filmzenék kiválasztásának módszerében, és az is sokat vetett a latba, hogy az egyes számoknak mennyire sikerült beépülniük a popkultúrába.
“Amikor olyan filmeket idézünk fel, mint a Casablanca, vagy a Hét mesterlövész, szinte automatikusan a fülünkben cseng a zenéjük.” mondta az ötletgazda és filmtörténész Robert Osborne. “Listánk azoknak az emlékezetes filmzenéknek állít szobrot, amelyek új szintre emelték a filmzene művészetét és kitörölhetetlen nyomot hagytak a világ filmtörténetében.
Dierks Bentley, a számos zenei díjjal kitüntetett és idén Grammy –díjra felterjesztett country zenész a következőket mondta: „Például a Jó, a rossz és a csúf zenéje számomra éppolyan emlékezetes, mint maga a történet. A fő téma, amelyben a vibráló elektronikus gitár szólam mormoló vokállal egészül ki, a mai napig megborzongat – egyszerűen tökéletesen passzol a filmhez.”
Egy kis filmzene-történet
A filmtörténet hajnalán a némafilmek elengedhetetlen eleme volt az élő zongorakíséret. Az 1920-as évek második felében a hangot és a zenét (gyakran a párbeszédeket is) fonográf segítségével vették fel, és a képsorokhoz szinkronizálva játszották le. Az első ilyen film az 1926-os Don Huan volt. Később, Max Steiner hozott áttörést a filmzene terén 1933-as King Kong-jával, amelyben felcsendült az első mai értelemben vett eredeti filmzene.
A 1930-as, 1940-es drámáit és vígjátékait a klasszikus és musical zene jellegzetesen hömpölygő, romantikus elegye jellemezte, egészen a rock and roll feltűnéséig, az 50-es években. Az ezt követő évtizedben pedig mindezt apránként váltották fel a popzenei darabok úgy, mint a Diploma előtt-ben (1967), a Szombat esti láz-ban (1977) vagy a Nagy Borzongás-ban (1983). Mindeközben, a grandiózus, nagyzenekari alkotások folyamatos népszerűségnek örvendtek: ennek egyik iskolapéldája minden idők egyik legsikerültebb filmzenéje, John Williams alkotása (Jaws, Star Wars).
A TCM Minden idők 15 legjobb filmzenéje (kronológiai sorrendben):
- King Kong (1933) – Zeneszerző: Max Steiner
- Jégmezők lovagja (1938) – Zeneszerző: Sergei Prokofiev
- Aznap, amikor a föld megáll (1951) – Zeneszerző: Bernard Herrmann
- Tábladzsungel (1955) – Zenei vezető: Charles Wolcott
- Az aranykezű férfi (1955) – Zeneszerző: Elmer Bernstein
- Psycho (1960) – Zeneszerző: Bernard Herrmann
- Egy nehéz nap éjszakája (1964) – Zenei vezetők: George Martin; Dalok: John Lennon, Paul McCartney
- Goldfinger (1964) – Zeneszerző: John Barry
- A jó, a rossz és a csúf (1966) – Zeneszerző: Ennio Morricone
- Diploma előtt (1967) – Zeneszerző: Dave Grusin; Dalok: Paul Simon
- 2001: Űrodüsszeia (1968) – Zenei szerkesztők: Patrick Moore, Frank J. Urioste
- Shaft (1971) – Zeneszerzők: Isaac Hayes és J.J. Johnson
- Amerikai graffiti (1973) – Zenei vezető: Karin Green
- Szombat esti láz (1977) – Zeneszerzők: Barry, Maurice, Robin Gibb és David Shire
- Star Wars (1977) – Zeneszerző: John Williams
Az egyes filmzenékről további információ itt található.