bezár
 

film

2010. 01. 29.
Minden idők 15 legjobb filmzenéje
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Turner Classic Movies (TCM) felállította a Minden idők 15 legjobb filmzenéje listáját a január 31-i Grammy –díjátadó ünnepség alkalmából. Műfajra való tekintet nélkül, a TCM listáján egyaránt fellelhetők klasszikus zenei produkciók, jazz, rock, vagy disco számok, olyan világsikerekből, mint a King Kong (1933), Az aranykezű férfi (1955), a Diploma előtt (1967), a Szombat esti láz (1977) vagy a Star Wars (1977).

A filmzenéket kiválasztó világhírű zenészek rengeteg szempontot figyelembe vettek a sorrend kialakításakor. Például azt, hogy az adott zenei darab mekkora szerepet játszott a filmzene dramaturgiai eszközként való megjelenésében, vagy a filmzenék kiválasztásának módszerében, és az is sokat vetett a latba, hogy az egyes számoknak mennyire sikerült beépülniük a popkultúrába.

“Amikor olyan filmeket idézünk fel, mint a Casablanca, vagy a Hét mesterlövész, szinte automatikusan a fülünkben cseng a zenéjük.” mondta az ötletgazda és filmtörténész Robert Osborne. “Listánk azoknak az emlékezetes filmzenéknek állít szobrot, amelyek új szintre emelték a filmzene művészetét és kitörölhetetlen nyomot hagytak a világ filmtörténetében.

Dierks Bentley, a számos zenei díjjal kitüntetett és idén Grammy –díjra felterjesztett country zenész a következőket mondta: „Például a Jó, a rossz és a csúf zenéje számomra éppolyan emlékezetes, mint maga a történet. A fő téma, amelyben a vibráló elektronikus gitár szólam mormoló vokállal egészül ki, a mai napig megborzongat – egyszerűen tökéletesen passzol a filmhez.”

Egy kis filmzene-történet

A filmtörténet hajnalán a némafilmek elengedhetetlen eleme volt az élő zongorakíséret. Az 1920-as évek második felében a hangot és a zenét (gyakran a párbeszédeket is) fonográf segítségével vették fel, és a képsorokhoz szinkronizálva játszották le. Az első ilyen film az 1926-os Don Huan volt. Később, Max Steiner hozott áttörést a filmzene terén 1933-as King Kong-jával, amelyben felcsendült az első mai értelemben vett eredeti filmzene.

A 1930-as, 1940-es drámáit és vígjátékait a klasszikus és musical zene jellegzetesen hömpölygő, romantikus elegye jellemezte, egészen a rock and roll feltűnéséig, az 50-es években. Az ezt követő évtizedben pedig mindezt apránként váltották fel a popzenei darabok úgy, mint a Diploma előtt-ben (1967), a Szombat esti láz-ban (1977) vagy a Nagy Borzongás-ban (1983). Mindeközben, a grandiózus, nagyzenekari alkotások folyamatos népszerűségnek örvendtek: ennek egyik iskolapéldája minden idők egyik legsikerültebb filmzenéje, John Williams alkotása (Jaws, Star Wars).


A TCM Minden idők 15 legjobb filmzenéje (kronológiai sorrendben):

prae.hu

  • King Kong (1933) – Zeneszerző: Max Steiner
  • Jégmezők lovagja (1938) – Zeneszerző: Sergei Prokofiev
  • Aznap, amikor a föld megáll (1951) – Zeneszerző: Bernard Herrmann
  • Tábladzsungel (1955) – Zenei vezető: Charles Wolcott
  • Az aranykezű férfi (1955) – Zeneszerző: Elmer Bernstein
  • Psycho (1960) – Zeneszerző: Bernard Herrmann
  • Egy nehéz nap éjszakája (1964) – Zenei vezetők: George Martin; Dalok: John Lennon, Paul McCartney
  • Goldfinger (1964) – Zeneszerző: John Barry
  • A jó, a rossz és a csúf (1966) – Zeneszerző: Ennio Morricone
  • Diploma előtt (1967) – Zeneszerző: Dave Grusin; Dalok: Paul Simon
  • 2001: Űrodüsszeia (1968) – Zenei szerkesztők: Patrick Moore, Frank J. Urioste
  • Shaft (1971) – Zeneszerzők: Isaac Hayes és J.J. Johnson
  • Amerikai graffiti (1973) – Zenei vezető: Karin Green
  • Szombat esti láz (1977) – Zeneszerzők: Barry, Maurice, Robin Gibb és David Shire
  • Star Wars (1977) – Zeneszerző: John Williams


Az egyes filmzenékről további információ itt található.

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről
Coralie Fargeat: A szer

Más művészeti ágakról

art&design

A besorolás deficitje
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés