art&design
2010. 01. 16.
Árverésen Klimt eltűnt mesterműve
Eladásra kínálják Londonban Gustav Klimt egy festményét, amelyet a második világháború után több évtizedig eltűntnek hittek.
A Kirche in Cassone - Landschaft mit Zypressen (Templom Cassonéban - Tájkép ciprusokkal) című kép értékét a Sotheby's aukciós ház 12-18 millió font (3,5-5,5 milliárd forint) körülire becsüli.
Az olaszországi Garda-tó mellett 1913-ban készült festménynek azután veszett nyoma, hogy tulajdonosa, Amelie Redlich Ausztria náci megszállása után többi képével együtt raktárba helyezte Bécsben. A nőt lányával együtt 1941-ben a lengyelországi Lodzba deportálták, ahonnan soha nem tértek vissza.
Mint a Guardian brit napilap internetes kiadása írja, Redlichnek ugyan sikerült megmentenie a Klimt-képet a náciktól, mégsem sikerült megőriznie családja számára: amikor veje 1947-ben elment a raktárba, a festményeket őrző ládákat üresen találta, senki nem tudta, mi történt a képekkel. A Klimt-festmény végül egy 1962-es kiállításon bukkant fel, amelyre egy magángyűjteményből adták kölcsön.
Most azután kerülhet kalapács alá, hogy a nevük elhallgatását kérő jelenlegi tulajdonosok - akik jóhiszeműen vásárolták meg annak idején a festményt - és Amelie Redlich Kanadában élő, ma 81 éves unokája, Georges Jorisch a Sotheby's közvetítésével egyezségre jutott: az aukcióból származó bevételt megosztják.
A festményt február 3-án, az aukciós ház impresszionista és modern árverésén kínálják eladásra Cézanne egy csendéletével, egy életnagyságú Giacometti-szoborral, valamint Henri Matisse, René Magritte and Joan Miró alkotásaival együtt.
Az olaszországi Garda-tó mellett 1913-ban készült festménynek azután veszett nyoma, hogy tulajdonosa, Amelie Redlich Ausztria náci megszállása után többi képével együtt raktárba helyezte Bécsben. A nőt lányával együtt 1941-ben a lengyelországi Lodzba deportálták, ahonnan soha nem tértek vissza.
Mint a Guardian brit napilap internetes kiadása írja, Redlichnek ugyan sikerült megmentenie a Klimt-képet a náciktól, mégsem sikerült megőriznie családja számára: amikor veje 1947-ben elment a raktárba, a festményeket őrző ládákat üresen találta, senki nem tudta, mi történt a képekkel. A Klimt-festmény végül egy 1962-es kiállításon bukkant fel, amelyre egy magángyűjteményből adták kölcsön.
Most azután kerülhet kalapács alá, hogy a nevük elhallgatását kérő jelenlegi tulajdonosok - akik jóhiszeműen vásárolták meg annak idején a festményt - és Amelie Redlich Kanadában élő, ma 81 éves unokája, Georges Jorisch a Sotheby's közvetítésével egyezségre jutott: az aukcióból származó bevételt megosztják.
A festményt február 3-án, az aukciós ház impresszionista és modern árverésén kínálják eladásra Cézanne egy csendéletével, egy életnagyságú Giacometti-szoborral, valamint Henri Matisse, René Magritte and Joan Miró alkotásaival együtt.
További írások a rovatból
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon