film
2010. 01. 11.
A filmszemle után a Berlinaléra megy Hajdu Szabolcs új filmje
Tíz éve írta a napokban a berlini nemzetközi filmfesztiválra meghívott Bibliotheque Pascal című új filmje alapjaként szolgáló novellát Hajdu Szabolcs; a rendező a német-magyar-angol koprodukcióban készült alkotásról részletesen beszélt az MTI-nek.
A játékfilmet Európa egyik legrangosabb filmes seregszemléje, a Berlinale Fórum szekciójába hívták meg, ennek keretében az avantgárd, innovatív filmek versenyeznek egymással, idén február 11. és 21. között. Ezt megelőzően a 41. Magyar Filmszemlén (február 2-8.) a versenyprogramban indul a mozi.
Hajdu Szabolcs, a film forgatókönyvírója és rendezője az MTI-nek elmondta: néhány napja kapta meg a meghívót a rangos eseményre, így egyelőre nem tudja, milyen alkotásokkal mérkőzik meg a Bibliotheque Pascal, amely Hajdu ötödik nagyjátékfilmje, ha a legutóbbi, az eredetileg tévéfilmnek készült Off Hollywood című alkotását is az egészestés produkciók közé soroljuk.
"A filmet a fesztivál előválogató bizottsága választotta ki, amelynek tagjai a teljes magyar filmtermést végignézték. Az általuk kiválasztottakat aztán Berlinben egy másik bizottság is végignézi, ott dől el, bekerül-e az adott alkotás a programba, és ha igen, melyik szekcióba" - mondta el a rendező.
A Bibliotheque Pascal egy, a gyermekét egyedül nevelő nő története, az ő nyugat-európai kálváriáját ismerheti meg a néző.
"Az eredeti novellát tíz éve írtam, még a 2000-ben elkészült Macerás ügyek idején. Akkoriban Sepsiszentgyörgyön is dolgoztam színészként, ott bukkantam a történet magjára. Aztán más filmek folyton elsodortak, de vissza-visszatértem hozzá, szépen rakódtak rá a rétegek, mire kialakult a sztori végleges formája" - tette hozzá.
Mint kifejtette, leginkább azok "technikák" érdekelték, amelyekkel az emberek a sorsukat érintő kataklizmákat próbálják túlélni.
"A homo ludens a legszörnyűbb helyzetekben is képes olyan valóságot teremteni maga köré, amellyel tovább tudja élni az életét. Ez az emberi fantázia, az élet egyik legfontosabb alkotóeleme. Mona Paparu - így hívják a főszereplőt - kálváriájába sokunk belehalna, ám ő így képes a legnehezebb helyzeteket is túlélni" - mondta a rendező, aki viszont a film címének jelentését nem kívánta elárulni, mint mondta, ez legyen meglepetés.
A főszereplőt Hajdu Szabolcs felesége, Török-Illyés Orsolya alakítja, és szerepel a filmben gyermekük, Hajdu Lujza is. A többi szerepben ismert román színészeket láthatnak majd a nézők, köztük Oana Pelleát, Razvan Vasilescut, Andi Vasluianut, Shamgar Amramot, Mihai Constantint és Ion Sapdarut.
"A romániai nagy filmes bumm idején figyeltem fel ezekre a színészekre, sőt azt is mondhatom, annyi filmet láttam velük, hogy már-már a barátaimnak éreztem őket. A képzeletemben ők jelentek meg, ha a film karaktereire gondoltam, így nem is haboztam sokat, felkértem őket" - jegyezte meg.
Hajdu Szabolcs elmondta, hogy míg legutóbbi játékfilmje, a 2007-ben készült Off Hollywood vagy a négy évvel korábbi Tamara esetében a forgatást hosszú próbák előzték meg, és így a dialógusokat a színészi játék alakította, ezúttal előre megírt párbeszédekkel dolgoztak.
"Az említett filmekben a színészek személyisége, mondatformálási szokásai is benne vannak, most azonban máshogy kellett feltárni a személyiségüket. Az adott koordinátarendszeren belül viszont szabadon mozoghattak, nekem csak arra kellett figyelni, hogy a film stilizált világából egyikük alakítása se lógjon ki" - magyarázta Hajdu Szabolcs.
A forgatás eredetileg harminckét napig tartott volna, de a felmerülő technikai nehézségek miatt végül ötvennégy napot vett igénybe. A német-magyar-angol koprodukcióban született alkotás végül mintegy másfél millió euróból (mintegy 400 millió forintból) készült el, a produkciót a Magyar Mozgókép Közalapítvány, az egyik kereskedelmi televízió és az Eurimages támogatta. "Egy film sikere helyzetbe hozza a következőt" - mondta az MTI azon kérdésére, vajon a Fehér tenyér című alkotás hazai és nemzetközi sikere segített-e a külföldi partnerek megtalálásában. A 2005-ös Fehér tenyér elnyerte a 37. Magyar Filmszemle rendezői díját, és fődíjas volt az essonne-i és az isztambuli fesztiválon is.
"Résen kell lenni, mert a felhajtás egy-egy film körül nagyon rövid ideig tart, és utána már sokkal nehezebb támogatókat találni. Persze nagy a rizikó is, hiszen ha a rendező nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, az hosszú évekre leblokkolhatja következő munkáját" - tette hozzá.
A Bibliotheque Pascal a februári 41. Magyar Filmszemlén a versenyprogramban indul, jelenleg a hangutómunkálatokat végzik a 111 perces alkotáson. "Öltöztetjük a menyasszonyt" - foglalta össze a tennivalókat a rendező.
Hajdu Szabolcs, a film forgatókönyvírója és rendezője az MTI-nek elmondta: néhány napja kapta meg a meghívót a rangos eseményre, így egyelőre nem tudja, milyen alkotásokkal mérkőzik meg a Bibliotheque Pascal, amely Hajdu ötödik nagyjátékfilmje, ha a legutóbbi, az eredetileg tévéfilmnek készült Off Hollywood című alkotását is az egészestés produkciók közé soroljuk.
"A filmet a fesztivál előválogató bizottsága választotta ki, amelynek tagjai a teljes magyar filmtermést végignézték. Az általuk kiválasztottakat aztán Berlinben egy másik bizottság is végignézi, ott dől el, bekerül-e az adott alkotás a programba, és ha igen, melyik szekcióba" - mondta el a rendező.
A Bibliotheque Pascal egy, a gyermekét egyedül nevelő nő története, az ő nyugat-európai kálváriáját ismerheti meg a néző.
"Az eredeti novellát tíz éve írtam, még a 2000-ben elkészült Macerás ügyek idején. Akkoriban Sepsiszentgyörgyön is dolgoztam színészként, ott bukkantam a történet magjára. Aztán más filmek folyton elsodortak, de vissza-visszatértem hozzá, szépen rakódtak rá a rétegek, mire kialakult a sztori végleges formája" - tette hozzá.
Mint kifejtette, leginkább azok "technikák" érdekelték, amelyekkel az emberek a sorsukat érintő kataklizmákat próbálják túlélni.
"A homo ludens a legszörnyűbb helyzetekben is képes olyan valóságot teremteni maga köré, amellyel tovább tudja élni az életét. Ez az emberi fantázia, az élet egyik legfontosabb alkotóeleme. Mona Paparu - így hívják a főszereplőt - kálváriájába sokunk belehalna, ám ő így képes a legnehezebb helyzeteket is túlélni" - mondta a rendező, aki viszont a film címének jelentését nem kívánta elárulni, mint mondta, ez legyen meglepetés.
A főszereplőt Hajdu Szabolcs felesége, Török-Illyés Orsolya alakítja, és szerepel a filmben gyermekük, Hajdu Lujza is. A többi szerepben ismert román színészeket láthatnak majd a nézők, köztük Oana Pelleát, Razvan Vasilescut, Andi Vasluianut, Shamgar Amramot, Mihai Constantint és Ion Sapdarut.
"A romániai nagy filmes bumm idején figyeltem fel ezekre a színészekre, sőt azt is mondhatom, annyi filmet láttam velük, hogy már-már a barátaimnak éreztem őket. A képzeletemben ők jelentek meg, ha a film karaktereire gondoltam, így nem is haboztam sokat, felkértem őket" - jegyezte meg.
Hajdu Szabolcs elmondta, hogy míg legutóbbi játékfilmje, a 2007-ben készült Off Hollywood vagy a négy évvel korábbi Tamara esetében a forgatást hosszú próbák előzték meg, és így a dialógusokat a színészi játék alakította, ezúttal előre megírt párbeszédekkel dolgoztak.
"Az említett filmekben a színészek személyisége, mondatformálási szokásai is benne vannak, most azonban máshogy kellett feltárni a személyiségüket. Az adott koordinátarendszeren belül viszont szabadon mozoghattak, nekem csak arra kellett figyelni, hogy a film stilizált világából egyikük alakítása se lógjon ki" - magyarázta Hajdu Szabolcs.
A forgatás eredetileg harminckét napig tartott volna, de a felmerülő technikai nehézségek miatt végül ötvennégy napot vett igénybe. A német-magyar-angol koprodukcióban született alkotás végül mintegy másfél millió euróból (mintegy 400 millió forintból) készült el, a produkciót a Magyar Mozgókép Közalapítvány, az egyik kereskedelmi televízió és az Eurimages támogatta. "Egy film sikere helyzetbe hozza a következőt" - mondta az MTI azon kérdésére, vajon a Fehér tenyér című alkotás hazai és nemzetközi sikere segített-e a külföldi partnerek megtalálásában. A 2005-ös Fehér tenyér elnyerte a 37. Magyar Filmszemle rendezői díját, és fődíjas volt az essonne-i és az isztambuli fesztiválon is.
"Résen kell lenni, mert a felhajtás egy-egy film körül nagyon rövid ideig tart, és utána már sokkal nehezebb támogatókat találni. Persze nagy a rizikó is, hiszen ha a rendező nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, az hosszú évekre leblokkolhatja következő munkáját" - tette hozzá.
A Bibliotheque Pascal a februári 41. Magyar Filmszemlén a versenyprogramban indul, jelenleg a hangutómunkálatokat végzik a 111 perces alkotáson. "Öltöztetjük a menyasszonyt" - foglalta össze a tennivalókat a rendező.