art&design
2009. 12. 26.
150 éves a Märklin - kiállítás a Közlekedési Múzeumban
Az első Märklin-mozdony, a Gólyaláb, az első állomásépület-makett és közel háromszáz játékvasútmodell látható a fővárosi Közlekedési Múzeum kiállításán.
A százötven éves Märklin cég modellvasút-gyűjteményét ritkán láthatja a közönség - ezúttal január 24-ig látogatható a tárlat.
A Märklin különböző korszakaiból származó vasútmodelleket vitrinekben és három működő terepasztalon mutatják be. A modellek zömében a múzeum vasúti gyűjteményéből származnak, de magángyűjtők is bemutatják féltve őrzött darabjaikat. Az 1920-as évektől 1954-ig szinte az összes klasszikus 0-ás nyomtávú mozdony és vasúti kocsi is szerepel a kiállításon. A kiemelkedő darabok között szerepel az első Märklin-mozdony, az 1890-es Gólyaláb, a Krokodil, amely a svájci vasút világhírű villanymozdonymodellje, valamint a Commodore Vanderbilt, az amerikai áramvonalas korszak képviselője.
Bemutatják az első állomásépület makettjét is, amely az 1900-as évek elejéről származik.
Kiemelt érdekesség továbbá az utolsó Rheingold express (Rajna kincse expressz) modellje a szokásos 1:87 méretarányban, és a világon sorozatban gyártott legkisebb, Z méretben, 1:220 kicsinyítésben is. Magyar vonatkozású modellek a NOHAB mozdony és a MÁV Taurus.
A céget Theodor F. W. Märklin alapította 1859-ben a Stuttgart közelében fekvő Göppingenben: kezdetben babakonyhákat gyártott, később különböző fémből készült játékokat. Az első mozdony 1890-ben került ki a gyárból: a kulccsal felhúzható Storchenbein, Gólyaláb nevű modell, amely nevét a magas, piros kerekeiről kapta.
Akkor még nem sejtették, hogy vonataik világhíressé teszik a céget, hála a vasút lebilincselő világa által rabul ejtett érdeklődőknek. Hamar felismerték a lehetőségeket és évről évre újabb aprólékos gonddal kimunkált, élethű termékeket dobtak piacra.
A Märklin különböző korszakaiból származó vasútmodelleket vitrinekben és három működő terepasztalon mutatják be. A modellek zömében a múzeum vasúti gyűjteményéből származnak, de magángyűjtők is bemutatják féltve őrzött darabjaikat. Az 1920-as évektől 1954-ig szinte az összes klasszikus 0-ás nyomtávú mozdony és vasúti kocsi is szerepel a kiállításon. A kiemelkedő darabok között szerepel az első Märklin-mozdony, az 1890-es Gólyaláb, a Krokodil, amely a svájci vasút világhírű villanymozdonymodellje, valamint a Commodore Vanderbilt, az amerikai áramvonalas korszak képviselője.
Bemutatják az első állomásépület makettjét is, amely az 1900-as évek elejéről származik.
Kiemelt érdekesség továbbá az utolsó Rheingold express (Rajna kincse expressz) modellje a szokásos 1:87 méretarányban, és a világon sorozatban gyártott legkisebb, Z méretben, 1:220 kicsinyítésben is. Magyar vonatkozású modellek a NOHAB mozdony és a MÁV Taurus.
A céget Theodor F. W. Märklin alapította 1859-ben a Stuttgart közelében fekvő Göppingenben: kezdetben babakonyhákat gyártott, később különböző fémből készült játékokat. Az első mozdony 1890-ben került ki a gyárból: a kulccsal felhúzható Storchenbein, Gólyaláb nevű modell, amely nevét a magas, piros kerekeiről kapta.
Akkor még nem sejtették, hogy vonataik világhíressé teszik a céget, hála a vasút lebilincselő világa által rabul ejtett érdeklődőknek. Hamar felismerték a lehetőségeket és évről évre újabb aprólékos gonddal kimunkált, élethű termékeket dobtak piacra.
További írások a rovatból
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról