bezár
 

zene

2009. 12. 17.
Esterházy ősbemutatóval zárul az idei Haydn év 2009
Évzáró sajtótájékoztató az MTA Zenetudományi Intézetben. 2009. december 15.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Esterházy Péter Kossuth-díjas író Harminchárom változat Haydn koponyára című színművének ősbemutatójával zárul december 18-án a Bárka Színházban a Haydn Év 2009 rendezvénysorozata. A bemutató mellett az Adjon még öt percet Haydn-nak akcióval búcsúznak a szervezők a Haydn Évtől, amely során az az Accord Quartet a politikai és üzleti világ azon személyiségihez látogat el Haydn zenéjével, akik vállalták, hogy munkájuk mellett, néhány „Accord” erejéig, szívesen szánnak 5-10 percet Haydn zenéjére.

prae.hu

2009. december 18-án láthatja először a közönség Esterházy Péter Kossuth-díjas író Harminchárom változat Haydn koponyára című színművét, melyet a szerző a Bárka Színház és a KLASSZ Zenei Iroda közös felkérésére írt. Haydn és Esterházy. A két név immáron több mint kétszáz éve összetartozik, hisz Esterházy „Fényes” Miklós meghívására a "szimfóniák atyja" és a vonósnégyes megteremtője mintegy 30 évig alkotott a magyarországi Fertőd-Eszterházán.

A zeneszerző–zsenit halála után Bécs egyik peremkerületében helyezték „végső” nyugalomra, majd az Esterházy család 1820-ban exhumáltatta, hogy földi maradványait a család egykori várkápolnájában, az eisenstadti Bergkirchében helyezzék el. A koporsó felnyitásakor azonban észrevették, hogy hiányzik Haydn koponyája. Mint utóbb kiderült, az értékes főt a herceg egyik titkára – a koponyatan híve – tulajdonította el, amit hosszas hányattatások után csak 1954-ben temettek Eisenstadtban Haydn földi maradványi mellé.

Ezen a történeten alapul, sok-sok (Haydn) zenei betéttel, Esterházy drámája, melyben – Göttinger Pál rendezésében – Haydnt Benedek Miklós, a herceget Kálid Artúr, a zeneszerző édesanyját pedig Lázár Kati alakítják. Az előadás a december 18-i ősbemutató után idén még december 21-én és 26-án is megtekinthető a Bárka Színházban.

Stelekes Benedek, próbafotó

Az évzáró sajtótájékoztatóra 2009. december 15-én a Zenetudományi Intézet mintegy 450 m²-en berendezett Joseph Haydn és Magyarország című kiállításának kulisszái között került sor, amely 2010. március 31-éig várja a látogatókat.

Miután Spányi Miklós megszólaltatta Haydn D-dúr szonátáját Magyarország egyetlen eredeti, 18. századi fortepianóján, Dr. Schneider Márta kulturális szakállamtitkár elmondta, hogy „A Haydn Év 2009 során a szervezők az általuk kitűzött célokat elérték. Fertőd-Eszterháza ismét visszanyerhette központi szerepét a régi zene terén, amelyet a tavalyi évhez képest 75%-al megnövekedett nézőszám is bizonyít. Haydn muzsikája a fiatalokhoz is elért, így a fiatalabb generációk is megismerkedhettek a bécsi klasszika nagy mesterével a Haydn Maraton és a Csoki koncertek 2009 rendezvényein. Joseph Haydn nemzeteken átívelő szerepét bizonyítja, hogy a Haydn Év során több európai szintű együttműködés alakult ki. Így minden bizonnyal hagyományteremtőnek mondhatjuk a KLASSZ-MR Fesztivál és a Vendégségben Eszterházán fesztivál koncertsorozatát, mely utóbbin az Eisenstadti Ünnepi Játékok, a mecheleni Haydn-biennále és a brühli Haydn Fesztivál mellett a Visegrádi Országok kiemelkedő előadói is bemutatkoztak egy közös koncerten.” 

Az év során „a szervező Hungarofest Nonprofit Kft. KLASSZ Zenei Iroda szervezői munkájának köszönhetően országszerte 15 város 36 helyszínén 89 rendezvény, 15 fesztivál és számos kiállítás valósulhatott meg. A rendezvények látogatottsága átlagosan 76%-os volt.” foglalta össze a Haydn Év 2009 eredményeit a szakállamtitkár asszony.

Végezetül Erdődy Orsolya, a Hungarofest Nonprofit Kft. Klassz Zenei Iroda vezetője hangsúlyozta, hogy a Haydn Év 2009 „záró-Accord” kampánya során Haydn muzsikája felcsendülhetett a Parlament falai között, a Magyar Országgyűlés Kulturális és sajtóbizottsága ülésén, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium miniszteri értekezletén, több napi és hetilap szerkesztőségében, valamint a Magyar Vöröskereszt irodájában is.

Kiemelte, a KLASSZ Zenei Iroda a Haydn Év sikerein felbuzdulva 2010-ben két zeneszerző-zseni, Gustav Mahler születésének 150. és Erkel Ferenc születésének 200. évfordulóján is hasonlóan érdekes programokkal várja majd a közönséget. 

A Haydn halálának 200. évfordulója előtt tisztelgő Haydn Év 2009 rendezvénysorozat eseményeit a 2008-ban az akkor még Hungarofest Kht. keretein belül létrejött KLASSZ Zenei Iroda koordinálta. Az oktatási és kulturális miniszter 2008 tavaszán kérte fel a neves zenetörténészekből, történészekből és művészettörténészekből álló Haydn Tanácsadó Testületet, hogy szakmai tapasztalatukkal segítsék a szervezők munkáját, és alakítsák ki a bicentenáriumi év programját.

A Haydn Év 2009 programsorozat szervezői öt fontos célt tűztek ki maguk elé, melyet „a hagyományostól a formabontóig” ívelő koncepció mentén valósítottak meg: 

1. Fertőd-Eszterháza turisztikai jelentőségének növelése

Miután a neves bécsi klasszikus közel három évtizedig élt Fertőd-Eszterházán Fényes Miklós szolgálatában, és legjelentősebb művei közül többet az Esterházy birtokon komponált, a bicentenárium lehetőséget teremtett a magyarországi „Haydn-kultusz” erősítésére a hazánkban leginkább autentikusnak mondható helyszínen. A kitűzött cél megvalósulását mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Fertődön az előző évhez képest a koncertlátogatók száma hozzávetőlegesen 75 %-kal nőtt.

2. Haydn, mint nemzeti kulturális örökségünk meghatározó része

Haydn zenéje nem csupán a sok évszázados osztrák-magyar közös történelem része, hanem a magyar és a magyarországi, azaz az egykori Monarchia területén élő nemzetekkel közös zenei (kulturális) identitás meghatározó, s ezen belül is mindenekelőtt a magyar kulturális örökség világszínvonalú elemét képezi. Ennek tudatosítása pedig saját szellemi gazdagodásunkat is szolgálja.

3. Nemzetközi együttműködések erősítése

A KLASSZ Zenei Iroda a nemzetközi együttműködéseket a következő kettős cél mentén kívánta erősíteni: egyrészt regionális szinten, a Fertődhöz tematikusan és regionálisan kapcsolható Kismarton és Bécs viszonylatban, másrészt pedig európai projektek kidolgozása mentén. A Vendégségben Eszterházán, illetve a KLASSZ-MR Fesztivál koncertsorozata e cél megvalósításának egyik fontos állomása volt, amely egyúttal hozzájárult Fertőd-Eszterháza turisztikai jelentőségének növeléséhez is.

4. Tudományos programok szervezése

Haydn klasszikus és közben merész, kísérletező géniusza megköveteli, hogy túl azon, hogy a szélesebb közönségben tudatosítjuk jelentőségét, a zenetudomány legfrissebb áramlatainak figyelmét is időről időre Haydn-ra irányítsuk.

A Haydn Év programjában kölcsönösen hatékony módon kapcsolódtak egymáshoz a művészeti és tudományos programok. Az MTA Zenetudományi Intézetének vezető kutatói, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem érintett tanszékeinek vezetői mind a program tervezésében, mind pedig kulcsfontosságú rendezvények megvalósításában fontos szerepet játszottak. A jubileumi év legjelentősebb konferenciája – 55 előadóval minden kontinensről, a magyar és nemzetközi Haydn kutatás valamennyi prominensének közreműködésével – volt a budapesti/eszterházai rendezvény, amelyhez kiállítások valamint a Hungarofest Nonprofit Kft. Klassz Zenei Iroda és az MR3 Bartók Rádió idén alapított Haydn fesztiválja, a KLASSZ-MR Fesztivál is kapcsolódott.

5. A fiatalok megszólítása

A KLASSZ Zenei Iroda egyik fő hitvallása, hogy „a komolyzene nem lejárt lemez”, ezért határozta meg kiemelt célként, hogy Haydn zenéjét a fiatalabb korosztályokkal, illetve a klasszikus zene terén még csak kezdő zenefogyasztókkal is megkedveltesse. A Csoki koncertek 2009 nagy sikerű programsorozata a legkisebbeket vezette be a "szimfóniák atyjának" muzsikájába.

A Haydn Év 2009 magas színvonalú, nemzetközi viszonylatban is kiemelkedőnek számító, különböző művészeti ágakat felölelő rendezvényeket foglalt magába. A programok között a széles skálán mozgó közönség, így a szakmai elit, és a fiatalabb generációk is megtalálhatták a számukra érdekes kapcsolódási pontokat. Az év folyamán a helyszíneket és a programokat egyaránt a sokszínűség jellemezte, az eredeti célkitűzésnek megfelelően a hagyományostól a formabontóig.

A bicentenáriumi programsorozat e kettős koncepció mentén két központ köré szerveződött: a hagyományos, vájtfülűeknek szánt koncertek a Haydn életében kiemelkedő szerepet játszó fertődi Esterházy-kastély és az ottani régió köré szerveződtek, míg a kissé formabontó rendezvényeknek Budapest adott otthont.

A Haydn Maraton keretében a Millenárison vagy a Zene Világnapja alkalmából Budapest utcáin és a Művészetek Palotájában valódi Haydn crossovernek, azaz többféle zenei stílus – így a klasszikus zene mellett a nép- és világzene, valamint a jazz – találkozásának lehettünk szem és fültanúi.

A Haydn és a XX-XXI. század zenéje fesztiválon a VAM Design Centerben pedig a nagyérdemű a zenészekkel közösen arra a kérdésre kereshette a választ, hogy milyen hatással volt Haydn korunk zeneszerzőire.

Kastélykoncertek Eszterháza 2009

A fertődi Esterházy-kastély falai között az immáron hagyományosnak mondható Kastélykoncertek Eszterháza sorozat fesztiváljai – így a Budapesti Vonósok XV. Haydn Fesztiválja, az Eszterháza Szimfóniái, a 12. Haydn Eszterházán Fesztivál és a IV. Haydn Vonósnégyes Fesztivál – mellett idén két új fesztivál is bemutatkozott Fertőd-Eszterházán.

Mindkét fesztivál a klasszikus zene terén létrejött sikeres nemzetközi együttműködés bizonyítéka. Osztrák-magyar összefogás eredményeként született meg a Haydn halálának 200. évfordulója alkalmából bemutatkozó KLASSZ-MR Fesztivál, amely a Hungarofest Nonprofit Kft. KLASSZ Zenei Iroda és az MR3-Bartók Rádió közös megrendezésében az osztrák Haydn Ünnepi Játékokkal (Haydn Festspiele Eisenstadt) karöltve valósulhatott meg, míg a „Vendégségben Eszterházán” koncertsorozat több európai ország együttműködésének volt köszönhető, hiszen az Európa-szerte megrendezett Haydn fesztiválok, így az Eisenstadti Ünnepi Játékok, a mecheleni Haydn-biennále és a brühli Haydn Fesztivál mellett a Visegrádi Országok kiemelkedő előadói is bemutatkoztak egy közös koncerten. 

Klassz Tehetségek program 2009/2010

A Hungarofest Nonprofit Kft. KLASSZ Zenei Iroda kiemelten fontosnak tartja a klasszikus zenei utánpótlás-nevelést. Ennek érdekében hozta létre az Oktatási és Kulturális Minisztériummal közösen a KLASSZ Tehetségek Programot, melynek keretében a benyújtott pályázatokból minden évben neves szakmai kuratórium választja ki azokat a kiemelkedő tehetségű friss diplomás zenészeket, akik egy évet tölthetnek el egy nemzetközi intézményben, ahol kiváló művészektől tanulhatnak, és nívós nemzetközi versenyeken vehetnek részt. A 2009-ben második alkalommal odaítélt támogatás minden bizonnyal hazánk egyik legnagyobb összeggel dotált klasszikus zenei utánpótlást elősegítő programja.

Csoki koncertek 2009 és Haydn Maraton a Millenárison

A fiatalok megszólítása az Iroda kiemelt feladata. A Millenárison megrendezett nagysikerű Csoki koncertek 2009 sorozat mellett, a kortárs zenébe is belehallgathattak a gyerekek a Haydn és a XX-XXI. század zenéje fesztivál családi koncertjén. Kiemelkedő esemény volt a május 31-én a Millenárison megtartott Haydn Maraton, ahol a gyereknap alkalmából többek között fellépett a Budapest Bár, a Budapesti Fesztiválzenekar, Szakcsi Lakatos Béla, Halász Judit, az Óbudai Danubia Zenekar és a Sebő-együttes, és mindannyian Haydnra hangolt produkciót adtak elő.

A Zene Világnapja

A KLASSZ Zenei Iroda idén második alkalommal rendezett nagyszabású utcai örömzenélést, amelyhez bárki csatlakozhatott. A Haydn bicentenárium alkalmából az Iroda külön díjazta azon vállalkozó szellemű zenészeket, akik a „Játssz Haydn papát” felhívás keretében léptek a nyilvánosság elé, hogy minél többen hallgathassák Haydn zenéjét egy-egy szokatlan helyen, a forgalmas utcán, vendéglátóhelyen, közintézményben, vagy munkahelyen.

Budapesti Koncertek

A Haydn Évet 2009. január 1-én, a Művészetek Palotájában az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar koncertje nyitotta meg, Fischer Ádám vezényletével. A zenekar Haydn „A teremtés” című oratóriumát adta elő a mintegy 1.700 fős közönség előtt.

Az Égi harmóniák – Haydn összes miséje sorozat a budapesti Belvárosi Főplébániatemplomban csendült fel. A rendezvény különlegességét az adta, hogy a világon egyedülálló módon eredeti liturgikus környezetben hallgathatta meg a közönség Haydn 13 miséjét. Az előadásokon fellépő vidéki kórusok saját városukban is műsorra tűzték a Budapesten előadott művet.

Az MR3-Bartók Rádióval közösen megrendezett Joseph Haydn billentyűs muzsikája című koncertsorozat rendezvényei a Magyar Rádió Márványtermében Haydn teljes billentyűs repertoárját vonultatták fel nagy sikerrel.

Haydn és a XX-XXI. század zenéje. Milyen kölcsönhatásban lehet Haydn életműve és a XX–XXI. század zenéje? Milyen titkos szálakon keresztül hat a kortárs szerzőkre a nagy bécsi mester? Ezekre a kérdésekre keresték a választ az előadók a nézőkkel közösen a VAM Design Centerben, ahol a szervező KLASSZ Zenei Iroda ismét valami újjal lepte meg a közönséget. A zenei virtuóz és újító, Joseph Haydn művei a fesztivál alatt egyedülálló kísérletben, kortárs zeneszerzők dallamaival keveredtek. Fellépett többek között a világhírű klarinétművész és zeneszerző Jörg Widmann, Várjon Dénes, Keller András, Christoph Richter és Lakatos György.

Záróaccord – kampány

Az idei évben az egész világ Joseph Haydnra emlékezett, halálának 200. évfordulója alkalmából. Magyarországon – ahol a zeneszerző zseni közel három évtizeden át alkotott – az év során mintegy 89 rendezvényen és 15 fesztiválon 38.000 gyakorló zenekedvelő és kezdő zenefogyasztó volt részese számos különleges klasszikus zenei élménynek.

Annak érdekében, hogy Haydn zenéje a legelfoglaltabbakhoz is eljuthasson, a Hungarofest Nonprofit Kft. KLASSZ Zenei Iroda a bicentenárium közel sem szokványos lezárásaként – az Accord Quartet közreműködésével - “Záró-Accord - Adjon még 5 percet Haydn-nak” címmel búcsúztatja a Haydn Évet.

A kezdeményezés keretében a politikai és üzleti világ azon személyiségihez látogat el az Accord Quartet Haydn zenéjével, akik vállalták, hogy munkájuk mellett, néhány „Accord” erejéig, szívesen szánnak 5-10 percet a zeneszerző muzsikájára. A kezdeményezés nyomán decemberben az Accord Quartet Haydn muzsikával töltötte meg a Parlament folyosóit, de mini-koncertet adnak több újság szerkesztőségében, a Magyar Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottsága ülésén, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium miniszteri értekezletén és a Magyar Vöröskeresztnél is.

Záróaccord a Parlamentben

Az eseményeket egy blogon kísérhetik figyelemmel az érdeklődők (5phaydn.blog.hu).

Harminchárom változat Haydn koponyára

Esterházy Péter Kossuth-díjas író Harminchárom változat Haydn koponyára című színművének ősbemutatójával zárul december 18-án a Bárka Színházban a Haydn Év 2009 rendezvénysorozat, melyet a szerző a Bárka Színház és a KLASSZ Zenei Iroda közös felkérésére írt.

1954-et írjuk, Kismartonban, az Esterházy-család birtokán temetés zajlik, a család valahai világhírű zeneszerzőjét, az 1809-ben elhunyt Joseph Haydnt temetik újra – merthogy kalandos epizódok után ez az a pillanat, amikor a zseni feje és teste végre egy koporsóba kerül…

Megtörténhetne, hogy az Esterházy-család sarja, a majdani zseniális író, Esterházy Péter ott sertepertél a koporsó körül, és lehetne ez a két zseni sajátos találkozása! A történelem persze másféle történetet ír…

A dráma önreflektív és fájdalmasan groteszk módon mutatja, hogyan is találkozik a fej és a test, hogyan is kapcsolódik a világhírű író ehhez a nagyon is személyes, mégis távoli történéshez, hogyan is viszonyul a néző a derű zeneszerzőjének morbid történetéhez – és persze zenéjéhez, ám a legizgalmasabb Esterházy szövegének és Haydn zenéjének találkozása lesz.

A Haydn Év 2009 eredményei számokban

A Haydn Év 2009 során 15 fesztivál és több mint 89 rendezvény (azaz 138 esemény: kiállítás, koncert, konferencia) valósult meg a Hungarofest Nonprofit Kft. KLASSZ Zenei Iroda koordinálásával. Az Iroda 15 városban, 36 helyszínen készített elő, és bonyolított le nemzetközi színvonalú koncerteket, kiállításokat, konferenciákat és közművelődési programokat. Számos vidéki város is aktívan részt vett a Haydn Év megünneplésében (így pl. Sopron, Győr, Pécs, Balatonfüred, Miskolc, Sárospatak, Tokaj, Esztergom). Ezzel sikerült az évfordulót országszerte is láthatóvá és hallhatóvá tenni. A Haydn Év 2009 rendezvényein országszerte több mint 38.000 látogató vett részt.

Az év egyik kiemelt eseménysorozata, a Kastélykoncertek Eszterháza 2009, Haydn egykori magyarországi lakhelyén, a fertődi Esterházy-kastélyban mintegy 4.677 koncertlátogatót vonzott. A koncertsorozat látogatottsága átlagban 76%-os volt, ennek ellenére a koncertlátogatók száma az előző évhez képest mintegy 75%-al nőtt. A látogatottság 37 koncertből mintegy 27 esetben haladta meg a 80%-ot.

A Haydn Év során, az emlékévnek köszönhetően az Esterházy-kastélyba ez év szeptemberéig mintegy 70.000-en látogattak el, ami kiemelkedően magas látogatottságot jelent az előző évekhez képest.

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés