irodalom
2009. 11. 18.
Legát Tibor könyve a budapesti buszokról
Budapest busztörténelmét tekintette át második könyvében Legát Tibor; a Buszos könyv című, 240 oldalas kötetet száznál is több jármű fotóját tartalmazza.
A könyv fotói Széki Dezső magángyűjteményéből származnak, a 80 éves egykori buszsofőr ugyanis öt évtizeden keresztül fényképezte a várost és a közlekedési dolgozók mindennapjait - mondta el Legát Tibor a szerdai könyvbemutatón.
Széki Dezső hozzátette: 1953-ban kezdett el fényképezni, az azóta készült több ezer képét most digitalizálja. Az egykori buszsofőr 1948-ban került a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.-hez kalauzként, majd 1953-től a nyolcvanas évekig dolgozott sofőrként.
A kötet az 1940-es évek elejétől 1981-ig mutatja be a fővárosi buszos tömegközlekedést; nemcsak a technikai fejlődéssel, hanem a közlekedési vállalat hétköznapjaival is megismerteti az olvasókat.
Legát Tibor elmondta: azért nem vette bele a könyvbe napjaink történéseit, mert a buszközlekedés felívelését, aranykorát akarta bemutatni, valamint azt, hogyan szorították háttérbe a buszok a villamosokat.
"1981-ben beütött a válság és véget ért a fejlődés" - emelte ki a szerző, majd hozzátette, hogy ma is közlekednek az akkor üzembe helyezett Ikarus 200-asok. Legát Tibor "mininovelláknak" nevezte a humoros képek mellé rakott szövegeit, majd hozzátette, hogy azokkal a "korszak ellentmondásosságára" akart rávilágítani.
A Jószöveg Műhely gondozásában megjelent kötet foglalkozik a közlekedéstörténet "fehér foltjával", az 1956-os forradalom eseményeivel is.
A szerző elárulta: tervez egy közlekedésbiztonsági kötetet is, amely azonban nem tömegközlekedésről, hanem az autósokról szólna.
Széki Dezső hozzátette: 1953-ban kezdett el fényképezni, az azóta készült több ezer képét most digitalizálja. Az egykori buszsofőr 1948-ban került a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.-hez kalauzként, majd 1953-től a nyolcvanas évekig dolgozott sofőrként.
A kötet az 1940-es évek elejétől 1981-ig mutatja be a fővárosi buszos tömegközlekedést; nemcsak a technikai fejlődéssel, hanem a közlekedési vállalat hétköznapjaival is megismerteti az olvasókat.
Legát Tibor elmondta: azért nem vette bele a könyvbe napjaink történéseit, mert a buszközlekedés felívelését, aranykorát akarta bemutatni, valamint azt, hogyan szorították háttérbe a buszok a villamosokat.
"1981-ben beütött a válság és véget ért a fejlődés" - emelte ki a szerző, majd hozzátette, hogy ma is közlekednek az akkor üzembe helyezett Ikarus 200-asok. Legát Tibor "mininovelláknak" nevezte a humoros képek mellé rakott szövegeit, majd hozzátette, hogy azokkal a "korszak ellentmondásosságára" akart rávilágítani.
A Jószöveg Műhely gondozásában megjelent kötet foglalkozik a közlekedéstörténet "fehér foltjával", az 1956-os forradalom eseményeivel is.
A szerző elárulta: tervez egy közlekedésbiztonsági kötetet is, amely azonban nem tömegközlekedésről, hanem az autósokról szólna.
További írások a rovatból
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
A BÁZIS harmadik, "Hálózati organizmusok" című líraantológiájának bemutatója a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon