zene
2009. 11. 09.
Lázadó valcer: a Kontroll Csoport New York-i premierje
A rendszerváltás előtti közép-kelet-európai underground zene egy-egy legendás lengyel, cseh, szlovák és román képviselője mellett az egykori magyar kultzenekar, a Kontroll Csoport is fellépett New Yorkban a Lázadó valcer fesztiválon.
A cseh Psi Vojaci, a szlovák Bez ladu a skladu és a román Timpuri Noi pénteki koncertje után szombat éjszaka a Kontroll Csoport és a lengyel Dezerter repítette vissza a vasfüggöny mögé a manhattani (Le) Poisson Rouge klub közönségét. A negyedszázaddal korábbi dalok izzó hangulatot varázsoltak a koncertterembe, ahol a hallgatóság tömegében sok magyar és lengyel szót lehetett hallani.
Mindegyik zenekarnak ez volt az első amerikai fellépése. Ezek az együttesek 1989 előtt nem utazhattak külföldre - a Kontroll Csoport kivételével mindegyik működik ma is -, csak illegálisan koncertezhettek, hangjukat a cenzúra igyekezett elnyomni. Zenéjük a 80-as években a politikai és kulturális lázadás jelképévé vált, dalaik az elnyomó rezsimeket bíráló kódolt üzeneteket hordoztak. New York-i fellépésükkel - amely a Extremely Hungary magyar kulturális évad utolsó programjainak egyike - a rendszerváltoztató mozgalmak 20 évvel ezelőtti sikerét ünnepelték.
A Kontroll Csoport radikális dalszövegeivel és punkos hatású zenei világával a 80-as évek elején rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert. Alig három éven át működött, 1983-as felbomlásáig 40-50 koncertje volt, elsősorban Budapesten. A 26 év elteltével a New York-i fellépés kedvéért ismét összeállt 8 tagú együttes sok egykori ismert számát adta elő, köztük A félelem háza, a Ma háború van, holnap béke és A zene mindenkié címűt.
Az együttes nem folytatott politikai harcot, nem akart a rendszer ellenzéke lenni, "csak zenéltünk és énekeltünk (...) ki akartuk fejezni magunkat és azt, amit a társadalom érzett" - mondta Hajnóczy Csaba gitáros és énekes a The New School jazz tanszékének előadótermében rendezett pódiumbeszélgetésen, amelyen az underground zenekarok több tagja vett részt.
A zenekar egy másik tagja, a szaxofonos Hajnóczy Árpád hozzátette, hogy bár nyíltan kommunistaellenes dalokat nem írhattak, több politikai élű számuk volt. Ennek ellenére egyszer tárgyalást folytattak a hanglemezkiadóval egy lemezfelvételről, amelyből azonban nem lett semmi. Az állami vállalat képviselője - aki élőben is látni akarta az együttest - egy koncertjükön ugyanis meghallotta a Nobel-békedíjat kapott Lech Walesa lengyel ellenzéki vezetőnek ajánlott számukat, és emiatt a lemezfelvétel tervei kútba estek.
A zenei hétvége - amelyet a kelet-európai kommunizmus összeomlásának 20. évfordulója alkalmából rendeztek - egyben a Performing Revolution in Central and Eastern Europe című öt hónapos fesztivál nyitóprogramja volt. A 2010 márciusáig tartó fesztivál keretében számos koncertet, kiállítást, filmvetítést és szimpóziumot rendeznek New York több pontján.
Mindegyik zenekarnak ez volt az első amerikai fellépése. Ezek az együttesek 1989 előtt nem utazhattak külföldre - a Kontroll Csoport kivételével mindegyik működik ma is -, csak illegálisan koncertezhettek, hangjukat a cenzúra igyekezett elnyomni. Zenéjük a 80-as években a politikai és kulturális lázadás jelképévé vált, dalaik az elnyomó rezsimeket bíráló kódolt üzeneteket hordoztak. New York-i fellépésükkel - amely a Extremely Hungary magyar kulturális évad utolsó programjainak egyike - a rendszerváltoztató mozgalmak 20 évvel ezelőtti sikerét ünnepelték.
A Kontroll Csoport radikális dalszövegeivel és punkos hatású zenei világával a 80-as évek elején rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert. Alig három éven át működött, 1983-as felbomlásáig 40-50 koncertje volt, elsősorban Budapesten. A 26 év elteltével a New York-i fellépés kedvéért ismét összeállt 8 tagú együttes sok egykori ismert számát adta elő, köztük A félelem háza, a Ma háború van, holnap béke és A zene mindenkié címűt.
Az együttes nem folytatott politikai harcot, nem akart a rendszer ellenzéke lenni, "csak zenéltünk és énekeltünk (...) ki akartuk fejezni magunkat és azt, amit a társadalom érzett" - mondta Hajnóczy Csaba gitáros és énekes a The New School jazz tanszékének előadótermében rendezett pódiumbeszélgetésen, amelyen az underground zenekarok több tagja vett részt.
A zenekar egy másik tagja, a szaxofonos Hajnóczy Árpád hozzátette, hogy bár nyíltan kommunistaellenes dalokat nem írhattak, több politikai élű számuk volt. Ennek ellenére egyszer tárgyalást folytattak a hanglemezkiadóval egy lemezfelvételről, amelyből azonban nem lett semmi. Az állami vállalat képviselője - aki élőben is látni akarta az együttest - egy koncertjükön ugyanis meghallotta a Nobel-békedíjat kapott Lech Walesa lengyel ellenzéki vezetőnek ajánlott számukat, és emiatt a lemezfelvétel tervei kútba estek.
A zenei hétvége - amelyet a kelet-európai kommunizmus összeomlásának 20. évfordulója alkalmából rendeztek - egyben a Performing Revolution in Central and Eastern Europe című öt hónapos fesztivál nyitóprogramja volt. A 2010 márciusáig tartó fesztivál keretében számos koncertet, kiállítást, filmvetítést és szimpóziumot rendeznek New York több pontján.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban