bezár
 

zene

2009. 11. 09.
Lázadó valcer: a Kontroll Csoport New York-i premierje
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A rendszerváltás előtti közép-kelet-európai underground zene egy-egy legendás lengyel, cseh, szlovák és román képviselője mellett az egykori magyar kultzenekar, a Kontroll Csoport is fellépett New Yorkban a Lázadó valcer fesztiválon.

prae.hu

A cseh Psi Vojaci, a szlovák Bez ladu a skladu és a román Timpuri Noi pénteki koncertje után szombat éjszaka a Kontroll Csoport és a lengyel Dezerter repítette vissza a vasfüggöny mögé a manhattani (Le) Poisson Rouge klub közönségét. A negyedszázaddal korábbi dalok izzó hangulatot varázsoltak a koncertterembe, ahol a hallgatóság tömegében sok magyar és lengyel szót lehetett hallani.

Mindegyik zenekarnak ez volt az első amerikai fellépése. Ezek az együttesek 1989 előtt nem utazhattak külföldre - a Kontroll Csoport kivételével mindegyik működik ma is -, csak illegálisan koncertezhettek, hangjukat a cenzúra igyekezett elnyomni. Zenéjük a 80-as években a politikai és kulturális lázadás jelképévé vált, dalaik az elnyomó rezsimeket bíráló kódolt üzeneteket hordoztak. New York-i fellépésükkel - amely a Extremely Hungary magyar kulturális évad utolsó programjainak egyike - a rendszerváltoztató mozgalmak 20 évvel ezelőtti sikerét ünnepelték.

A Kontroll Csoport radikális dalszövegeivel és punkos hatású zenei világával a 80-as évek elején rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert. Alig három éven át működött, 1983-as felbomlásáig 40-50 koncertje volt, elsősorban Budapesten. A 26 év elteltével a New York-i fellépés kedvéért ismét összeállt 8 tagú együttes sok egykori ismert számát adta elő, köztük A félelem háza, a Ma háború van, holnap béke és A zene mindenkié címűt.

Az együttes nem folytatott politikai harcot, nem akart a rendszer ellenzéke lenni, "csak zenéltünk és énekeltünk (...) ki akartuk fejezni magunkat és azt, amit a társadalom érzett" - mondta Hajnóczy Csaba gitáros és énekes a The New School jazz tanszékének előadótermében rendezett pódiumbeszélgetésen, amelyen az underground zenekarok több tagja vett részt.

A zenekar egy másik tagja, a szaxofonos Hajnóczy Árpád hozzátette, hogy bár nyíltan kommunistaellenes dalokat nem írhattak, több politikai élű számuk volt. Ennek ellenére egyszer tárgyalást folytattak a hanglemezkiadóval egy lemezfelvételről, amelyből azonban nem lett semmi. Az állami vállalat képviselője - aki élőben is látni akarta az együttest - egy koncertjükön ugyanis meghallotta a Nobel-békedíjat kapott Lech Walesa lengyel ellenzéki vezetőnek ajánlott számukat, és emiatt a lemezfelvétel tervei kútba estek.

A zenei hétvége - amelyet a kelet-európai kommunizmus összeomlásának 20. évfordulója alkalmából rendeztek - egyben a Performing Revolution in Central and Eastern Europe című öt hónapos fesztivál nyitóprogramja volt. A 2010 márciusáig tartó fesztivál keretében számos koncertet, kiállítást, filmvetítést és szimpóziumot rendeznek New York több pontján.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés