építészet
2009. 10. 25.
3 B: Bauhaus-Budapest-Bukarest
3B: Bauhaus-Budapest-Bukarest címmel kiállítás és előadássorozat kezdődik hétfőn a budapesti Román Kulturális Intézetben; a rendezvény társszervezője a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME).
Brindusa Armanca intézetigazgató az MTI-nek elmondta: a 90 éve megalapított Bauhausra, a XX. század vizuális nevelésének legnagyobb hatású intézményére emlékeznek. A rendezvény kezdeményezője a MOME volt, Ernyey Gyula professzor ugyanis Bukarestben járt, és az ottani egyetemen elhatározták, hogy együttműködést kezdenek.
A MOME hallgatóinak kiállítása és az előadások az egyetemi kurzushét, valamint az Építészet Hónapja keretében a Malonyai villában működő intézetben lesznek, abban az épületben, amely a magyar szecessziós építészet egyik kiemelkedő jelentőségű alkotása - mondta Brindusa Armanca. A bukaresti Bauhaus-házakról elmondta, hogy nem egy tömbben találhatóak, hanem elszórtan a régi városközpont kanyargós utcáiban.
Molnár Gyula, a MOME tervezőgrafikai szakának professzora arról beszélt az MTI-nek, hogy mind a hallgatók, mind az előadók arra keresik a választ, miként aktuális a Bauhaus öröksége napjainkban Közép-Európában. A Bauhausban hagyomány az anyagok tanulmányozása, ezért tanítványai kísérleti játékba kezdtek mostani anyagokkal és absztraháltak.
A Bauhaus alapformája a háromszög, a kör és a négyszög. Tíz tanítványa a háromszöget választotta, és három dimenziós tárgyat, egy-egy tortaszeletet készített; a szeletek összerakva egy egész tortát, vagyis kört alkotnak. Ezt a "játékot" két dimenzióban, fotón is ábrázolják a tárlaton.
A másik kiállításon a MOME dizájn szakos hallgatói egy konyhát mutatnak be felszereléssel együtt. A hallgatók ezzel a két tárlattal tisztelegnek a Bauhaus szelleme előtt - jegyezte meg Molnár Gyula.
Ami az előadásokat illeti, eljön és beszél a Bauhaus törekvésekről Romániában Marius Marcu Lapadat, a bukaresti építészeti egyetem tanára, Szlovákiából Zdenko Kolesar a 90 éves iskola aktualitásáról értekezik, Ferkai András pedig a magyar építészekről a Bauhausban. Perneczky Géza Moholy-Nagy és a Bauhaus, míg Szilágyi Sándor Moholy-Nagy és a fotó viszonyát elemzi, de szó lesz a Bauhaus színházról és a filmről is.
Az Állami Bauhaus intézményét 1919-ben alapította a két weimari művészeti iskola összevonásával Walter Gropius. A Bauhaus a 20. század első felének legjelentősebb művészeti intézménye, a konstruktív törekvések központja és gyűjtőhelye, amely nevelési módszerei és az alkotó művészet megújítása révén vált kiemelkedő szerepűvé. Alapja a "Bauhaus-eszme"; Gropius szerint ez felelet arra a kérdésre, milyen képzettségre van szüksége egy művésznek ahhoz, hogy el tudja foglalni helyét a (gép)ipari társadalomban.
A MOME hallgatói keddtől péntekig délelőttönként az előző esti előadást fogják megvitatni. A kiállítás november 10-ig lesz nyitva a budapesti Román Kulturális Intézetben.
A MOME hallgatóinak kiállítása és az előadások az egyetemi kurzushét, valamint az Építészet Hónapja keretében a Malonyai villában működő intézetben lesznek, abban az épületben, amely a magyar szecessziós építészet egyik kiemelkedő jelentőségű alkotása - mondta Brindusa Armanca. A bukaresti Bauhaus-házakról elmondta, hogy nem egy tömbben találhatóak, hanem elszórtan a régi városközpont kanyargós utcáiban.
Molnár Gyula, a MOME tervezőgrafikai szakának professzora arról beszélt az MTI-nek, hogy mind a hallgatók, mind az előadók arra keresik a választ, miként aktuális a Bauhaus öröksége napjainkban Közép-Európában. A Bauhausban hagyomány az anyagok tanulmányozása, ezért tanítványai kísérleti játékba kezdtek mostani anyagokkal és absztraháltak.
A Bauhaus alapformája a háromszög, a kör és a négyszög. Tíz tanítványa a háromszöget választotta, és három dimenziós tárgyat, egy-egy tortaszeletet készített; a szeletek összerakva egy egész tortát, vagyis kört alkotnak. Ezt a "játékot" két dimenzióban, fotón is ábrázolják a tárlaton.
A másik kiállításon a MOME dizájn szakos hallgatói egy konyhát mutatnak be felszereléssel együtt. A hallgatók ezzel a két tárlattal tisztelegnek a Bauhaus szelleme előtt - jegyezte meg Molnár Gyula.
Ami az előadásokat illeti, eljön és beszél a Bauhaus törekvésekről Romániában Marius Marcu Lapadat, a bukaresti építészeti egyetem tanára, Szlovákiából Zdenko Kolesar a 90 éves iskola aktualitásáról értekezik, Ferkai András pedig a magyar építészekről a Bauhausban. Perneczky Géza Moholy-Nagy és a Bauhaus, míg Szilágyi Sándor Moholy-Nagy és a fotó viszonyát elemzi, de szó lesz a Bauhaus színházról és a filmről is.
Az Állami Bauhaus intézményét 1919-ben alapította a két weimari művészeti iskola összevonásával Walter Gropius. A Bauhaus a 20. század első felének legjelentősebb művészeti intézménye, a konstruktív törekvések központja és gyűjtőhelye, amely nevelési módszerei és az alkotó művészet megújítása révén vált kiemelkedő szerepűvé. Alapja a "Bauhaus-eszme"; Gropius szerint ez felelet arra a kérdésre, milyen képzettségre van szüksége egy művésznek ahhoz, hogy el tudja foglalni helyét a (gép)ipari társadalomban.
A MOME hallgatói keddtől péntekig délelőttönként az előző esti előadást fogják megvitatni. A kiállítás november 10-ig lesz nyitva a budapesti Román Kulturális Intézetben.
További írások a rovatból
A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is
Más művészeti ágakról
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról