art&design

A szentendrei Czóbel Múzeum március 29-én megnyíló új kiállításának két fő témája a 20. század eleji magyar modernizmus meghatározó művészei és a mecénások, műgyűjtők köre – olvasható a közleményben.
Emlékeztettek rá, hogy Czóbel Béla (1883-1976) az első magyar festőművész volt, aki még életében, 92 éves korában önálló múzeumot kapott. A szentendrei Templomdombon 1975 nyarán megnyílt múzeumot a művész születésének 100. évfordulóján új szárnnyal bővítették.
A tájékoztató szerint a Mágikus kör című kiállításban felvillanó párhuzamos életpályák körülírják Czóbel társadalmi, szellemi környezetét, katalizátorszerepét a 20. század eleji magyar modernizmusban. Érzékeltetik bátor és provokatív, a valóság alapjaiból kiinduló, nem a divatos absztrakció felé igyekvő, valóságalapú festészetének máig ható aktualitását.
Az érdeklődők több különálló műcsoportban követhetik az alkotófolyamatok fázisait a korán elvesztett nagybányai Maticska Jenő, a Párizst járt nagy előd, Rippl-Rónai József és a fiatalok, Körmendi Frim Ervin, Gráber Margit, Perlrott-Csaba Vilmos, Boromisza Tibor, Ziffer Sándor, Vörös Géza, a Nyolcak tagjai közül Berény Róbert, Czigány Dezső, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső műveiből összeállított festményanyagban – hívja fel a figyelmet az intézmény.
A művész második felesége, Modok Mária és a szentendrei alkotók munkáival bővített közös szekció Czóbel változatos életútjának művészeti kontextusát rajzolja ki.
Mint írták, a kiállítás előkészítése alatt számos múzeum és magángyűjtő működött együtt: a National Museum Szczecin, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum Deák Gyűjteménye, a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum, a Virág Judit Galéria, a Kieselbach Galéria, Csire László, Egri János, Erdész László, Feuer András, Germán Kinga, Haas János, Nagy András, Nagy Gabriella, Srankó Balázs és Nikoletti Zsófia, valamint a két legtöbb Czóbel-művel rendelkező gyűjtő, Antal Péter és Klein Gábor folyamatos gyűjtési és forráskereső munkája segítette a kiállítás létrejöttét.
A kiállítás idején jelenik meg a Mágikus kör című tanulmánykötet, amely az elmúlt négy év Czóbel-kiállításainak (Két Paletta, Paletták) tanulságait dolgozza fel, rávilágítva a művész munkásságában rejlő mélységekre, valamint feleségével, Modok Máriával, illetve pályatársaival, Kernstok Károllyal és Hatvany Ferenccel való kapcsolatára – írták a közleményben.
A Klein Gábor anyagi támogatásával megjelenő kiadványban közlik a nemrég elhunyt Kratochwill Mimi legutolsó tanulmányát, amellyel nemcsak a kiváló művészettörténészre, hanem az ő részvételével megvalósult Czóbel Múzeum 1975-ös nyitásának 50. évfordulójára is emlékeznek.