bezár
 

art&design

2009. 10. 13.
Vasari festette a szegedi múzeumban őrzött Angyali üdvözletet
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Minden kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy a szegedi Móra Ferenc Múzeumban őrzött, Georgio Vasarinak tulajdonított Angyali üdvözlet című olajfestmény valóban az olasz mester keze munkája - jelentette be hétfőn sajtótájékoztatón az intézmény igazgatója.

prae.hu

Zombori István elmondta: az amerikai Louis A. Waldman művészettörténész professzor szakvéleménye szerint a kép a Vatikánban 1570-ben készült pápai szárnyat díszítette. A világhírű Leonardo-kutató vizsgálatai alapján a kép egyértelműen Vasaritól származik - ezt bizonyítja a New York-i Pierpont Morgan Libraryben őrzött előkészítő Vasari-rajz is, mely a művész négyzetrácsos segédlete a későbbi festményhez.

A kutatások szerint az Angyali üdvözletet V. Pius pápa 1569-ben rendelhette a Vatikánban akkor készülő új épületszárnyba. A képet a pápai lakosztály Szent Mihály-kápolnájába festette a mester. Előrehaladott kora miatt az ott készült freskókat vélhetőleg segéde készítette el, de az oltárképet és a kupolát tartó négy oszlopra a négy tondót - kör alakú képet - Vasari festette.

A képek a Vatikánban a XIX. század közepéig voltak a helyükön, majd amikor az 1800-as évek közepén beköszöntöttek az "új idők", a középkori, illetve reneszánsz alkotásokat eltávolították, a freskókat lemeszelték. A főoltár Livornóba került, a négy tondó azonban eltűnt. Ezek egyikéről mostanra bebizonyosodott, hogy Szegedre került, a három másik holléte azonban egyelőre nem ismert.

A közgyűjtemény még tavaly hozta nyilvánosságra a hírt, miszerint több nemzetközi szaktekintély úgy véli, a múzeumban őrzött, Angyali üdvözlet című reneszánsz festményt Michelangelo tanítványa, Giorgio Vasari festhette. A múzeum egy nagyszabású biblikus tárlat fő elemeként vette elő a képet a raktárból, akkor még Agnolo Bronzino Angyali üdvözleteként. A későbbi restaurálás során azonban felmerült a lehetősége, hogy a festmény talán Vasari alkotása.

A kép 1925-ben került a múzeum tulajdonába egy gazdag szegedi polgár hagyatékaként. Tulajdonosa 1896-ban vásárolta egy hivatásos kereskedőtől. Azt azonban nem tudni, hogyan került a kép egy magyar kereskedőhöz, és mi lett a másik három tondóval.

A kivételes festményt október 28-tól egészen február közepéig láthatják az érdeklődők a Szépművészeti Múzeumban az itáliai festészet két évszázadának remekműveit felvonultató, Botticellitől Tizianóig című XV-XVI. századi kiállítás egyik fő darabjaként.

Giorgio Vasari olasz festő, építész, művészettörténeti író volt. Michelangelo tanítványaként a mester nagy római falfestményeinek másolásával képezte magát. Vasari Firenzében nagyrészt a Medici-család szolgálatában állt. A művészettörténészek szerint a reneszánsz szót minden bizonnyal ő írta le először. Az Uffizi-palotát, mely a Mediciek kormányzatának székhelye volt, Vasari tervezte. Michelangelóval tanítványi-baráti kapcsolatot ápolt, festett képeket is Michelangelo útmutatásai szerint, és az ő tanácsára kezdett építészeti tanulmányokat folytatni.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
A városarcheológia szervetlen fossziliája
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés