film

Az Osztrák–Magyar Monarchia fiatal katonája (Ondina Quadri, magyar hangja: ifj. Vidnyánszky Attila) átszakítja az olasz front szögesdrótakadályát, és elmenekül a harcmezőről. Az ellenség földjén vezető útján, melynek tájai szülőhazájára emlékeztetik, szinte senkivel sem találkozik. Csendes magányában a háború borzalmai mellett gyerekkori pásztorélete és a fronton elveszített barátja, Matyi emléke is megelevenedik benne. A fiú azt reméli, a tenger közepén lévő szigetre menekülhet, ahol a háború nem létezik. A neve Pán Péter.
Az első világháború vége előtt néhány héttel elhunyt osztrák–magyar katona, Pán Péter sírját mindig friss virág díszíti – ez ihlette meg a film író–rendezőit, Giliano Carli Parist és Gianfilippo Pedotét. Mivel a katona és James Matthew Barrie regényíró legismertebb karakterének neve megegyezik, adta magát, hogy a film főszereplőjének története összeforrjon a felnőni nem akaró regényhős alakjával. Az alkotók célja az volt, hogy a film óda legyen a békéhez, méghozzá úgy, hogy a háború lélekre gyakorolt tartós hatásairól mesélnek egészen különleges képi eszközökkel: Matteo Calore a természetet megkapóan ábrázoló képein, Cosimo Miorelli hipnotikus, a természetet és a háborút megjelenítő festményanimációin és Szecsanov Martin a múlt érzelmeit megörökítő Super 8-as felvételein keresztül.
„A film koproducereiként már forgatókönyvként megfogott minket a PÁN – A belső sziget világa, amely aztán nem mindennapi formanyelvével, csodálatos, természetfilmeket idéző, meditatív képeivel a kész filmben még szebben bontakozott ki” – mesélte Sümeghy Claudia koproducer. „Nagy öröm volt, hogy a Szecsanov Martin operatőr vezetésével felvett Super 8-as felvételek elkészítésével mi is becsatlakozhattunk egy teljesen egyedülálló, bátran mondható, hogy összművészeti alkotás létrehozásába. A PÁN… sosem látott módon mesél a háborúról, és olyan időtálló válaszokkal szolgál, melyekkel nemcsak vészterhes napjainkban élhetünk: a természetbe való visszavonulás olyan erőt képvisel, amiből bármikor meríthetünk, akármilyen élethelyzetben is legyünk. Ezt az élményt adja a film is – gyönyörű képeivel teljesen magával ragad, és szinte szakrális magasságokba emel.”
A film bemutatóját két különleges kerekasztal-beszélgetés is kíséri: február 25-én 19 órától a film különleges képi eszközei kapcsán Iványi-Bitter Brigitta művészettörténész és a filmben az anyát alakító Sághy Tímea fotóművész lesznek az Art+Cinema vendégei, míg március 9-én délelőtt 11 órától a Tabán moziban a filmben megjelenő mesevilágról és a film készítéséről dr. Kádár Annamária mesepszichológiai szakértő és Létássy Lili Villő producer mesélnek.
Események:
PREMIER ELŐTT: PÁN – A belső sziget
Művészeti ágak találkozása I Vetítés és kerekasztal-beszélgetés
PÁN – A belső sziget
Menekülés a mesék világába I Vetítés és kerekasztal-beszélgetés