art&design

A Ludwig Múzeum új kiállítása a látogatói kérdéseket állítja a középpontba, és arra biztatja az érdeklődőket, hogy a műtárgyakkal kapcsolatban szabadon tegyenek fel kérdéseket - hangsúlyozta Vincze Máté, hozzátéve: mindegyik mű egy-egy érdekes történetet mesél el és közben megmutatja az alkotó belső vívódásait is.
A kiállításban nemcsak a műtárgy érdekes, hanem annak a megszületése és a mögötte lévő tartalom. Vincze Máté szerint a kortárs művészet folyamatosan kérdésekre sarkall, a kortárs művész akkor érzi sikeresnek a munkáit, ha provokál és rávilágít olyan dolgokra, amit nem veszünk észre.
A KIM helyettes államtitkára rámutatott, a Ludwig Múzeum látógatóközpontú kiállításokat szervez, a modern kortárs művészetet demokratizálja és igyekszik azt eljuttatni a látogatókhoz. Az intézmény a látogatóközpontú megközelítést úgy alkalmazza, hogy közben a szakmaiság és a múzeumi alapfeladata - a tárgyak őrzése és gyűjtése - nem sérül, hanem még inkább kiteljesedik - hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Az új kiállítás a modern muzeológia legaktuálisabb és legfiatalabb, de gyorsan fejlődő tudománya, a múzeumpedagógia bemutatója - mondta Fabényi Júlia a múzeum igazgatója, aki szerint közel harminc éven belül a tudás-átadás alapfeladat lett a múzeumok tevékenységéhez tartozó múzeumpedagógiának.
Számos módszertant, közvetítési technikákat és gyakorlatokat fejlesztettek ki a szakemberek ahhoz, hogy eredményesen tudják közvetíteni az intézmények gyűjteményeit. A múzeumok élményjuttatása a múzeumpedagógia feladata lett, és a nevelés ma első helyen áll a múzeumi feladatkörben - tette hozzá.
Az új kiállításban a látogató szabadon döntheti el, hogy mire kíváncsi és mit szeretne átvenni a saját gondolkodásába. "Kérdezni szabad, sőt kötelező! Mert csak az tanul, aki kérdez" - hangoztatta Fabényi Júlia.
Révész Emese művészettörténész szerint a múzeumpedagógus napjainkban olyan szerepet játszik, mint a fordítók az irodalomban: közvetít és képes arra, hogy "emberi nyelvre" fordítsa le az összetett üzeneteket, amelyeket -sok esetben- a műtárgyak hordoznak.
Varga Krisztina művésztanár elmondta, a kiállítás nemcsak alkotásokat mutat be, hanem gondolkodási folyamatot is, amelyben a pedagógusok, a tanulók és a művészet együtt alkotnak új értelmet.
A Gyakran Ismételt Kérdések- GYIK című módszertani kiállítás június 29-ig látogatható.