bezár
 

art&design

2025. 02. 13.
Fotókiállítás a Várkert Bazárban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Fotókiállítás a Várkert Bazárban Budapest nyolcvan évvel ezelőtti ostromáról emlékezik meg a Várkapitányság, a Várkert Bazár Glorietthez vezető rámpáján csütörtökön megnyílt, Tizenkét hét a pokolban - Budapest ostroma a Várhegyen című fotókiállítással.

Ez a városrész, amely ma újjászülető épületeivel, szépségével és történelmével is vonzza a látogatókat, 80 évvel ezelőtt a háború egyik legkeményebb csatatere volt, hiszen a németek által irányított védelem központjaként állandó légi és tüzérségi támadások célpontjává vált - mondta a tárlatot megnyitó beszédében Madaras Bence, a Várkapitányság vezérigazgatója csütörtökön.

prae.hu

Felidézte, hogy Budapest ostroma 1944 végén és 1945 elején súlyos következményekkel járt a város lakói számára, hiszen mintegy nyolcszázezer ember rekedt az ostromgyűrűben, akik a folyamatos bombázások és tüzérségi támadások elől légoltalmi óvóhelyekre, a Királyi Palota földalatti tereibe, vagy a Várhegy barlang- és pincerendszerébe menekültek.

A gáz- és áramszolgáltatások leálltak, ivóvíz sem volt mindenhol, és több mint ötven napba telt, mire a város a szovjetek ellenőrzése alá került. A rejtőzködő lakosságból sokan húsvétig a pincékben maradtak, vagy azért mert elveszítették otthonaikat, vagy mert féltek a szovjet katonák erőszakoskodásaitól.

A Várkapitányság, a Magyar Építészeti Múzeum és a Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) közös kiállítása a város építészeti örökségét és a lakosság szenvedéseit örökíti meg - mondta az igazgató, hozzátéve, hogy a fotók mellett az ostromot átéltek naplórészletei és visszaemlékezései olvashatók.

Az ostrom idején a Várnegyed épületei közül több súlyos, de nem végzetes sérülést szenvedett, ennek ellenére az akkori vezetés ideológiai okokból a teljes vagy részleges bontás mellett döntött. Az épületek újjászületésére több mint fél évszázadot kellett várni - emlékeztetett Madaras Bence.

"A munka dandárja a Nemzeti Hauszmann Programmal vette kezdetét" - hangsúlyozta. Hozzátette: a terv célja, hogy a Budavári Palotanegyed épületei ismét azt az arcukat mutassák, amelyet fénykorukban, a 19-20. század fordulóján.

Almássy Kornél, a MÉM MDK igazgatója úgy fogalmazott: komoly kulturális örökségvédelmi munka zajlik a Budai Várban, amelyre építészetileg is büszke lehet az ország. "Bízom benne, hogy a Vár újra visszanyeri azt a pezsgését, amely a harmincas években jelen volt" - hangsúlyozta.

Az igazgató kitért arra is, hogy a most nyíló tárlat egy szűk keresztmetszete csupán a Budapest ostromáról fellelhető, a MÉM MDK tulajdonában lévő fotóanyagnak, amely ezen a helyszínen kifejezetten a Budai Várban történt pusztulást mutatja be. A téma átfogóbb feldolgozását a január 30-án nyílt, Budapest ostroma című kiállítás mutatja be, amelyet a Magyar Építészeti Múzeum Bajza utcai Műhelytér kiállítóterében láthat a közönség.

Almássy Kornél hangsúlyozta, fontos megmutatni a kontrasztot: hogyan tette tönkre a fővárost egy olyan értelmetlen védekezés, amelynek katonai jelentősége sem igazán volt, és hogyan tudott egy ilyen csapás után Budapest újraépülni. Hozzáfűzte: minden kritika és vita ellenére csoda, hogy ez a város fel tudott a hamvaiból emelkedni és újra a régi fényében tud ragyogni.

A tárlat során tíz darab szabadon álló, kivilágított installációban, összesen húsz tablófelületen látható, hogyan élték meg a lakosok a légitámadásokat, hogyan próbálták meg eltemetni halottaikat és küzdöttek a túlélésért.

A kiállításhoz számos kísérőprogram is kapcsolódik. Középiskolások például rendhagyó történelemórán ismerhetik meg Nánay Mihály történész segítségével Budapest ostromának mindennapjait, előzményét és hatásait, a Testőrpalota Információs pontján igényelhető Akkor és most című térképes kiegészítővel pedig a kiállítás tablóin szereplő helyszínek mai arcát lehet megismerni.

A programokról tájékozódni, és azokra jelentkezni a Várkert Bazár honlapján lehet.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

keresztes zoltán underdogimages fotóalbumának bemutatója
art&design

A besorolás deficitje
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról

Más művészeti ágakról

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Tarnóczi Jakab idei, grazi rendezéséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés