bezár
 

színház

2009. 10. 09.
Art punk veteránok színházi produkciója az A38-on
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A hetvenes évek amerikai újhullámos zenéjének újabb fontos szereplője lép fel Budapesten: David Byrne, a Talking Heads egykori frontemberének júliusi koncertje után hétfőn az art punk alapcsapata, a Pere Ubu lesz látható és hallható, ezúttal az A38 állóhajón, egy zenés színházi produkcióban.

A Pere Ubu természetesen a XIX. század végén alkotott szürrealista francia szerző, Alfred Jarry figurájáról, Übü papáról vette a nevét, ám a zenekar megalakulása óta eltelt csaknem 35 év során nem foglalkozott az irodalmi mű feldolgozásával - egészen mostanáig. David Thomas és csapata az elmúlt években egy kísérleti színházi produkciót készített az Übü királyból, és ezt mutatják be Budapesten is.

A neodadaista multimédia show-hoz a Magyarországon is ismert brit Stephen és Timothy Quay készített animációs betétet; az előadás cd-változata Long Live Pere Ubu! címmel szeptemberben jelent meg.

Az együttes 1975-ben alakult Clevelandben David Thomas vezetésével. A zenéjük már kezdetben is dühödt art punk volt, szaggatott ritmusokkal, olykor viszont egyenesen antipop slágereket gyártottak - ezzel párosult a túlsúlyos és óriás termetű frontember abszurd szövegvilága és klasszikus balettet idéző színpadi mozgása.

A Pere Ubu első három lemeze, a The Modern Dance (1978), a Dub Housing (1979) és a New Picnic Time (szintén 1979) kereskedelmi értelemben ugyan nem hozott sikert, ám ezek az albumok az Atlanti-óceán mindkét partján elképesztően erős hatást gyakoroltak a poszt punk éra zenekaraira. Ahogy egykor Joe Cushley zenei újságíró fogalmazott a Mojo című zenei szaklapban, "a Pere Ubu az elveszett kapcsolat a Velvet Underground és a punk között".

Amellett, hogy a Pere Ubu semmihez sem hasonlítható zenét hozott létre, mindezt több megszűnéssel, illetve folyamatosan változó tagsággal érte el, ami sok esetben Thomas meglehetősen nehéz természetével volt összefüggésben. A csapatban 1975 óta összesen 23-an zenéltek, közülük mára egyedül Thomas maradt.

A 18 stúdióalbum között voltak nehezen befogadhatóak, és voltak csúcspontok; utóbbiak közé tartozik a szinte tökéletes munkaként értékelhető The Tenement Year (1988) és a Worlds In Collision (1991). A kezdeti düh az idők során szelidült, az abszurditás, a maró gúny viszont szerencsére megmaradt. Korai, 1978 és 1982 között készült remekeiket, ritkaságaikat 1996-ban egy 5 cd-ből álló boxban jelentették meg Datapanik in the Year Zero címmel.

Akadt, aki az idők során elpártolt tőlük; egyesek azt már soknak érezték, hogy Cloudland című 1989-es lemezük producere az ismert popproducer, Stephen Hague volt, a Waiting for Mary című daluk klipjét pedig - "szégyenszemre" - a Music Television csatornán játszották.

A Long Live Pere Ubu! produkcióhoz Sarah Jane Morris, a Communards egykori énekesnője is csatlakozott; ő alakítja Übü mamát, a címszereplő természetesen David Thomas. A zenekar jelenlegi tagja még Keith Moliné gitáros, Michele Temple basszusgitáros, Robert Wheeler billentyűs, szintetizátoros és Steve Mehlman dobos.

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió
Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison
színház

Forgách András A játékos és a többiek című drámakötetének bemutatója
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről

Más művészeti ágakról

Bartók György szerzői estje a Fugában
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés