zene
A negyedik alkalommal megszervezett Jazzfest Budapesten lesz napfelkelte koncert, programsorozattal készülnek a műfaj legnagyobb ünnepére, a Nemzetközi Jazznapra, valamint számos fiatal tehetséget mutatnak be. A fesztivál Dresch Mihály gálaestjével zárul - közölték a szervezők az MTI-vel.
A nyitókoncertet generációja kiemelkedő nagybőgőse, az izraeli Avishai Cohen adja, aki közel-keleti és andalúz elemekkel dúsított zenéjével világszerte komoly sikereket ér el. Kvintettjével Budapesten a régi kedvencek mellett új, Brightlight című lemeze anyagát adja elő.
Lukács Miklós április 29-én Vincent Peirani francia harmonikaművésszel, Orbán György nagybőgőssel és Dés András ütőhangszeressel lép színpadra az Eiffel Műhelyházban. Május 2-án Jojo Mayer, a virtuóz svájci dobos Me/Machine című projektjében az analóg dobolást a mesterséges intelligenciával integrálja egy improvizált duóban, ahol a gép az embert, az ember pedig a gépet utánozza.
A tunéziai származású Dhafer Youssef zenéje összekapcsolja a tradicionális arab dallamokat a modern dzsesszimprovizációval és elektronikus hangzásokkal. A keleti és nyugati zenét ötvöző kortárs zenei mozgalom vezetője május 4-én az Erkel Színházban ad koncertet.
2015-ben három fiatal magyar zongorista jutott be a világ egyik leghíresebb dzsesszrendezvénye, a Montreux-i Jazz Fesztivál zongoraversenyének tízes döntőjébe, ilyenre sem előtte, sem azóta nem volt példa.
Tíz évvel a különleges sikert követően, május 5-én a három zongorista, Gayer Mátyás, Oláh Krisztián és Tálas Áron ismét egy színpadon zenél, ráadásul hárman egyszerre is zongorához ülnek.
A libanoni származású úd (arab lant) játékos, Rabih Abou-Khalil május 7-én hallgatóit a Közel-Kelet világába repíti. Szerzeményeiben az arab zene dallamvilága és ritmusa keveredik a dzsessz szabad szárnyalásával és a klasszikus zene kifinomultságával.
Május 10-én a dzsessz, a funk, a groove elegyét játszó lengyel származású basszusgitáros, Kinga Glyk az Eiffel Műhelyházban fog fellépni. Legutóbbi lemezének producere az ötszörös Grammy-díjas Michael League, hangmérnöke a szintén Grammy-díjas Nic Hard volt.
A dzsessz és a zulu kulturális örökség találkozik a dél-afrikai Nduduzo Makhathini szerzeményeiben.
A Blue Note-nál debütáló Modes of Communication: Letters from the Underworlds című albumát a The New York Times a 2020-as év legjobb dzsesszalbumai közé választotta.
Az e.s.t. zenekart 1993-ban megalakító három svéd zenész, Esbjörn Svensson, Dan Berglund és Magnus Öström a nyolcvanas évek európai dzsesszének legnagyobb hatású zenekarát alkotta. Az e.s.t. 30. évfordulója alkalmából Magnus Öström és Dan Berglund barátaikkal, Joel Lyssaridesszel, Magnus Lindgrennel, Verneri Pohjolával és Ulf Wakeniusszal közösen két nagyszabású koncertet adtak Kölnben és Stockholmban, május 12-én pedig az Erkel Színházban lépnek fel.
Másnap egy supergroup trió lép színpadra a Jazzfest Budapesten. A három zenész egyike Antonio Farao, az olasz dzsessz egyik kiemelkedő zongoristája és zeneszerzője, a másik az amerikai John Patitucci, a kortás dzsessz basszusgitáros, a harmadik pedig a szintén amerikai Gene Jackson dobos, aki a nyolcvanas évektől Herbie Hancockkal, Wayne Shorterrel és Dave Hollanddal dolgozott.
"A fesztivált május 14-én Dresch Mihály gálaestje zárja. Ezen a különleges estén bepillantást nyerhetünk a kiváló muzsikus életművébe. A jelenleg aktív három zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet mellett különleges vendégekre és alkalmi zenei találkozásokra is számíthat a közönség".
Fotó: Facebook - Jazzfest Budapest