art&design
Szentgyörgyi kiállításának nagyobb részét a hungarocell alapanyagból készült munkái alkotják. Kialakulásukat, keletkezésüket így írja le a művész: „Munkáim tulajdonképpen egy építőanyagból indultak és alakult ki, mégpedig a házfelújításunk során kimaradt néhány hungarocell táblából. Ezeket a lapokat nem tudtam hová tenni, ezért megpróbáltam műalkotásom alapanyagának felhasználni, ez a véletlen új utakat nyitott meg számomra. Kezdetben bele applikáltam különböző építési anyagokat a hungarocell felületébe, majd festettem rá. Későbbi képeimnél, nyomkodtam különböző anyagokat és eszközöket a hungarocell felületébe és erre a homorított mintás felületre festettem a képeim."
A jövő városképe
Szentgyörgyi legújabb sorozatának létrejöttét a hungarocell csomagolóanyag formára nyomott mintáinak köszönheti, amelyeket egyszeri használat után máskülönben kidobunk, illetve nem is tudjuk kidobni, mert veszélyes anyag lévén a szelektív kukába sem dobható. Ezeket az anyagokat a művésznő feldarabolta, kompozíciókat hozott létre a szeletekből, felragasztotta azokat, majd a felületükre festett.
Ezek a formák adottak voltak, a művésznő talált formáknak nevezte el őket, így ezek napjaink korhű lenyomatainak tekinthetők. Szentgyörgyi szándékosan nem faragott saját formákat, hanem a már meglévőt használt fel. Így bizonyos szempontból meg volt kötve a keze. Festésemmel pedig személyesebbé tette azokat. A későbbiekben ekként jellemzi munkáit a művésznő: "A hungarocell lapokon a formákon kívül kódokkal és feliratokkal ellátottak, amelyeket beépítek a kompozíciómba. Érdekes lehet később megvizsgálni, hogy a munkám milyen tárgynak a csomagoló anyaga volt előtte és honnan hová utazott. Továbbá munkámban még az is elgondolkodtató, hogy meddig fog látható lenni, mikor kezd el bomlani az anyag. Arra is kísérletet tettem munkáimmal, hogyan lehet megsemmisíteni az anyagot. Illetve kérdésessé vált számomra, hogy a benne szállított érték, vagyis a használati tárgy vagy a munkám lesz a hosszabb életű. Képeim témáit nem határozom meg előre, hanem megkeresem a formákban mi rejlik.”
Józsefváros átalakulása 2.
A kiállítás címe ezeknél a hungarocell városrészleteket ábrázoló képeknél egyértelműen kirajzolódik, hogy a modern ipari építészetre utal a művész. Illetve a veszélyes anyagra, mint hungarocell épületburkolóra, amely távol áll a régen alkalmazott vert fal természetes állapotától.
A kiállítás anyagát képezik a kör formájú alkotásai is, amelyeket Körképeknek nevezett el. Így ír róluk a művész: „Először is a képkeretekről beszélnék, amelyek anyaga kiselejtezett bicikligumi, ám mégis újszerűnek tűnik. A kép a kerékpározásra, az egészséges életmódra és a környezettudatos életre hívja fel a figyelmet. Hogy a képekről is beszéljek, a kiállítás gyönyörű helyszíne adott ihletet, hogy a rózsaablakot használjam témámnak, mivel a rózsaablak felosztása emlékeztet a bicikli küllőkre.”
A nyomokban téglát tartalmaz kiállításcím a rózsaablak kialakulását ábrázoló képeknél is tetten érhető.
A rózsaablak kialakulása
Szentgyörgyi Erika
Nyomokban téglát tartalmaz
A kiállítást 2024. október 10án Muladi Brigitta művészettörténész nyitotta meg.
A kiállítás 2025. január 15-ig látogatható.
Nyitvatartás: kedd, szerda, csütörtök 10–16 óráig; péntek, szombat, vasárnap, hétfő: 9–16 óráig .
Helyszín: Budatower, Budapest 1014 Kapisztrán tér 6.