bezár
 

zene

2024. 11. 08.
A lengyel dzsessz újítói a 12. Polska Jazz Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A lengyel dzsessz újítói a 12. Polska Jazz Fesztiválon A csütörtökön kezdődő fesztivál idén tizenkettedik alkalommal hozza el az erős hagyományokra épülő, ugyanakkor nyitott szellemiségű lengyel dzsessz legnagyobb újítóit - áll a szervezők az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében.   

A BMC és a budapesti Lengyel Intézet által szervezett, több mint egy évtizedes múltra visszatekintő fesztivál idei fellépői valamennyien a lengyel dzsessz új generációját képviselik - tették hozzá.

prae.hu

Felidézték, hogy a Polska Jazz története 13 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a BMC és a Lengyel Intézet stábjai egy megbeszélésen egyszerre álltak elő egy kizárólag lengyel dzsesszt felvonultató fesztivál ötletével. Röviddel a találkozó után nyitotta meg kapuit a BMC új épülete, amelyben az Opus Jazz Club is helyet kapott.

Az idei programot november 7-én, 20 órakor a Kosmonauci nyitja. Zenéjük a dzsesszben gyökerezik, de a hiphop, a drum and bass és az improvizáció nyelvéből is merít. A fiúcsapat egyedi hangzását alapvetően meghatározza a szaxofont, basszusgitárt, vibrafont és dobokat tartalmazó hangszerelés, stílusukkal pedig érzelmes dallamok és poliritmikus struktúrák között egyensúlyoznak. 

Idén tavasszal jelent meg debütáló albumuk Sorry, nie tu címmel, a U Know Me Records új leágazása, a U Jazz Me első kiadványaként. Nem sokkal később elnyerték a Sanki nevű díjat, amellyel a Gazeta Wyborcza a lengyel zenei színtér legizgalmasabb szereplőit tünteti ki - írták a közleményben.

November 8-án, pénteken Michal Baranski legújabb projektjével, a Masovian Mantrával folytatódik a fesztivál. Michal Baranski a lengyel és a nemzetközi dzsessz-színtér neves alakjainak közreműködésével ötvözte a lengyel és az indiai folklór elemeit, ami rendkívül dallamos és ritmikus hangzásokban öltött testet. 

A közlemény szerint Baranski a kortárs lengyel dzsessz-színtér kreatív és bátor szereplője, aki több tucat albumot rögzített olyan különböző, olykor szélsőségesen egyedi stílusú alkotók oldalán, mint Bennie Maupin, Dayna Stephens, Dan Tepfer, Tomasz Stanko, Michal Urbaniak vagy Zbigniew Namyslowski. Az utóbbi időben az indiai karnatikus zenében mélyedt el, és az indiai vokális ritmushangszer, a konnakol elkötelezett művészévé vált. 

Zenekarvezetőként a Masovian Mantra című albummal debütált, amely 2023-ban elnyerte a Grammy lengyel megfelelőjét, a Fryderyk-díjat az év legjobb dzsesszalbuma és az év dzsesszművésze kategóriában.

A fesztivált szombaton a Michal Aftyka Quintet zárja, amelynek tagjai a lengyel improvizatív zene új generációjából érkeznek. 

A tájékoztatás szerint zenéjük a modern ember által megtapasztalt érzelmeket közvetíti, legyen az a jelen pillanatban való szégyentelen lubickolás, a hiteltelen elméletek által keltett zavar vagy a csúcstechnológia fejlődésével kapcsolatos félelem. Munkájukban a kortárs német szcéna hatása (Petter Eldh, Christian Lillinger, Robert Landfermann, Elias Stemeseder) és az amerikai dzsessz egyes képviselőinek ihletése (Vijay Iyer, Steve Lehman, Mark Turner) egyaránt felfedezhető. 

Frukstrakt című, tavalyi debütáló albumuk elnyerte a Fryderyk-díjat, és nemzetközi kategóriában jelölést kapott a dzsesszvilág egyik legrangosabb kitüntetésére, a Deutscher Jazzpreisre is - olvasható a közleményben.

Négyzetes kép a leadben: Budapest Music Center hivatalos oldala

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés