bezár
 

art&design

2024. 10. 28.
A Nemzeti Galéria új kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Nemzeti Galéria új kiállítása Több mint háromszáz műtárgyat – köztük magyar és osztrák festményeket, grafikákat, bútorokat, viseleteket és egyéb használati tárgyakat – felsorakoztatva tárja a közönség elé a 19. század első évtizedeinek mindennapjait a Magyar Nemzeti Galéria Biedermeier mindennapok – Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című időszaki kiállítása.

Koncz Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) családokért felelős államtitkára a kiállítás hétfői megnyitóján emlékeztetett arra, hogy a 19. század számos változást hozott a társadalomban, a gazdaságban, a tudományban, a kultúrában, a politikában. Középpontba került az édesanyák, a szülők, a házastársak, a gyermekek, a testvérek, illetve a nagyszülők szerepe. 

prae.hu

Vigh Annamária, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria főigazgató-helyettese a megnyitót megelőző sajtóbejáráson kiemelte: a Műcsarnok 1938-as festménykiállítása óta nem nyílt olyan tárlat, amely a biedermeier stílusirányzatot és a korszakra jellemző kultúrát komplexen mutatná be. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a tárlat a biedermeier korszak legfontosabb alapértékeiről, a családról, az otthonról, a gyermek és a nő közötti kapcsolatról, a házasság és a szerelem meghatározó szerepéről szól.

Hangsúlyozta: ahhoz, hogy a tárlat létrejöhessen, számos magyar és külföldi partnerintézmény – köztük a Magyar Nemzeti Múzeum, az Iparművészeti Múzeum, a Petőfi Irodalmi Múzeum, a Budapesti Történeti Múzeum Kiscelli Múzeuma, valamint a bécsi Belvedere Múzeum és a Bécs Múzeum (Wien Museum) együttműködésére volt szükség.

Kiemelte, hogy a kiállítás nyitóhetében a 26 éven aluli magyar látogatókat kedvezményes jeggyel várja a Nemzeti Galéria, a családoknak pedig gyerekeknek szóló tárlatvezetést ajánlanak.

Prágai Adrienn, a kiállítás kurátora a sajtóbejáráson felidézte, hogy amikor elkezdte összegyűjteni a tárlat anyagát, fontos szempontként jelent meg előtte az, hogy olyan gyűjteményt hozzon létre, amelyet megtekintve a látogatók felismerhetik önmagukat, amelyhez saját élettapasztalataikkal is kapcsolódni tudnak. Éppen ezért a tárlat – a korszak művészeti emlékanyagából kiindulva – az emberi életút főbb szakaszaiban és helyzeteiben tárja a látogatók elé az élet minden területén megjelenő biedermeier korszellemet.

A születéstől a halálig vezető tematikai egységekből kibontakoznak a tipikusan ebben az időszakban nagy súllyal megjelenő témák, toposzok és műfajok – fejtette ki a kurátor, hozzátéve, hogy a bemutatott alkotásokon keresztül emellett a reformkortól a kiegyezésig tartó korszak jelentős változásokat hozó történelmi kontextusai is kirajzolódnak.

Mint arra a sajtóbejáráson kiosztott ismertető is kitért, az összművészeti szemlélettel megrendezett kiállítás a hazai biedermeier festészet ikonikus ábrázolásai mellett a korabeli bécsi művészeti élet legnagyobb mestereinek alkotásaival is megismerteti a közönséget.

A legjelentősebb magyar alkotók – Borsos József és Barabás Miklós – mellett Friedrich von Amerling, Ferdinand Georg Waldmüller, Josef Danhauser és más jelentős osztrák festők alkotásai jelennek meg a kiállításon, amelyet nagyszabású restaurálási program előzött meg. Ennek köszönhetően a jól ismert művek mellé eddig nem látott képek is kerülhettek.

A tizenegy szekcióból álló tárlat az emberi élet egyes korszakain, a születéstől kezdve a gyermek- és ifjúkoron át az egyén társas viszonyain, azaz a szerelmen, a házasságon, a családon keresztül a társadalmi szintű kontextusokat, köztük a művészi hivatást, a korabeli szórakozási formákat, a természethez való szoros kötődést is bemutatva egészen a halál művészi ábrázolásáig vezeti a látogatót. A halál témája a korszakban gyakori gyermekhalálozások miatt érzett személyes fájdalomként, valamint a szabadságharc leverése után érzett nemzeti gyászként is megjelenik a gyűjteményben - hívta fel a figyelmet a kurátor a sajtótájékoztatón.

A tárlat keddtől február 9-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galériában.

Négyzetes kép a leadben: MTI/Hegedüs Róbert

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
(Súlyosan elfogult vélemény)
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés