film
Az Arbeitsgemeinschaft Donauländer (ARGE Donauländer) nagylelkű támogatásának köszönhetően a régió 10 filmes alkotója között összesen 2400 euró összegű jutalmat osztottak szét.
A Régió fő kategóriák nyertesei közül az animációs kategóriában Asparuh Petrov Trace című alkotása nyert, amely a zsűri szerint egy sokrétű film, tele küzdelemmel és finomsággal. A legjobb dokumentumfilm díját Lia Lőrinczy Who I Can Still Become című műve kapta, amely a magyar dokumentarizmus legjobb hagyományait folytatja. A fikciós kategória győztese Olga Kosanovic Land of Mountains című katartikus alkotása lett, amely különleges dramaturgiai megoldásaival és kiváló színészi játékával emelkedik ki. A kísérleti filmek között Zuza Banasinska Grandmamauntsistercat című lenyűgöző műve diadalmaskodott, amely éles vágásaival és archív beavatkozásaival teremt költészetet. A super short kategóriában Alexandra Dzhyganskaya Under the Endless Sky című filmje nyert, amely az emlékezés ellentmondásos tapasztalatát érzékletesen és empatikusan mutatja be az alkalmazott animációs technikával.
A Régió diákzsűri díjai között az animációs kategóriában Júlia Tudisco CHILDREN OF THE BIRD című filmjét díjazták, amely egy nagy történetet intim és megközelíthető módon mutat be bájos vizuális elemekkel és szerethető karaktertervezéssel. A dokumentumfilm kategóriában Dorottya Márton How Did I Get Here? című műve nyert, amely őszinte és szívből jövő kutatást mutat be saját történelmünk megértésére irányuló vágyunkról. A kísérleti filmek diákzsűri díját Miro Manojlovic Rule No. 5: Shadow Your Man Closely című alkotása kapta, amely a történelmi jelentőségű anyagokat strukturalista montázsok szigorúságával és keserű nosztalgiával kombinálja. A fikciós kategóriában Péter Karácsony High-Stand című filmje győzött, amelyben Sólyom és Bogyó egy hétvégi vadászatra indulnak, ám sokkal többet látnak, mint vadat. A super short kategóriában Katarzyna Orlowska Half Empty című műve kapott elismerést, amely a függőségről szól, ahol a vágy fokozódik, míg végül a pohár összetörik.
A fesztivál emellett a nemzetközi alkotókat is elismerte, többek között Sweet Like Lemons (Animáció) című alkotást Jenny Jokela-tól és Last Days (Fikció) című alkotást Stenzin Tankong-tól, ezzel is kiemelve a világ minden tájáról érkező filmkészítők sokszínűségét és kreativitását.
A Blue Danube Film Festival célja a határokon átívelő kulturális együttműködés elősegítése: a fesztivál keretében nagy sikerű workshopot tartott Tracie Holder amerikai dokumentumfilm-producer, Nemes Anna rendező (Szelíd) és Máté Dorottya producer, akik a filmkészítés finanszírozási és promóciós részéről osztottak meg hasznos ismereteket a résztvevőkkel. Pozsony mellett, Dévényben, speciális helyszínen a Duna-menti régió legjobb animációs és kisjátékfilmjeit láthatták az érdeklődők. Esztergomban a Kaleidoszkóp-házban a kísérleti filmesek voltak a középpontban. A Central European Initiative támogatásának köszönhetően a Szlovéniából, Ausztriából, Észak-Macedóniából, Szlovákiából, Ukrajnából és Magyarországról érkezett filatal rendezők és producerek háromnapos szakmai programon vettek részt. A feszitvál kezdete Bécsben Muszatics Péter A dicsőség ösvényei című kiállításának megnyitója volt a Collegium Hungaricumban. A tárlat a jövő év közepéig ingyenesen látogatható.
A nyertesek teljes listáját és a zsűri indoklásait megtalálják itt.
Forrás: Blue Danube Film Festival
Felhasznált fotók: Török Levente (Blue Danube Film Festival)