építészet
A Bercsényi a rendszerváltás előtti fővárosi underground egyik legfontosabb kulturális intézménye és találkozóhelye volt. A név a helyszínből adódott, mivel a Bercsényi utca 28-30-as szám alatt működött a Műszaki Egyetem Építészmérnöki karának kollégiuma.
1963 őszén itt adták ki először a Bercsényi 28-30 című kollégiumi lapot, amely a hatvanas évek második felétől az egyetemi életen túlmutató, átfogó témákkal is elkezdett foglalkozni. Eleinte interjúk, vitaanyagok, tervdokumentációk jelentek meg Rajk László, Reimholz Péter, Makovecz Imre, Nagy Bálint, Nagy Tamás szerkesztésében, de a nemzetközi építészetelmélet számos központi írása is itt volt olvasható először magyarul, például Yona Friedmanntól, Aldo Rossitól és Robert Venturitól.
Később performansz-dokumentációkat, kiállítási beszámolókat és kritikákat is közöltek mások mellett Hajas Tiborról, Erdély Miklósról, Bak Imréről, Bódy Gáborról, Maurer Dóráról és a nem hivatalos művészet számos meghatározó alkotójáról.
A Bercsényi 28-30 című folyóirat néhány oldalas stencilezett lapból a nyolcvanas évekre a magyar neoavantgárd képzőművészet, a doktrinér modernizmussal szembehelyezkedő építészet egyik legjelentősebb platformjává vált. A folyóirattal párhuzamosan működött a Bercsényi Klub, ahol kiállítási lehetőséget biztosítottak azok számára, akik a hivatalos helyeken nem jelenhettek meg. Ebben a térben zajlott le Hajas Tibor két kultikus performansza, itt lépett fel rendszeresen az Illés együttes, a Syrius, a Kex, később az Európa Kiadó, Másik János, a Balaton, a Bizottság.
Az emlékező események keretében április 26-27-én több kiállítás kiköltözik a Móricz Zsigmond körtéri aluljáró elhagyatottan és üresen álló üzlethelyiségeibe. Átfogó történeti tárlat mutatja be a B28-30 folyóiratot és a Bercsényi Klubot, az egyik aluljárós üres térben - a 11. kerület kulturális életét gazdagító 1111 Galériával koprodukcióban - április 26-án 19 órakor nyílik meg Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024 című fotótárlata.
A Trabant együttes kapcsán zenészként is ismertté vált Vető János karrierje a hatvanas évek vége óta kíséri a Bercsényi Klub történetét. A Hajas-életmű tevékeny résztvevője volt - 1980-ban ott ült abban a balesetet szenvedő autóban is, amelyben Hajas meghalt. A kiállításon bemutatott fotói és Hajas Tibor 1980-as Virrasztás és Hajas Zürich című performanszairól készült videója megeleveníti a hely és kor szellemét, az államszocializmus tűrt és tiltott kategóriájának határán egyensúlyozó alkotók művészeti stratégiáit.
A Vető-kiállítás megnyitóját több kísérőprogram és koncert követi. Szombaton délután filmklub lesz, amelyen Lichter Péter Üres Lovak című filmjét vetítik - ebben két magyar/amerikai rendező, Kertész Mihály és Bódy Gábor személye találkozik. Szintén szombaton délután kerekasztal-beszélgetést tartanak a Bercsényi nagytársalgójában, ahol az újságszerkesztésről, a hetvenes-nyolcvanas évek hangulatáról és a kollégium kulturális szerepéről beszélget Hartvig Lajos és Szabó Anna Julianna építész, Rauschenberger János díszlettervező, építész, képzőművész, valamint Taksás Mihály díszlettervező, aki a B28-30 egykori szerkesztője volt.
A koncertek szombat este lesznek: a kollégium klubhelyiségében, a Gödörben Másik János, a Balaton, valamint az Ági és Fiúk lép fel.
Kép forrása: a szakkollégium Facebook oldala