zene
Puccini keveset játszott művét Kürthy András magyarországi operarendező viszi színre és Horváth József vezényli. A két főszerepet Egyed Apollónia és Pataki Adorján játssza.
Szép Gyula, az intézmény vezetője a produkciót bemutató hétfői sajtótájékoztatón kiemelte: a slágereket felvonultató többi Puccini-műhöz képest a Manon Lescaut "igazán zenéből van", a zene dominálja az egész előadást, mintegy főszereplővé lép elő.
A Kolozsváron több mint 30 éve rendező Kürthy András elmondta: az volt a célja, hogy az előadás látványvilágának egy része semmiképp ne legyen hagyományos. A modern díszletbe hagyományos jelmezeket tett, ezáltal teremtve meg a feszültséget, és elejét véve annak, hogy unalmas legyen az előadás. A díszletet Székely László, a jelmezeket Bianca Imelda Jeremias tervezte.
Kitért arra, hogy ez a második Puccini-opera, melyet színre visz, és a munka során a kottából indult ki, a szerzői utasításokra hagyatkozott, melyek nagyon fontosak számára.
Rámutatott, hogy az egyes értelmezésekkel ellentétben Manon az első felvonásban még nem romlott nőszemély, hanem ártatlan, ez köszön vissza a kolozsvári rendezésben is. Míg az első felvonást idealista, légies szerelem jellemzi, a másodikban már "a kémia dolgozik", és ez a fajta szerelem korábban ismeretlen volt az operairodalomban - jegyezte meg.
A női főszereplőt, Manont alakító Egyed Apollónia és a lovag szerepében színpadra lépő Pataki Adorján arról beszélt, hogy Puccini operáját egyszerre jellemzi a líraiság és a könnyedség, valamint a drámaiság. Úgy vélték, hogy a főszerepek megformálása épp emiatt testi és lelki érettséget követel.
Mint elhangzott, Pataki Adorján a Magyar Állami Operaház előadásában is eljátssza majd idén a lovag szerepét, amikor a társulat a Bukaresti Operafesztiválon lép fel.
Kép forrása: a Kolozsvári Magyar Opera Facebook oldala