bezár
 

zene

2009. 09. 25.
Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval
Sajtótájékoztató 2009. szeptember 24-én, a budapesti Lengyel Intézetben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sajtótájékoztatót tartott az Operaverseny és Fesztivál igazgatósága. Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere, Bányai Edina, a Szegedi Ifjúsági Napok igazgatója, Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok ügyvezető igazgatója és Havas Ágnes, az Operaverseny igazgatója az újra megrendezésre kerülő, lassan hagyománnyá váló Operaverseny tapasztalatait összegezte, valamint felvázolták a friss elképzeléseket.

prae.hu

Ahhoz, hogy az énekesek komplex előadói teljesítményét megítélhesse a zsűri és a közönség, különböző előadások szereplőiként kell látniuk őket. Ezért minden évben öt produkciót hoznak létre, öt különböző ország operaházában, amelyek mindegyike bemutatásra kerül a versenyt záró fesztivál keretében, ahol nem csupán a versenyszerepek birtokosai, de maguk a produkciók is versenyeznek.

A fesztivál partner operaházai 2009-ben

Csokonai Színház (Debrecen, Magyarország)
Państwowa Opera Bałtycka (Balti Opera - Gdansk, Lengyelország)
Theater Biel Solothurn (Bienne, Svájc)
Národní divadlo moravskoslezské (Morva-Sziléziai Nemzeti Színház - Ostrava, Cseh Köztársaság)
Dicapo Opera Theatre (New York, USA)

Az első forduló 2009 áprilisában volt

Az első körben a zsűri (öt helyszínen: New Yorkban, Gdanskban, Budapesten, Párizsban és Bergenben) elsősorban a hangi adottságok illetve az énektudás alapján válogatta ki a továbbjutó versenyzőket. Mind az öt helyszínen kiválasztottak egy-egy továbbjutót az öt produkció összes versenyszerepére, így minden egyes versenyszerepre öt jelölt került a második fordulóba.
 
A második forduló 2009. május 29-én és 30-án volt

A második forduló a fesztivál helyszínén, Szegeden zajlik. Itt válogatják ki a rendezők saját produkcióikhoz a versenyszereplőket, vagyis a döntőbe kerülő tizenöt versenyzőt. Ezután a versenyzők a próbaidőszak során a partner operaházakban készülnek fel a végső megmérettetésre.
 
A döntő 2009. november 3–17-én lesz

A döntő a kéthetes fesztivál keretei között zajlik. Az öt országból érkező produkciókat egyetlen helyszínen, a Szegedi Nemzeti Színházban tekintheti meg a közönség és a zsűri, innen közvetíti a versenyprogramot - a Duna Televízió segítségével - a Mezzo Televízió 39 ország részére. Így a felfedezett értékek végül eljutnak a modern operajátszás közönségének legszélesebb nyilvánosságához.

Díjak

A verseny végén a Legjobb Női Operaelőadó és a Legjobb Férfi Operaelőadó díjak kerülnek átadásra. A 2009-es év győztesei pedig a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál valamely későbbi rangos produkciójában kapnak kiemelt fellépési lehetőséget.

Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere kiemelte, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére az Operaverseny idén több támogatást kap, minthogy jó reklámnak bizonyul Szeged városa számára.

Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok ügyvezető igazgatója pedig arról beszélt, hogy az Operaverseny a Pécs 2010 program részét képezi, valamint a Pannon Filharmonikusok idén is a verseny rezidens zenekara lesz.

Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval döntéjének zsűrije

Fabrizio Melano a nemzetközi operavilág meghatározó karaktere, aki több évtizedes pályafutása során állandó vendégrendezője volt többek között a Lyric Opera of Chicago-nak, a New York City Opera-nak, a Houston Grand Opera-nak, a Florida Grand Opera-nak, a Washington National Opera-nak és az Opera Company of Philadelphia-nak. 1970 óta a New York-i Metropolitan Opera házi rendezője, aki szinte az egész operairodalmat a világ egyik leghíresebb teátrumának színpadára állíthatta. 1988-ban James Levine zenei vezetésével itt álmodta színre a Trubadúrt, Luciano Pavarotti-val és Marton Évával a főszerepben.

Bátor Tamás a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végzett operaénekes, a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezető igazgatója. A milánói Scalaban debütált, azóta világszerte számos fesztivál és operaház vendégművésze. Rangos nemzetközi események felkért résztvevője intendánsként és zsűritagként egyaránt.

Daniele Borniquez a milánói Scalaban működő akadémia zenei vezetője, valamint a IV. és V. Leyla Gencer Nemzetközi Énekverseny igazgatója. Rendszeresen közreműködik több nagyszabású énekverseny – Francisco Vinas - Barcelona, Renata Tebaldi - San Marino, Competizione dell'opera - Drezda, Città di Lucca – Giacomo Puccini – zsűrizésének munkájában.

Laurence Dale az Evian Festival és az Opéra Theatre de Metz művészeti vezetője. Tenorként a bécsi Staatsoper és a berlini Deutsche Oper, a Royal Opera House (Covent Garden, London) és az Opéra de Paris rendszeres fellépője volt, rendezőként 2000-ben az Opéra de Bordeaux-ban, karmesterként 2008-ban a Johannesburg Civic Theatre-ben debütált. Mesterkurzusaival – a „Hang Doktoraként” bejárta Franciaországot, Hollandiát, Észak- és Dél-Amerikát valamint Dél-Afrikát. Jelenleg Párizsban tanít.

Paul-Emile Geslin a Mezzo Televízió partnerkapcsolati igazgatója, eredetileg a Sorbonne-on végzett zenetudós. Franciaország legnevesebb zenekarainál (Strasburg Philharmonic Orchestra, Ile de France National Orchestra) szerzett tapasztalataival feladata a kiemelt fontosságú fesztiválok (Festival d’art lyrique d’Aix en Provence, Festival de la Roque d’Anthéron, Greek Festival - Athén, Misteria Paschalia Festival - Krakkó, Granada Musical and Dance Festival) legjobb produkcióinak kiválasztása és műsorra tűzése.

Stein Olav Henrichsen karmester, nemzetközi együttműködések művészeti vezetője, a bergeni Den Nye Opera igazgatója és a Bit 20 Ensemle művészeti vezetője. 1992 és 2006 között az Opera Vest igazgatói feladatait is ellátta. Az oslo-i Ultima Contemporary Music Festival elnöke, valamint az Operatorium elnökségi tagja. 2000-ben a Bergen Európa Kulturális Fővárosa program művészeti vezetőségének elnöke volt.

Marton Éva egyetemi tanár, operaénekes. Kossuth-díjas, Bartók- és Pásztory-díjas előadóművész, a Bécsi Operaház magánénekese és örökös tagja, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető tanára. Marton Éva a világ egyik legkiemelkedőbb drámai szoprán énekesnője. Széleskörű repertoárja szinte egyedülálló, a Verdi, Puccini, R. Strauss, Wagner szerepek mellett otthon van a verismo – Giordano, Ponchielli – világában is. A lírai szoprán Marton Évából az évek folyamán, következetes munkával vált korunk egyik legnagyobb drámai szopránja, aki immár több mint 30 éve a világ legjobbjaihoz tartozik.

A Fesztivál programja és a döntősök

David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja – Ősbemutató
2009. november 3., 4.

Csokonai Színház (Debrecen, Magyarország)
Rendező: Nadine Duffaut
Közreműködik a Debreceni Filharmonikus Zenekar és a Csokonai Színház Énekkara

Döntősök: Nyári Zoltán (tenor - Magyarország), Le condamné szerepében, Donita Volkwijn (szoprán - USA) , La Condamnée szerepében és Chul Jun Kim (basszbariton - Korea), Le Friauche szerepében

Richard Strauss: Ariadné Naxosban
2009. november 6., 7.

Państwowa Opera Bałtycka (Gdansk, Lengyelország)
Rendező: Marek Weiss
Közreműködik a Balti Opera Zenekara

Döntősök: Patrick Bladek (tenor - Franciaország) Bachus szerepében,
Ariana Chris (mezzoszoprán - Kanada) Composer szerepében,
Rácz Rita (koloratúrszoprán - Magyarország) Zerbinetta szerepében

Bohuslav Martinů: Alexandre bis – Magyarországi bemutató
Maurice Ravel: Pásztoróra
2009. november 9., 10.

Theater Biel Solothurn (Bienne, Svájc)
Rendező: Bagó Bertalan
Közreműködik: a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Döntősök: Friederike Meinel (mezzoszoprán-Németország) Philoméne szerepében, Balczó Péter (tenor - Magyarország) Oscar, Gonzalve szerepében, Stanisław Kierner (bariton -Lengyelország) Alexandre, Ramiro szerepében

Marco Tutino: Vita – Magyarországi bemutató
2009. november 12., 13.
Morva-Sziléziai Nemzeti Színház (Ostrava, Cseh Köztársaság)
Rendező: Telihay Péter
Közreműködik: a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Döntősök: Zuzana Dunajčanova (szoprán – Szlovákia) Vita szerepében,
Marc Haffner (tenor - Franciaország) Dr. Posner szerepében,
Chad Armstrong (bassz-bariton – Kanada) John Donne szerepében

Tobias Picker: Emmeline – Európai bemutató
2009. november 15., 16.
Dicapo Opera Theatre (New York, USA)
Rendező: Alföldi Róbert
Közreműködik a Pannon Filharmonikusok, a Fesztivál rezidens zenekara

Döntősök: Kristin Sampson (szoprán - USA) Emmeline szerepében,
Nyári Zoltán (tenor - Magyarország) Matthew szerepében,
Iulia Merca (mezzoszoprán - Románia) Aunt Hannah szerepében

Díjátadó Gála – Élő közvetítésben a MEZZO Televízióban
2009. november 17.
Rendező: Vidnyánszky Attila
Közreműködik a Pannon Filharmonikusok, a Fesztivál rezidens zenekara

Az Operaverseny produkciói otthoni bemutatóikat követően utaznak a novemberi, szegedi fesztiválra. Jelenleg egyedül Alföldi Róbert és az általa a Dicapo Operában (New York) rendezett darab három versenyszereplője - Nyári Zoltán, a tavaly is döntős Kristin Sampson és a budapesti első fordulóból továbbjutott, fiatal román mezzoszoprán, Iulia Merca - van túl az első „éles“ megpróbáltatáson, vagyis a próbaidőszakon és a bemutatón.

A sajtótájékoztató végén Alföldi Róbert beszélt New York-i tapasztalatairól.

Az Emmeline próbaidőszaka augusztus második hetében kezdődött, a zenei próbák indulását követően a Nemzeti Színház igazgatója, s egy héttel később a kétszeresen döntős tenor is nekivágott a tíz órás repülőútnak. New York egyikük számára sem volt ismeretlen terep: Alföldi az Operaverseny keretében már tavaly is ebben a különleges operaházban rendezett (darabja, a Salemi Boszorkányok a verseny 2008-as döntőjéből a legjobb produkciónak járó díjjal távozott), Nyári pedig korábbi turnéi során már többször járt az Egyesült Államok nagyvárosaiban, köztük New York-ban is.

A bemutató – 2009. szeptember 10-én - telt ház előtt zajlott, a közönség állva tapsolt, s a darab visszhangjára sem lehet panasza az alkotóknak.
Alföldi Róbertet különösen meghatotta, hogy Anthony Miller - a tavalyi operarendezésének alapjául szolgáló regény szerzőjének (Arthur Miller) öccse - nem csupán kíváncsi volt az előadásra, de személyesen is gratulált neki.

A darab a kritikusokat sem hagyta hidegen. Steve Smith, a New York Times újságírója cikkében elsősorban a történet időtlenségét és a szerző (Tobias Picker) fülledt naturalizmusát dícséri. A szereplőkről a következőt írja: „Kristin Sampson a szemünk láttára alakul át ártatlan lányból kitaszított nővé a címszerepben, hangja könnyed és megnyerő, Iulia Merca jelenléte (bigott nagynéniként) valóban súlyos és szigorú… Nyári Zoltán pedig tiszta és átható hangot kölcsönöz Emmeline felnőtt fiának, Matthew Gurney karakterének.

A New York Times mellett a 2 milliós példányszámú, országos terjesztésű Wall Street Journal is elismerően nyilatkozik a darabról: „Az Emmeline szikár, minimalista előadásmódja felülmúlja a darab első – 1996-os, Santa Fé-i – bemutatójáét is, s ez az erősen absztrakt kifejezésmód anélkül tolmácsolja a főszereplő, Emmeline végtelen magányát, hogy megtörné a színház méretéből fakadó intimitást” – írja Heidi Waleson Tragédiából született egyesülés című kritikájában. „A mindennemű érzelgősséget mellőző rendezésnek köszönhetően hangsúlyt kap az opera fontos, mögöttes mondanivalója a férfiak gyengeségéről és a nők sztoikus erejéről… az opera görög tragédia-jellegét Alföldi a kórus tagjainak rituális, gépies mozgatásával is nyomatékosítja.
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele

Más művészeti ágakról

Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés