zene
A kísérletben kilenc ismert dalszerző, zenei újságíró és MI szakértő is részt vett, köztük Balla Gergely, Barkóczi Noémi, Czutor Zoltán, Csepelyi Adrienn, Dés László, Harcsa Veronika, Hegyi Dóra, Járai Márk és Mérő László, nekik sikerült tetten érni az MI nyomát a szerzeményekben. Egy videóban mondták el, milyen különbségek megfigyelésével jöttek rá a megfejtésre.
"A mesterséges intelligencia is lehet jó, ha bizonyos ötletek megvalósításában segítségül hívjuk. Viszont az már baj, ha miatta eltávolodunk az embertől és az emberi zenéléstől, mert az páratlan és pótolhatatlan" - fogalmazott Dés László. Czutor Zoltán kétkedésének, Járai Márk félelmének adott hangot a gép dalszerzői alkalmasságával kapcsolatban.
"Biztos vagyok benne, hogy dalszerzőként nem fogom beépíteni az MI-t az alkotásba. Dalszerzőnek lenni egyfajta gondolkodásmód, életforma, ahol nem feltétlenül a végső produktum a cél" - mondta Barkóczi Noémi. A Platon Karataev dalszerző-frontembere, Balla Gergely szerint nagyon torzítaná alkotói folyamatát, ha egy ennyire markáns külső dolgot emelne be.
A kísérlet négy hete alatt 4303 szavazat érkezett, a résztvevőknek mindössze 19,7 százaléka találta el mindhárom dal esetében a helyes megfejtést. A 100 százalékban MI által írt zenét az emberek nagy része felismerte, míg azt a két dalt, amit részben vagy egészben emberek írtak, a legtöbben már nem tudták megkülönböztetni egymástól.
A Peace of Mind című dalt, Kozma Kata és Zentai Márk közös szerzeményét a szavazók harmada, 35,9 százaléka azonosította be helyesen. A tévedés a Hard to Say Goodbye című dal kapcsán jelentkezett leginkább: az ember és az MI közös alkotását a szavazatok csaknem fele, 48 százaléka teljes mértékben emberi dalszerzők alkotásának jelölte. Az MI-vel közös dal megírásához Kádár-Szabó Bence és Sebestyén Áron három MI-alapú programot használt. A Dreamscapes című dalt teljes mértékben gép írta és adta elő. Ezt a tippelők mintegy háromnegyede, 72,6 százalék eltalálta.
A dalszerzők napját 2018-ban az Artisjus Egyesület hívta életre azzal a céllal, hogy felhívja a közönség figyelmét a zenei produkciók mögött zajló alkotómunkára és az alkotókra.