zene

Egy kritika szerint Kurtág Fin de partie-ja szeretetteljes búcsú a 20. század modernizmusától. Kurtág György Samuel Beckett drámája nyomán írt operáját 2018 novemberében mutatták be Milánóban. A Teatro alla Scala előadását Pierre Audi rendezte, a produkció később Amszterdamban, majd Valenciában és Párizsban is színre került, a szereposztás azonos volt a premierével. Az egyik holland kritikus úgy látta, „Beckett kietlen világának csonkolt alakjai ezúttal elvesztik brutális vonásaikat. Kurtág György szeretettel burkolja be őket zenei világával. Az ő »végjátéka emberi«, majdhogynem gyöngéd.”
A játszma vége elnyerte az egyik legrangosabb elismerést, az International Opera Awards világpremier kategóriájának díját. A budapesti előadáson a Danubia Zenekar működik közre, az együttes aktívan részt vett az ősbemutató előmunkálataiban, a muzsikusok közvetlenül a szerzőtől kapták az instrukciókat.
Opera egy részben, szünet nélkül, francia nyelven, magyar felirattal.
Az előadás a Liszt Ünnep keretében az Elbphilharmonie Hamburggal és a Kölner Philharmonie-val közös programként, a Müpa szervezésében valósul meg.
Az előadást 17.30 órai kezdettel, Előhang címmel Fazekas Gergely zenetörténész műismertető előadása előzi meg az Előadóteremben, melyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről a koncertre jeggyel rendelkezők.
A milánói Teatro alla Scala előadása
Vezényel: Markus Stenz
Szereplők:
Hamm: Frode Olsen
Clov: Haja Zsolt
Nell: Hilary Summers
Nagg: Leonardo Cortellazzi
Közreműködik: Danubia Zenekar
Zenei munkatárs: Sándor Szabolcs
Képek forrása: Kurtág Györgyx fotóját Szilágyi Lenke készítette 2014-ben, Lisens: CC BY SA 3.0
Markus Stenz fotója: Müpa honlapja