film
A Lichter Péter rendezésében és Kránicz Bence forgatókönyvéből készült egész estés film állami támogatás nélkül, több mint száz némafilm képi anyagának felhasználásával jött létre. A film főszereplője Mácsai Pál, producere Hegyesi Fanni, sound designere Kovács-Vajda Bence volt.
Jelenetkép a filmből
Több külföldi szakmai lap, például a Little White Lies és a Filmmaker Magazine is méltatta A titokzatos stylesi eset ötletességét és a regény adaptációjának újszerűségét. Itthon Nagy V. Gergő így írt róla a Filmvilág folyóiratban:
„Ez az öröm Poirot örömére hasonlít – sugallja Lichter, aki a játékos machinálást, a képek és korszakok felszabadult vizsgálatát (meg a befogadás aktusát) egyfajta nyomozássá transzponálja, vagy akként értelmezi. „Új és új rendszerbe illesztem [a kérdéseket], míg a lehetséges válaszok, mint a kirakósjáték fogacskái, egymásba nem kapaszkodnak” – zengi el Mácsai egy ponton Poirot ars poétikáját, ami jelen esetben a képalkotói logikára is érvényesnek látszik: Lichter műve maga is egyfajta film- és médiatörténeti kirakósnak hat. A videójátékok és az olcsó digitális effektusok úgy bontják szét, írják felül és alakítják át a múltból megidézett filmek képeit, mint ahogy maga Hercule Poirot bánik a valóság tényeivel: az önkényes, kubista mozikollázs a módszeres analízis eszközének látszik, a régivágású nyomozás pedig a költői igazságok keresésének. Lichter filmje végső soron azt bizonyítja, hogy a rendszerező elemzés és a jókedvű kutatás járulékosan költészetet teremt, sőt, talán egylényegű vele – s ez aligha meglepő egy olyan író-beszélő-tanító filmestől (franciául így hívnák: l’homme cinéma), aki az eddigi pályaíve alatt görbe hidat vert a verseskötet, a szaktudomány, a legkommerszebb tömegfilm és az legabsztraktabb avantgárd közé, mert a szélsőségek szabad montázsában ismerte föl a tudás (vagy a szépség) ígéretét.”
Az avantgárd krimi már bárki számára elérhető ingyen a YouTube-on:
És a Vimeón:
Forrás: a produkció