art&design
Az Ugrás a jövőbe! kreatív pályázat arra biztatta a hazai és határon túli tizenéveseket, hogy osszák meg elképzeléseiket a jövőről. A pályázatra idén is több mint 300 diák regisztrált. A díjazottak 3D nyomtató mellett FabLab workshopot és könyveket, valamint életre szóló élményeket és a pályaorientációt segítő tudást vihettek haza az eredményhirdetésről - olvasható a MOME közleményében.
Mint írják, az első helyezett négyfős csapat az Alföld gazdasági, társadalmi problémáit és földrajzi sajátosságait vette figyelembe a jövő iskoláját megalkotó Purple Pioneers elnevezésű oktatási projektben, amely komplexen segítené a hátrányos helyzetű családokat, nem csak egy-egy diákra fókuszálva. Elképzelésük szerint a jövő iskolája és kollégiuma teljesen zöld, inkluzív és önfenntartó lenne. A csoportból hárman - Murber Júlia, Czibók Zorka és Prasch Ráhel - a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum tanulói, Róth Ákos pedig a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium diákja. A csapat Tornyánszki Éva és Csernák Janka mentorok segítségével dolgozott, az elképzelt iskolába és lakóépületbe tágas közösségi tereket és rengeteg növényt terveztek.
Második helyen végzett a Batu Kán csapata, amelynek tagjai - Kálloy Molnár István, Ujfalussy Dávid, Mátrai Anna, Trencsényi Márk - a budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola kilencedik osztályos tanulói, és Győrffy Rachel, valamint Pataki Zsolt mentorálása mellett fejlesztették tovább sikerrel a második fordulóban Futurarium - a jövő múzeuma című projektet. Elképzelésük szerint ez lenne a világ első olyan múzeuma, amelynek középpontjában nem a múlt áll, hanem a megálmodott és megvalósított jövőképek. A jövő múzeumában filmeken, tárgyakon és maketteken keresztül lehet elmerülni a Metropolis, a 2001: Űrodüsszeia vagy éppen H.G. Wells és Asimov világában.
Harmadik helyezést ért el a győri Révai Miklós Gimnázium és Kollégium tizedikeseiből álló háromfős csapat: Darázs Anna, Kovács Blanka és Bartek Tekla Apolka. Ők Cser Boglárka Johanna és Darab Zsuzsa mentorok segítségével dolgoztak a második fordulóban Glacies Oscula elnevezésű projektjükön, amely a méheket veszélyeztető környezeti ártalmak, a méhek kihalásának problémájára reagál. Az általuk elképzelt jövőben a méhek kihalása miatt lehetetlenné válik az élelmiszertermelés a világban. Projektjükben a növények beporzására a denevéreket vonják be a folyamatba egy úgynevezett Beporzást Elősegítő Szerkezet használatával.
Különdíjat kapott az Elmepalota csapat projektje, amelyet a Madách Imre Gimnázium tizedik osztályos tanulói Horváth Katalin és Vinnai Lujza Blanka fejlesztettek mentoraik, Tímár Borbála és Egressy András segítségével. Az általuk elképzelt jövőben Európában az emberek több mint kétharmada használ Álommonitort és annak kiegészítőit, például egy olyan tervezőprogramot, amivel előre meg lehet határozni, hogy mit álmodjunk.
A közlemény idézi Szentandrási Dórát, a MOME oktatóját, a projekt vezetőjét, aki szerint a pályázatra beérkezett munkákból az egyetem átfogó képet kapott a Z generáció jövőképéről, a résztvevők pedig lehetőséget kaptak arra, hogy kibontakoztassák a bennük rejlő kreativitást, fejlesszék a kritikus gondolkodást.
A MOME a 7-10. osztályos korosztály számára hirdette meg az Ugrás a jövőbe! ötletpályázatot, arra biztatva őket, hogy alakítsanak két-öt fős csapatokat, képzeljék el, milyen lesz a jövő, és tervezzenek együtt tárgyat, tevékenységeket, szolgáltatásokat - áll a közleményben.