art&design
A patafizika a világ kifordított, képzeletbeli megoldásainak (ál)tudománya, amely az abszurd dráma ősatyjaként számon tartott Alfred Jarry francia drámaírótól származik - emlékeztetett a tárlat csütörtöki sajtóbemutatóján a Műcsarnok szakmai igazgatója.
Szegő György elmondása szerint a kiállítás a patafizika témájához kapcsolódó magyar és európai képzőművészetbe nyújt betekintést, különös tekintettel Alfred Jarry diákcsínyből rémbohózattá fejlődött, Übü király című drámájának képzőművészetre gyakorolt hatására.
Garami Gréta, a tárlat kurátora hozzátette: az 1873-ban született Jarry nemcsak a színház világára, hanem korának szimbolistáira és a 20. század első felének legnagyobb avantgárd alkotóira is nagy hatással volt.
Jarry egyaránt inspirációs forrást jelentett Pierre Bonnard, Henri de Toulouse-Lautrec, Henri Rousseau, Marcel Duchamp, Joan Miró, Max Ernst, Jean Dubuffet és Pablo Picasso számára, majd az 1948-ban létrejött, jórészt titokban tevékenykedő nemzetközi Patafizikus Kollégium révén óriási tábora alakult ki a patafizikával foglalkozó alkotóknak.
Diákcsínyből avantgárd címmel a kiállítás első szekciója a patafizika és az avantgárd kapcsolatát vizsgálja a 20. század első felében. Reprodukciók segítségével bemutatja Alfred Jarry jelentőségét, az Übü dráma létrejöttének körülményeit, Jarry személyes kapcsolatait és szellemi hatását a művészettörténet számos nagy alkotójára.
A kiállítótérben megjelenik Tillinger Péter Patafizikus Kollégium-tag kiadványgyűjteménye is. A következő szekció Kavicsok a fogaskerékben címmel olyan, a patafizikával foglalkozó magyar művészek alkotásaiból válogat, akik munkáiban az abszurd, a groteszk, az irónia és a hatalmat kijátszó láthatatlan szembeszállás nyilvánul meg.
Itt látható Kondor Béla Az agyatlanítás nótája című absztrakt monotípiája és Kováts Albert 1967-es "ős-Übüje", Szemethy Imre patafizikus jegyzetei, feLugossy László és Szirtes János videói, de fény derül Jovánovics György 1970-ben lejátszott hanginstallációjának, a meghekkelt Kossuth-rádió Krónika kivitelezésének részleteire és más, eddig publikálatlan patafizikus akciókra is.
Külön egység idézi meg az Übü király magyar nyelvű színházi előadásaihoz kapcsolódó vizuális elemeket az 1970-es évektől máig. A közönség olyan, sajátos képzőművészeti értékkel bíró plakátokat, díszletterveket, jelmezeket, kiadványokat, bábokat ismerhet meg, amelyek messze túlmutatnak a megszokott színházi vizualitáson, és sokszor önálló patafizikus alkotásokként is értelmezhetők - emelte ki Garami Gréta.
A záró szekció a patafizika közelmúltbeli és jelenkori nemzetközi követőinek alkotásaira fókuszál. Tania Sofia Lorandi kurátor elmondta, hogy ez a tér az általa rendezett 1 stuzzicadenti per Jarry (1 fogpiszkáló Jarry-nak) című, 2008-as olaszországi kiállítás válogatott anyagát mutatja be, kiegészítve számos kiadvánnyal és egy Enrico Baj litográfiáiból a Műcsarnokba készített installációval.
A kiállítás a 34 évesen elhunyt Jarry utolsó kívánságának állít emléket: halálos ágyán ugyanis az író egy fogpiszkálót kért, ezzel a fogvájó a patafizikus mozgalom egyik szimbólumává vált. Ebből a banális, apró tárgyból kiindulva kutatják olasz, európai és dél-amerikai művészek Jarry utolsó kívánságának értelmét és az élet nagy kérdéseit - szólt a tárlat nemzetközi szekciójáról Tania Sofia Lorandi.
Az Abszurd királyság című kiállítás szeptember 17-ig látható a Műcsarnokban.
Kép: www.mucsarnok.hu